Een familielid van mij heeft een Seiko Sportura Kinetic (5J22-OD30)
Deze loopt niet meer. Het horloge is niet heel waardevol, maar vooral om sentimentele waarde wil hij kijken of deze nog gerepareerd zou kunnen worden voor een enigszins te rechtvaardigen prijs.
Heeft iemand ervaringen met dit type uurwerk (veel voorkomende defecten bijvoorbeeld) en enige indicatie wat een groot onderhoud zou kosten? Of is het slimmer meteen een donoruurwerk te zoeken, zijn deze überhaupt makkelijk verkrijgbaar? Een tweetal foto’s onder ter informatie.
Graag jullie input, bij voorbaat dank.
Ik zou oppassen met donor uurwerken, tenzij van een horlogemaker. Komt nogal eens voor dat die donors ook niet OK zijn.
Meest voorkomend euvel is dat de accu (cell) defect is. Die kun je makkelijk (laten) vervangen. Voor een paar tientjes ben je dan met 99% zekerheid klaar.
Een service van het uurwerk gaat meer kosten dan de waarde van het horloge. Een restoratie waarbij ook de kast en band weer wordt hersteld is erg kostbaar maar goed te doen. Op YouTube kun je zien wat het resultaat is in het kanaal van de Nekkid Watchmaker.
Thanks, goed filmpje ook. Ik zal hem adviseren eerst eens die accu cell te laten vervangen. Horloge is ook al serieus oud, dus zou me inderdaad niet verbazen dat deze defect is. Bedankt!
Is er iemand op HF die ervaring heeft met het uitvoeren van reparaties aan dit soort uurwerken toevalling?
Heb laatst nog zo’n accu vervangen, het is relatief makkelijk maar ik zou het zelf (indien ik het zelf niet was) even uitbesteden aan een horlogemaker. Horloge van een collega en die draagt hem nu weer elke dag.