Onderstaande horloge hoort sinds kort bij mijn collectie. Het vergulde is echter zeer afgesleten en ik vroeg me af of er een manier was het verguld weg te halen zonder de ‘structuur’ van het horloge (het reliëf van de bezel,…) kwijt te raken. Ik las al wat over zeer fijn schuurpapier,… maar wat denken jullie dat het beste is? Of zouden jullie gewoon aanraden er niet aan te komen?
Je kan het heel voorzichtig proberen met koningswater.
Heel heel heel voorzichtig…
Natuurlijk GEEN koningswater, daarmee los je niet alleen het goud maar ook de rest van de kast op!
En met schuurpapier verwijder je automatisch ook een deel van het relief.
En galvanisch het goud verwijderen raad ik ook af, omdat je daarmee de kast ook beschadigt.
Het horloge is nu zo, zie het als een vorm van patina.
Overigens bestaat er een methode van vergulden met een soort stift. Daarmee zou je de ontbrekende plekken kunnen hervergulden.
Raad ik ook niet aan. 1 omdat ik geen mooie resultaten gezien heb en 2 omdat de oneffenheden blijven.
Ik heb ook een horloge met een afslijtende doublé-laag. Maar niet de moeite om opnieuw te laten opmaken. Dus een experiment daarmee kan weinig schade aanrichten, want total-loss is geen probleem. Praktische vraag, hoe kom je aan koningswater?
Ik zeg toch voorzichtig. Met een watenstaafje of zo.
Iig niet er in vrolijk inflikkeren nee.
Het paleis bellen?
Zelf maken of apotheker.
3/1 geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur
Ik heb me ingehouden, maar ik had de associatie uiteraard ook Maar als ik het zo lees pak ik maar anders aan. Schotch Brite sponsje en vervolgens een Cape Cod doekje werkt ook in mijn ervaring. Het is alleen wat meer werk…
Ik heb oude vergulde kastjes genoeg, ik zal het eens proberen en zal het resultaat hier wel posten. Als ik niet opgelost ben…
Als het jou kan oplossen zal mijn goudlaagje ook wel lukken
Doe eens ergens anders spammen.
Als de ondergrond verzilverd is kun je een mengsel van geconsentreede 25% waterstofperoxide 250ml met geconsentreerde ammonia 25ml totaal tot een liter vloeistof aanvullen met water.
Dan met een wattestaafje het zilver oplossen en het goud komt mee.
Toevallig nog getest?
Of ben je opgelost?
Dankzij I.S. is het niet langer mogelijk om salpeterzuur te kopen in een belgische apotheek:confused: ga dit weekend dan maar eens op zoek via alternatieve wegen…