"Afpersen" of niet

Natte druktest doe je als je het lek moet vinden.
Afpersen doe je als je je klant meer geld wil rekenen voor de controle of je je werk wel goed hebt gedaan…

Niet mee eens… Als jij een batterij vervangt bij een horloge, kan het horloge al zo lek als een zeef zijn. Bijvoorbeeld door gebarsten kroon o-ring of gebarsten glaspakking.

Mag jij nog zo goed omgaan met dekselpakking, of zelfs vervangen, dan nog heeft de klant een risico.

Maar jij ben wel de laatste die aan het horloge gewerkt heeft, dus jij als horlogemaker hebt het gedaan en moet voor oplossing zoeken als het later ergens mis is gegaan met contact met water… en eventueel slechte recensie enz…

Laat het even bezinken, en laat me dan even weten of je mijn mening kan delen. :joy:

3 likes

Je kunt natuurlijk de test doen zonder het uurwerk in de kast. Dat kan dus een pos. of neg. resultaat opleveren. Maar laten we uitgaan van de situatie dat alles lekvrij is. dan moet het deksel weer los, moet de stift er weer uit om het uurwerk te plaatsen. Dan ben je weer evenver als toen je begon.
Je weet dan niet of het waterdicht is.

Hier een voorbeeld van een droge test Tag Heuer Link 100 meter waterdicht:

Horloge in de tester

De sensor gaat naar beneden en komt op het glas deze meet de vervorming van de kast

De onderdruk/ vacuüm test

De eerste overdruk test op 1 atmosfeer overdruk

De tweede overdruk test op 10 atmosfeer

En gereed het horloge kan weer uit de tester worden genomen.

Met afgedrukte testresultaat

4 likes

Toch wel, want dan doe je nog eens een finale droogtest om te kijken of hij nu wel slaagt. :sunglasses:

4 likes

Dank, ik vind dit interessant! En wat is dan bij -0.7 bar?

1 like

Dat is de onder druk test, dan wordt het horloge als het ware uit elkaar getrokken en een eventueel klein lekje wordt dan groter.
En dus wordt het dan duidelijker dat het horloge niet goed dicht is.

2 likes

Dus ben je weer evenver als je begon. Waarom moet je twijfelen aan je werk, als je nieuwe pakkingen enz. gebruikt hebt, aan de natte druktest? Ik joue geval houdt dat ook in dat je 2 apparaten moet hebben, welke niet goedkoop zijn.

Neen, want ondertussen wist je waar het lek zat en heb je dat gefixt! :sunglasses:

Natte druktest gebruiken we enkel als de droge een fout aangeeft.

En als het probleem opgelost is, alles weer in de kast proppen en nog een laatste droge druktest als check.

Zelfs na nieuwe pakkingen loopt het al eens fout hoor, zo goed als nooit, maar het gebeurt.
Daarom dat ik steeds alle pakkingen dubbel bestel als het kan.
Heb ik ze niet nodig, dan gaan ze op voorraad.

Ook in de fabriek waar ze die dingen maken, zoals valves enz. kan eens iets fout gaan.

Je geeft ook 2 jaar garantie op alles, dus ook op dichtheid.

2 likes