Ik ben me net gaan verdiepen in vintage Rolex horloges - ik heb een aantal nieuwe modellen - en omdat deze horloges al jaren dienst hebben gedaan, vroeg ik me af of jullie me kunnen helpen met een vraag.
Ik zag deze 1987 Oysterquartz 17000 Mark I met zwarte wijzerplaat - ging hem passen bij de dealer - en hoewel ik van het ontwerp hou, miste de wijzerplaat een lume dot boven de 10 streep, zie bijgevoegde foto. Dat vind ik niet erg en ik weet dat je altijd een klein puntje kunt toevoegen. Daarnaast zijn alle puntjes ook een beetje onregelmatig…
Ik vond het ook mooi hoe het tritium nog steeds vrij wit is (ik neem aan door dagelijks gebruik), of is dit iets dat eraf is en misschien allemaal vervangen is op een bepaald moment?
Door onderhandeling heb ik de prijs omlaag gekregen van 6,6K naar 6,2K (met originele boog). Ik vroeg me af wat jullie - beter onderlegde - mening hierover is?
als je net met vintage Rolex begint, zou ik wegblijven bij een oysterquartz. Dit is echt een niche, waarbij geen/verkeerde service in het verleden je heel veel geld kan gaan kosten. Ook is het een behoorlijke specifieke markt, houd daar rekening mee voor als je hem ooit kwijt wilt.
Misschien eerst voor de meer reguliere datjust modellen gaan?
Ik vind het absoluut geen 6k waard omdat er minimaal 1,2k betaald moet worden om hem weer in ere te herstellen. Dan zijn er natuurlijk ook veel mooiere rolex horloges een optie. Bovendien denk ik dat er te veel mee gerommeld is. 4.5k vind ik zelfs nog steeds een gokje.
De kast is misschien iets te veel gepolijst ooit. Ik denk dat @TheWornWatch dat bedoelde. Die van mij lijkt wat strakker te zijn. (Als je de bezel en 80’s twotone ff weg denkt)
Die van mij was niet goedkoop maar kwam o.a wel met een dikke rekening van recent onderhoud. (Onderhoud doet Rolex nog steeds, niet goedkoop, maar beter dan bij andere zeldzame kwartsen, dan heb je gewoon pech)
Ik heb in 1982 mijn eerste Rolex gekocht bij een AD in Lugano, een stalen oysterquartz ref. 17014. Na 6 maanden waren bijna alle lume dots eraf gevallen. Onder garantie de wijzerplaat laten vervangen en na 1 jaar weer alle dots eraf gevallen en nogmaals de wijzerplaat vervangen. Ik heb dit horloge hierna nog 20 jaar gedragen en in de loop der jaren zijn er nog een paar dots losgekomen maar heb dit nooit meer laten herstellen want het horloge was toch al in een belabberde conditie vol met butsen en krassen.Dat krijg je als je dagelijks je horloge gebruikt op een boortoren.
Ik weet niet of dit een veel voorkomend defect was van de oysterquartz uit die periode of dat het misschien met mijn werk te maken heeft gehad (ik deed toen electromagnetische testen op stalen boorpijpen met een zeer sterk magnetisch veld). Ik heb nu een oysterquartz 17013 uit de jaren 90 en die is helemaal intact met alle lume dots.
Volgens mij zit er altijd een beetje ruimte (voeg) tussen buitenrand van de bezel en de rand van de kast. Zoals goed te zien is op de foto van MartijnV. Op de foto die jij geplaatst hebt valt de buitenrand van de bezel precies samen met de rand van de kast wat kan betekenen dat het horloge meerdere keren gepolijst is. Nu moet ik wel zeggen dat bij een ref. 17000 met gladde bezel deze ruimte wel kleiner is dan bij een 17013/17014 met fluted bezel.