Graag jullie advies. Ik heb interesse in een VC Patrimony. En ik sta voor de keuze om een nieuwe cq ouder exemplaar te kopen. Waarom zou ik wel/niet een 10-30 jaar oude te kopen ipv een nieuwe? Op chrono24 zijn ze er al vanaf 5k.
Met een oude koop je wat (geleefde) geschiedenis mee, als ie er nog mooi uitziet vind ik dat wel mooi. Servicebeurt ff in gedachten houden qua kosten.
Diezelfde vraag kun je jezelf stellen als je een auto gaat kopen
Er zíjn mensen die een oldtimer rijden voor het dagelijkse vervoer…
Wees voorzichtig, je zou niet de eerste zijn die trots een NA post die daar vandaan komt om vervolgens 400 berichten te zien verschijnen met ‘weet je zeker dat die echt is?’
Ja dit of help ik heb een servicebeurt van een paar ruggen aan mijn broek hangen…
Hangt van je budget af, … maar waarschijnlijk heb je 20k over voor een horloge, want anders zou je de vraag niet stellen tussen nieuw en oud … in dat geval zou ik eerder gaan kijken naar “wil ik een nieuwe a lange, of vc” ipv kijken naar die ouwe meuk
Wat moet ik rekenen qua servicekosten?
ALS staat ook op de short list. Erg fraai! Dus waarom ALS vs VC?
Geen idee of dit nog up to date is, maar onder het kopje ‘restoration vintage simple movement’ staat al 2100 pond en dan hebben ze hem nog niet opgemaakt
Dat is iets om rekening mee te houden bij VC. Is dat bij ALS minder kostbaar? Of is dat bij elk merk, ongeveer 10% van aanschafwaarde?
Geen flauw idee, misschien dat mensen in het Lange topic er iets over kunnen zeggen. Kan me niet voorstellen dat het goedkoop is alleen.
Het lijkt me dat een capabele horlogemaker ook gewoon een VC uurwerk kan servicen. Alleen evt onderdelen kunnen dan mogelijk problematisch zijn. Maar een service van 2k voor een horloge van 5k slaat natuurlijk nergens op.
Geen idee, daarom heb ik 'n nieuwe.
Ik kijk ook wel eens naar vintage VC. Maar ze hebben allemaal een dichte achterkant, dus je mist de helft van de lol. En ze zijn vrij klein. 35mm soms. Nee, een moderne zou de beste keuze zijn. En die moderne heb je niet voor 5k.
Nog afgezien van alle vintage aspecten zoals bruikbaarheid.
Ik heb wel een paar vintage Grand Seiko van rond 1970. Dat zijn geweldige horloges vind ik. Dag/ datum/ snelverstelling/ hacking/ high beat/ design. Daar geef ik eerder 2500 aan uit dan 5000 aan een vintage VC.
en @HANS42
https://www.alange-soehne.com/en/customer-service/overhaul-repair/pricelist
Ze zijn best: ’ Schappelijk’ tov VC met zijn 2k. Ik weet natuurlijk niet naar welk horloge je zit te kijken. Maar als je bij Lange bij cat 3 kijkt. Dat zijn al best ingewikkelde uurwerken en dat is dan 1800 ekkis
Dat vraagt ook om een foto van de achterkant
Super chic!