Nieuw Forum Lid hier! Op z’n hoogst zou u mij een aspirant verzamelaar kunnen noemen, met als enig noemenswaardig horloge een Heuer Autavia GMT Mk3 die ik al sinds 1973 in bezit heb. Maar dan heb ik ook een vintage Prisma horloge waar ik om sentimentele reden heel erg op gesteld ben. En daar is een probleem mee: dat horloge heeft een nieuwe kast nodig. Ik was zo stom om het te laten vallen, en een van de “lugs” (is dat een Nederlands woord?) is afgebroken, en natuurlijk kan ik het nu niet meer dragen.
Zo mijn vraag is: wat is de mogelijkheid om voor zo’n “gewoon” (als in “niets speciaals”) horloge een nieuwe kast te vinden? De Prisma is een automatic, 25 jewels, met datum venster, donker blauwe wijzerplaat, heren pols horloge, circa 1970 dacht ik. Natuurlijk kan ik er foto’s van maken – van binnen en van buiten – maar voordat ik dat doe, is het de moete waard? Het zou ook mogelijk zijn om een gebruikte kast van hetzelfde type horloge te vinden, maar waar kan ik daar naar zoeken? Enz. Ik ben bij voorbaat dankbaar voor alle suggesties die mij hiermee verder kunnen helpen.
Rob
Het is in principe mogelijk lugs te lassen, maar erg kostbaar. Een donor horloge lijkt me de aangewezen route.
Er vallen nogal wat kasten onder deze omschrijving, dus een foto zal noodzakelijk zijn.
Prisma horloges komen in Nederland veel voor en de prijs is vrij laag, dus de kans er een te vinden is goed.
Zoek ebay en marktplaats gericht af en houd vol, dan vind je wel een identieke kast.
Als je goede foto’s plaatst kunnen forumleden ook voor je opletten.
Ja bedankt, Stony and vouwfietser, voor deze suggesties! Een donorkast moet de oplossing zijn. Ik heb al zo nu en dan rond gekeken op eBay, maar weinig Prisma’s daar - ik zal me meer op Nederlandse sites zo als markplaats concentreren.
Hier zijn wat foto’s van het uurwerk, en ja, het arme ding ziet er na 45 jaar veel dagelijks gebruik niet zo goed meer uit onder the grote lens van een Nikon, zo je vraagt je af, waarom maakt hij zich hier nu nog zorgen over. Maar zoals ik al zei, het heeft sentimentele waarde voor mij, zo ik blijf wel zoeken. En als iemand hier mij daar mee kan helpen, dat zou ik toch wel zeer op prijs stellen!
Als je op zoek gaat naar een geschikte kast, dan is het handig om eerst te weten welk merk en kaliber uurwerk in deze Prisma zit.
Dit is belangrijk omdat de hoogte van de opwindas en diameter van het uurwerk vaak verschild bij de meeste uurwerken.
Gerard: kast diameter ongv. 33mm, hoogte -zonder glass - 6mm, en het glas of plexi voegt daar not ongeveer 3mm meer bij. Met het oog en een liniaal gemeten, meer weetenschappelijk meet-materiaal heb ik geen beschikking over.
What wil ik er voor uitgeven? Daar heb eigenlijk nog niet over gedacht, maar dat zal wel duidelijker worden als ik tzt een aanbot krijg
Ja, dat begrijp ik best - jammer genoeg is er geen enkele aanwijzing met betreft het merk en kaliber van het uurwerk dat in de Prisma zit. Geen merk teken of logo, text of model nummber. Maar misschien kan iemand het herkennen, zo hier alsnog een foto ervan. Er was wel een hele vage inscriptie aan de binnekant van het deksel, duidelijk met de hand gemaakt, “5A881” en daar onder de datum “4.12.70” gevolgd bij “axl”. Geen foto van kunnen maken want daar heb ik een voorzet lens voor nodig, en die heb ik dus niet.
Voordat iemand hier een opmerking over maakt, het is nu ook duidelijk waarom de automaat niet werkte. (Had ik niet eerder verteld) Ik meen mij te herinneren dat er iets ratelde van binnen, en dat een vriendje er toen een onderdeel uithaalde dat los onder de deksel lag. Dat was jaren geleden. Sindsien gewoon dagelijks opgewonden.
Ja, potverdorie-nog-an-toe, dat is het precies, volgens mij. Geweldig dat je dat zo snel gevonden hebt. Is er dan ook een manier om dan uit te vinden welke andere merken zo’n uurwerk hebben? Op die manier wordt het zoekterrein een beetje vergroot ten opzichte van potentiele donor kasten …
Er bestaat een kans dat hij in deze kast past. Ze zijn allebei 11,5 ligne, en dit uurwerk is ietsje groter, dus hij zou erin moeten kunnen, of je zou helemaal moeten switchen, hoe dan ook laat maar even weten of je eventueel interesse hebt.
Bedankt voor de suggestie! Dat zou een mogelijkheid zijn, maar ik wacht het voorlopig even af om mezelf zoveel mogelijkde kans te geven precies de zelfde Prisma kast te vinden voor what is hoogst waarschijnlijk het AS 1799 uurwerk.
Ik zag onlangs een afbeelding van een Prisma Manager van ongeveer 1970, en de kast daarvan lijkt verdacht veelop het type Prisma dat ik heb, en misschien is er hier iemand die weet what voor uurwerk type daarin zit?
Ik zag onlangs een afbeelding van een Prisma
Manager van ongeveer 1970, en de kast daarvan
lijkt verdacht veelop het type Prisma dat ik heb,
en misschien is er hier iemand die weet what voor
uurwerk type daarin zit?
Zou zowel de AS 1799 kunnen zijn, zoals Diashock zegt, of de AS 1749. Beiden zijn uit dezelfde familie en zijn nagenoeg identiek. Het verschil zit hem dan in de rotor, die verdwenen is.
De AS 1799 heeft een rotor met kogellagers en de AS 1749 niet.
Maakt niet zo veel uit voor de rest, je zou in principe elke kast voor een 11,5 ligne uurwerk kunnen gebruiken. Hooguit zul je de stem iets moeten inkorten of verlengen.