Advies voor het openen van vintage franse casebacks

Hi, ik krijg een vintage Le Forban Securite Mer duikhorloge opgestuurd, met een caseback zoals in deze foto, met 4 gaatjes in de deksel om het horloge open te maken. De vorige eigenaar was horloge verzamelaar maar kon de caseback zelf niet openen. Wat zijn jullie tips en wat is de beste manier om de caseback open maken zonder hem te beschadigen?

Le Forban Sécurité Mer Caseback

Sommige merken hebben een speciale sleutel om soortgelijke deksels te openen. Deze zijn vaak zeldzaam en bijna niet te vinden. Zoiets als deze

Ik zou het in eerste instantie proberen met een rubberen balletje of een prop ducttape. Dan heb je de minste kans op beschadigingen.

Lukt dat niet, dan met een Jaxa achtige sleutel. De standaard Jaxa heeft 3 punten, maar in dit geval is er een met 2 punten mogelijk het meest geschikt.
Zet de kast goed vast in een kasthouder, voor een beter houvast en een horizontale werkhouding.

Met de kast in je ene hand en de sleutel in de andere, staat bijna garant voor dikke krassen in het achterdeksel.

1 like

Beschadigen is al gelukt :roll_eyes:

Als ik de positie van gaatjes bekijk zou het me niet verbazen als dit een soort compressor kast is, gelijk aan de Omega Seamaster Compressor: via gaatjes pennetjes indrukken om het deksel vervolgens te kunnen verwijderen?

Onderstaande afbeeldingen van een oude veiling doen (de goede kant op) draaien vermoeden:


De rand binnen het rubber heeft volgens mij schroefdraad. Op foto 3 “begint” deze ter hoogte van de lug rechts boven en draait linksom vast!
De door TS getoonde deksel vertoont beschadigingen van het of verkeerd om willen losdraaien, of te hard dichtdraaien.
Dus voorstel van @lassale lijkt te kunnen werken. Misschien eea eerst even laten weken in een (horloge vriendelijke?) WD40 achtig substantie? Zal na de nodige duiken tussen de 2 delen allemaal wel lekker aangekoek zijn. Een revisie zal toch al wel in de planning zijn.

3 likes

Goed gevonden :+1:t2:
Wellicht lichtjes verwarmen? Graadje of 30 max, kan ook de boel net genoeg losmaken? Dus gewoon even in de broekzak houden en dan nog eens proberen.

3 likes

Ik denk niet dat dat bij een duikhorloge gaat helpen. Het komt nog wel eens voor dat de pakkingring in de loop van de tijd oplost tot een soort zwarte kit.

Idd misschien iets warm maken, mogelijk dat dat wilt helpen.

2 likes