Advies uurwijzer stellen wandklok

De uurwijzer van onze Athos wandklok is kennelijk verdraaid bij het op tijd zetten, zie foto. Nu wil ik die weer goed zetten, maar weet niet goed of je dat straffeloos kunt doen zonder iets te beschadigen. Mijn plan is om de minutenwijzer naar 12 te draaien, en dan de uurwijzer naar de eerstvolgende uur-index. Hoewel ik vermoed dat hij te ver naar voren is gedraaid bij het instellen van de tijd. Maar ik durf de uurwijzer niet goed achteruit te draaien naar de vorige uurindex.

Vwb het slagwerk maakt het niet uit, die schijnt zich te resetten om 12 uur.

Iemand tips over do’s and don’ts??

Heeft dus net 9 uur geslagen neem ik aan.

Heb dit ook al eens gehad met opoes huwelijkscadeau uit 1922, een vergelijkbare bakregulator, die hier aan de muur hangt.

Heb toen gewoon de urenwijzer iets naar de juiste kant op gedrukt. Al een hele tijd geleden en geen enkel probleem ondervonden daarna.

ik neem aan dat er geen schroefbaar plaatje op de wijzeras zit ?

ik heb een comtoiseklok en daar zit gewoon een plaatje / moertje op die je kunt lossen of strakdraaien .
dan draai je de boel een beetje los of haalt de uren wijzer weg
vervolgens weer strakdraaien en met de hand de minutenwijzer vooruit draaien
tot de klok een bepaalde tijd begint te slaan daarna zet je de urenwijzer er weer in de juiste positie op.

Ik zou hem juist terug zetten naar de 9 en de minwijz op 12 terugdraaien, bij mijn koekoeksklok werkt dat ook zo, zit je altijd safe

Nee, geen schroefbaar plaatje.

Ik zal straks d urenwijzer iets terugduwen.
Bedankt voor het meedenken.

1 like

Normaal moet de uren wijzer draaien (door de minuten wijzer te draaien) totdat de klok slagt, dan de uren wijzer plaatsen op de uren die waren geslagen, en pas toen de minuten wijzer geplaats. Niet naar achter duwen/draaien door de slagwerk.