Misschien is mijn Oriënt Star RE-AV0001S volgens de officiële definitie (die ik niet ken) geen dresswatch vanwege dat open heart. Is een kwestie van smaak, maar ook een potentiële gespreksopening bij een receptie o.i.d.
Zelf heb ik geen Seiko automaten en zeker geen Presage, dus over verschillen in afwerking en kwaliteit kan ik niets zeggen. Oriënt maakt zijn eigen calibers waar weinig over bekend is. Die SSA346 heeft een 4R57 caliber met 29 jewels, dus dat zal niet echt slecht zijn.
Ik heb even een Seiko 5 Sports SRPD67K1 gehad, met een 4R36 caliber; weliswaar een andere klasse dan de 4R57, maar dat stond af en toe om onverklaarbare redenen stil dus dat heb ik snel teruggestuurd.
Mijn Oriënt Star heeft overigens geen saffierglas, maar “gewoon” krasbestendig mineraalglas, net als de SSA346 trouwens (“Box-shaped Hardlex”). Maar voor een dresser hoeft dat geen bezwaar te zijn lijkt me, daar ga je toch geen boomhutten mee bouwen
2e hands Seiko Premier (SNP146
)?Leuke dresswatch en veel complicaties en vooral ideaal als je dit horloge gebruik in rotaties met meerdere horloges.
Met de perpetual calendar hoef je dit horloge nooit in te stellen. Is alleen niet echt een automaat maar kinetic (mocht je je aan een tikkende seconde wijzer ergeren).
Qua uiterlijk persoonlijk vind ik hem gaaf maar smaken verschillen.
Ik denk dat je even moet aangeven wat voor jou een dresswatch is. De gangbare definitie ziet een datum complicatie al als iets verderfelijks.
Rosé goud maakt van een horloge geen dresswatch
Dat had de OP in z’n eerste post aangegeven
Voorkeurslijstje:
- Rosegoud
- Max 40mm, liefst 38/39
- Lederen band met deployant sluiting
- automaat of handwinder
- Mag best wat gebeuren op de wijzerplaat
- Datumvenster niet perse een vereiste
- budget: 400€
Volgens mij geeft hij aan wat hij in een horloge zoekt, maar niet wat het een dresswatch maakt.
Als hij aangeeft dat er wel wat op de plaat mag gebeuren betekent dat niet automatisch dat hij volgeplempt mag worden met complicaties. Zeker met de toevoeging dat een datum niet hoeft.
Was ook zeker niet de bedoeling. Snap dat een dresswatch normaal gesproken, under the cuff, discreet en vaak wat op de achtergrond staat met vaak alleen als doel de tijd aan te geven.
Echter op basis van de voorbeelden die de OP stuurde (de Orient Star) probeerde ik slecht alternatieven te noemen die binnen de lijst vielen.
En helemaal terecht.
De vraag was ook eigenlijk bedoeld voor de TS (had ik wel wat duidelijker over kunnen zijn), wat bedoelt hij met een dresswatch. Op deze manier zou een rosé gouden Speedmaster ook een dresswatch zijn.
Het blijft allemaal een kwestie van smaak, veel horloges voorbij zien komen die aan jou voorwaarden voldoen. Persoonlijk zou ik voor de Seiko Presage gaan, maar Oriënt kan ook prima. Wil je binnen je budget blijven van €400,00 dan zijn er zat mogelijkheden, alleen de Seiko zit er wel boven. Wens je veel succes met je zoektocht
Niet ik was net m’n tuinbroek aan het aantrekken
♂
Maar oke, dank! Helder
Die kende ik nog niet! Erg mooi horloge. Ik ben niet perse anti quartz. Heb even zitten zoeken maar lijkt een wat ouder model te zijn wat passen helaas moeilijk maakt. Jammer want zou hem graag eens bekijken!
Ja eens. Ik zoek inderdaad geen standaard dresswatch. Misschien is dresswatch niet eens de juiste term. Vandaar dat ik een lijstje had opgesteld van criteria en wat voorbeelden.
Zou eigenlijk niet weten tot welke categorie mijn voorbeelden zich bevinden ?
Vind het leuk suggesties!!
Kom maar door voor 400$ hoor geen enkele twijfel.
Eens ! Heb leuke suggesties gezien dus dank allen. Was vooral ook benieuwd of er ook alternatieven tussen zaten die ik niet kende! Moet zeggen dat de seiko nog steeds wel op nr 1 staat.
Overigens deze gister even gepast. Maar die was dan weer niet RoSegoud.
En deze. Werd eerder ook al aanbevolen. Die viel me niet tegen alleen vind ik de maat iets te klassiek (34)
ook erg mooi! Heb je een fotootje on-wrist en wat is jouw polsmaat?
Toen ik die ik hiervoor heb gepost om had , had ik wel het idee dat 40,5 misschien een beetje groot is voor mijn +/-18cm polsen
Die SNP146 is niet helemaal een echte quartz, maar een zgn. Kinetic. Er zit geen batterijtje in dat je af en toe moet vervangen, maar een mini-oplaadbaar batterijtje dat wordt opgeladen via de bewegingen van je pols als je het draagt. Een soort kruising tussen een quartz en een automaat…
Ah ja, dat ik zag het. Heb nog nooit een kinetic gehad, maar in ieder geval wel lekker onderhoudsarm
Hoi @Pri,
Je hebt de Seiko cocktail time (laatste foto) gepast zeg je en dat de maat 34 mm is, die van mij is dus echt gewoon 40 mm
Roségoud en 400 euro.
Je bedoelt staal met een kleurtje?
Yup
Zou ik niet doen. Doorsparen een een echte kopen vanaf 800 euro. Desnoods verguld. Maar pvd rosé…dat is kitsch.
En anders kan je deze https://www.tissotwatches.com/nl-be/t1094073603100.html op chrono24 vinden voor 399.
Slechts 34,5mm