Advies over vintage Speedmaster

In mijn zoektocht naar een Speedmaster ben ik een exemplaar van eind 70/begin 80 tegengekomen. Verkoper komt eerlijk over en vertelt veel over de Speedmaster. Horloge is onlangs geserviced, maar hij kan hier geen bon van overleggen.

Caseback ST 145.022-78
Bracelet 1171
Serienr 44820xxx

Op basis van het serienr dateer ik 'm op 1981-1983, caseback is blijkbaar uit 1978?

Horloge is gepolijst, maar mijn eerste reactie is: niet al te mooi. Ik vind 'm iets te dof en mat. De randen lijken niet echt scherp. Box en papieren ontbreken.

Wat zouden jullie max. betalen voor dit exemplaar?

Explore supah79 Explore supah79

Het feit dat het serienummer en de case back niet matchen, vind ik al vreemd. Vreemder is het niet kloppen van de bezel volgens mij. Deze lijkt mij een bezel voor een oudere speedmaster.

Zie ook:

http://www.fratellowatches.com/speedy-tuesday-differences-speedmaster-bezels/

Aangaande het niet matchen van de caseback en serienr: verkoper en artikelen op internet zeggen dat Omega gewoon voorraad opmaakte toendertijd en het niet zo nou nam met of alles precies uit hetzelfde jaar kwam. Maar vind het zelf ook wel jammer, niet perse een dealbreaker.

De bezel: dat was mij inderdaad ook opgevallen. Voor zover ik kan zien klopt alleen het streepje op de E niet. De punten bij 70 en 90 lijken wel te kloppen. In het door jou aangehaalde artikel zegt de schrijver dat zijn systeem niet 100% waterdicht is omdat er flink wat bezelvarianten zijn. Misschien deze ook?

Wat vind jij van het polijsten?

Ik zie geen probleem met het polijsten, maar ieder heeft zijn eigen smaak. De waarde wordt niet heel erg beïnvloed door de case back en bezel misschien, maar mij stoort dat nou juist heel erg.

Het horloge komt op mij over als een allegaartje. (Overigens, de punt bij de 70 moet ook hoger). Er staan zoveel van deze speedmasters te koop, als ik jou was, zou ik op een betere en mooiere wachten. Maar misschien vraagt hij erg weinig?

bezelinlay klopt niet bij de tijdsperiode, deze is te jong.

Dit horloge is van een forumlid volgens mij?

Grootste nadeel vind ik echter het missen van de tritium in de wijzers. Een nieuwe set erop is geen gezicht, oude wijzers behoorlijk aan de prijs.

Bert1 Schreef:

Dit horloge is van een forumlid volgens mij?

Voor zover ik weet niet, maar zou kunnen :slight_smile:

Bert1 Schreef:

Een nieuwe set erop is geen
gezicht

Dat vind ik ook: wijzerplaat met patina en dan van die spierwitte cijfers

1500 lijkt me goed.

Ik zou er ook niet veel meer dan 1500 voor geven, maar wss is de vraagprijs een stuk hoger :slight_smile:

Een speedy moet naar mijn mening lekker rauw en ongepolijst zijn.
Tevens mag de lume in de handen wel aanwezig zijn.

Tegen de 2k idd

goedie Schreef:

Een speedy moet naar mijn mening lekker rauw en
ongepolijst zijn.
Tevens mag de lume in de handen wel aanwezig
zijn.

http://i1070.photobucket.com/albums/u482/mastergoe
die/IMG_0170.jpg

Mooi exemplaartje. Welk jaar?

Pff, 2k, daar kan je een versere voor kopen. Ik zou deze lekker laten gaan met die wijzers zo. Het polijstwerk is wat lastig te beoordelen, vind de foto’s nogal overbelicht.

Wat betreft jaartallen en nummers; Omega had een grote grabbelbak met onderdelen waaruit Speedmasters werden samengesteld. Als het allemaal binnen een jaar of 3-5 valt zou het voor mij geen directe reden tot wantrouwen zijn.

martv Schreef:

Pff, 2k, daar kan je een versere voor kopen. Ik
zou deze lekker laten gaan met die wijzers zo. Het
polijstwerk is wat lastig te beoordelen, vind de
foto’s nogal overbelicht.

Wat betreft jaartallen en nummers; Omega had een
grote grabbelbak met onderdelen waaruit
Speedmasters werden samengesteld. Als het allemaal
binnen een jaar of 3-5 valt zou het voor mij geen
directe reden tot wantrouwen zijn.

Voor mij wel. Alleen overloop kan echt voorkomen. Een caliber uit 1983 met een dekdel uit 1978 en een bezel van nog veel ouder is echt onzin. Het waren geen grabbeltonnen met onderdelen.

De verkoper is betrouwbaar. Ik heb mijn speedmaster ook bij hem gekocht.

Alleen die ik heb gekocht ziet er beter uit en heeft wel de correcte onderdelen uit de juiste periode.

Je kan nog wel wat op de prijs afdingen. Maar ik zou denk ik doorzoeken naar een andere speedmaster.

Dit is overigens de mijne, uit 1971.

Ik had een transitie Speedmaster met opgelegd logo, 861 kaliber met serienummer uit 1970 en stempel 145.022 68st in het achterdeksel. Gekocht van de aantoonbaar eerste eigenaar met papieren, best een lange overlap.

Akkoord dat 5 jaar er veel is, ik maakte duidelijk een te ruim statement maar overlap ga je krijgen. Ik heb meerdere malen gehoord en gelezen van mensen die er gewerkt hebben dat Omega zeker in de tijd dat de Speedmaster enorm populair was alles van de plank pakte om maar zoveel mogelijk horloges de deur uit te krijgen.

Waar wij ons zorgen maken over soms de kleinste triviale verschillen in lettertypes (Rolex long feet anyone?) gaat het de fabrikanten om verkopen van producten. Kalibers worden in serie gefabriceerd en genummerd en kunnen vervolgens best een tijdje blijven liggen voordat ze gekast worden. Ook achterdeksels worden gemaakt en gestempeld in serie om vervolgens een keer op een horloge te komen, dat sommige zaken dan niet tot op het jaar kloppen is geen big deal.

De bezel van dit horloge lijkt me niet correct. Een beschadigde bezel is wel typisch iets dat bij een service wordt vervangen. Wie weet is deze jaren terug door een onafhankelijke horlogemaker gedaan die nog een betere maar toevallig oudere had liggen, ik weet het verder ook niet, het is maar een optie?

Maar maakt dat allemaal nog uit in combinatie met de prijs en de wijzers, dat zou voor mij de afknapper zijn.

Heb ik indertijd ook nog overwogen, een nieuwe bezel…
Wist ik toen veel, achteraf blij dat ik het niet heb gedaan.
De beschadigingen lijken vaak erg op een (macro) plaatje maar
irl. zie je er bijna niets van en het geeft het horloge ook wel
een beetje karakter vind ik.

Deze uit '80 draag ik af en toe.

Die is mooi! Het voegt karakter toe, vertelt het verhaal van jou en je horloge als het ware.
Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die ons voor gek verklaren en graag een kakelvers horloge zonder die “schade” hebben, ieder zijn meug. Maar is dat ook niet het leuke aan deze hobby dat iedereen er het zijne uit kan halen?

Een foto van mijn 105.002, die ik vorig jaar verkocht heb. Op de kroon na volledig tijdsconform. Jammer dat ie weg is, maar ik had het geld nodig.

http://s128.photobucket.com/user/marijn_album/media/recht-macro-beter323_zps490f8584.jpg.html