Ik had een transitie Speedmaster met opgelegd logo, 861 kaliber met serienummer uit 1970 en stempel 145.022 68st in het achterdeksel. Gekocht van de aantoonbaar eerste eigenaar met papieren, best een lange overlap.
Akkoord dat 5 jaar er veel is, ik maakte duidelijk een te ruim statement maar overlap ga je krijgen. Ik heb meerdere malen gehoord en gelezen van mensen die er gewerkt hebben dat Omega zeker in de tijd dat de Speedmaster enorm populair was alles van de plank pakte om maar zoveel mogelijk horloges de deur uit te krijgen.
Waar wij ons zorgen maken over soms de kleinste triviale verschillen in lettertypes (Rolex long feet anyone?) gaat het de fabrikanten om verkopen van producten. Kalibers worden in serie gefabriceerd en genummerd en kunnen vervolgens best een tijdje blijven liggen voordat ze gekast worden. Ook achterdeksels worden gemaakt en gestempeld in serie om vervolgens een keer op een horloge te komen, dat sommige zaken dan niet tot op het jaar kloppen is geen big deal.
De bezel van dit horloge lijkt me niet correct. Een beschadigde bezel is wel typisch iets dat bij een service wordt vervangen. Wie weet is deze jaren terug door een onafhankelijke horlogemaker gedaan die nog een betere maar toevallig oudere had liggen, ik weet het verder ook niet, het is maar een optie?
Maar maakt dat allemaal nog uit in combinatie met de prijs en de wijzers, dat zou voor mij de afknapper zijn.