Advies vintage constellations

Sta op het punt om een deal te maken voor twee vintage constellation pie-pans. Voor zover ik kan zien zijn ze in orde maar kan geen kwaad als een paar mensen mee kijken naar de wijzerplaten en uurwerken.

Dus, zijn deze in orde of zie ik iets over het hoofd? Dank alvast!

-167.005 witte plaat, cal 551

5 likes

Het valt me op dat de onderste een iets kortere secondewijzer heeft, en een iets lagere kroon. Ik heb geen idee of het iets betekent en zo ja, wat.

Ben benieuwd wat de experts hiervan zeggen.

Ik zie geen rare dingen. Seconde wijzers komen volgens mij in verschillende lengtes voor. De crosshair is algemeen in mooiere staat met nog redelijk scherpe hoeken. Hopelijk zijn er nog echte experts die meer zinnigs kunnen vertellen.
Edit: ik twijfel nog wel over de enkele T bij de zwarte wijzerplaat. Omdat ik een originele Seamaster heb met ook één enkele T kan ik mij wel voorstellen dat dit bij een Connie ook voor kan komen.

Heb nog wat close ups bekeken, het zou ook kunnen dat bij de 168 een stukje van de secondewijzer is afgebroken.

Hoe dan ook, ik vind het verschil dusdanig klein dat het me niet stoort. Wijzers lijken verder wel correct te zijn.

1 like

Kan geen kwaad om de onderhoud geschiedenis erbij te vragen. Beiden hebben sleepsporen van het rotor gewicht m.a.w. overmatig lagerspeling.

5 likes

Toch nog even terugkomend op dit topic: ik ben benieuwd in hoeverre de kasten van 167.005 en 168.005 modellen van elkaar kunnen verschillen. Er zitten namelijk wat subtiele verschillen in de facetten van de kasten en de lugholes. Zijn dit zorgelijke dingen of gewoon variaties die voorkomen door de jaren heen? Hoop weer wat te leren!

Op de 167 is het medaillon wat matter en scherper. Dat lijkt mij gewoon door polijstwerk te komen?
Links 167, rechts 168.

De facetten op de zijkant zijn niet helemaal hetzelfde, de 168 heeft een wat ‘bredere’ zijkant waarbij de hoeken van het facet op de zijkant redelijk parallel lopen met de aanhechtingspunten van de lugs. Bij de 167 loopt er halverwege die aanhechtingspunten nog een extra facetrand. Ook zijn bij de 168 de lugholes meer naar de rand van de lug. Ook zijn ze onderling niet helemaal op dezelfde plek.
Boven 167, onder 168.

1 like

De kasten van de Constellations hadden kleine variaties, omdat Omega verschillende fabrikanten van de kasten gebruikte. Dit zie je in dit geval ook terug in de twee dekseltjes.

Gouden 167.005 en 168.005 hadden overigens smallere lugs (logisch want goud=geld).

1 like