Advies Vostokbandje

Goedemorgen,
Op de Rikjetik van vorige week kocht ik een mooie Vostok. Het bandje dat erbij zat, krijg ik niet goed. De sluiting lag los en ik heb niet iets waarmee ik dat vast kan maken en bovendien is hij te groot en lijkt het erop dat ik hem niet korter kan maken. Het gaat hierom:

Op dit moment zit er een Wocci-band op. Een goedkoop silliconen ding, dat ik op maat heb gesneden. Het voldoet voor dit moment, maar echt ideaal is het niet. Op de foto lijken de snijvlakken trouwens erger:

Probleem is dat de afstand tussen de lugs 18mm is, wat eigenlijk te klein is voor deze kast. Ik had er een zwart metalen bandje op gezet en dan ziet het er zo uit:

Vorige week had ik er even een casiobandje op. Dat kan wel, alleen zitten die niet lekker:

(Hierboven een foto van het metalen bandje, dat ging net mis)

Mijn vragen:
-Hoe zou ik de sluiting van het originele bandje kunnen verzetten?
-De schakels van dat originele bandje zijn verschillend in grootte. Daarom kun je dat niet zomaar kleiner maken. Maar een schakel bij de sluiting lijkt er wel uit te kunnen. Hoe kan ik dit aanpakken.
-Suggesties voor betere oplossingen zijn meer dan welkom.

1 like

Die oude Russische banden laten zich meestal niet eenvoudig op lengte maken. Als je die in orde wil hebben zal je waarschijnlijk met iets van een aardappelschilmesje er tussen moeten duwen totdat schakel ver genoeg open is en je er een schroevendraaier tussen kunt zetten.
Jan heeft er een mooi plaatje van wat hij kan laten zien.

Zit hier geen kleine opening?

2022-10-09

1 like

Heb jij ook nog een idee hoe ik aan zo’n pinnetje in de sluiting kan komen? Nu zit er een pushpin in en dat is niet echt fijn.

Dat zijn gewoon springbars volgens mij. Kun je online kopen, maar als je de lengte weet die je nodig hebt wil ik je er ook een opsturen, ik heb een aardige voorraad.

1 like

Als er gewoon een springbar in kan, kan ik het nog eens proberen met eentje die niet te groot is. Ik heb zelf ook een voorraadje , maar bedankt voor het aanbod.

Je weet zeker dat hier ook geen pennetje zit wat je kunt verwijderen?
Dan zou je er een schakel uit kunnen knippen/slijpen en de schakel die in de clasp zit een schakel op kunnen schuiven.
Screenshot_20221009-162932_Samsung Internet~2

1 like

En de spring bar die in de clasp zit is gewoon te dun.
Dan komen de nokjes door de gaatjes heen.

Dank je. Ik zou dus op zoek moeten naar een dikkere springbar.
Ik heb nog eens gekeken naar dat bandje, maar ik denk dat het niet kleiner kan worden gemaakt. Niet zonder slijpen, drillen of iets anders wat een stuk gereedschap vereist dat ik niet heb.
Ach, ik laat het maar zo. Ik kom vast ooit iets tegen dat wel goed past.

Is misschien wijzer.

Als zo’n band korter moet dan de standaard verstel mogelijkheden, dan inderdaad een schakel er uit.
Dat lukt wel, maar is een heel werk om het netjes te doen. Meestal is zo’n schakel open te buigen. Goed kijken hoe hij geperst zit.
Ik heb ook nog een dremeltje gebruikt om een schakel door te slijpen.

1 like

Dat zal wel lukken,
maar om hem dan weer netjes dicht te krijgen?

Klopt. Heb het nog even bekeken. Had links en rechts van de clasp, na de eerste, er een tussen uit gehaald. De eerste aan de clasp is een iets ander model. Dus die blijft zitten. Van de volgende schakels heel voorzichtig lipjes open gebogen. En weer dicht geknepen rond de pennetjes. Met een heel glad tangetje. Met hamer voorzichtig na getikt meen ik. Op glad aanbeeld en met een vlak plaatje ertussen. Bijna niet te zien, alleen aan de achterzijde. De clasp kon ik nu ruimer stellen, en het zit prima.

1 like