Afpersen

Gewoon vast maar niet te vast. Heeft geen zin om heel veel moeite te doen hem enorm vast te draaien.

Een parker in kunststof schroeven dien je wel met enig gevoel te doen… pakkingen zijn dan vaak ook zachter en behoeven niet zoveel aandrukkracht. Kruislings idd heel belangrijk.
Schroef je te stevig in staal loop je grote kans dat je m na verloop van tijd niet meer loskrijgt… :sob: Draaideksels zijn wat dat betreft ideaal…

1 like

Maar kan je je pakking ook niet kapot draaien met een draaideksel?

Het komt dus weer aan op gevoel. Zoals altijd…

Er bestaan trouwens wel momentschroevendraaiers. Wist ik dus weer niet. En ik beschouwde mezelf nog wel een Handyman!

Niet om flauw te doen, en misschien wat “off topic”, maar 10 bar is 90 meter… op zeeniveau heerst de eerste bar, die krijg je cadeau.

Voor de meelezers; futiel gemierenn**k, maar voor de duikers onder ons (zijn die er?), of voor de cavedivers (yours truly) missers die potentieel gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken…

1 like

Je moet ook een kwart voor het afbreken stoppen!

1 like

Wij spreken altijd over barren overdruk. Als je het horloge sluit zit die 1e bar natuurlijk ook al in het horloge…anders zou je die vacuum moeten trekken voor het sluiten…

1 like

AOWD

Nooit bij stilgestaan maar inderdaad. Maar die hele WR klopt sowieso voor geen meter. Met 3 bar moet je echt niet even een naar 30 mtr gaan. 20 ook niet. ;(

BarA / Barg bedoel je ? :+1: Nou wat ik er van begrijp is 100 meter zwemdicht is en voor snorkelen je snel al 200m waterdicht geadviseerd wordt en om mee te duiken 300m of meer…

Wij niet :slight_smile:

90 meter diep heerst er een druk van tien bar. Één bar op zeeniveau, plus 90 meter waterkolom.

Nogmaals, voor de meesten irrelevant, zeker met de huidige duikcomputers (die het wel goed doen), maar ver buiten de gebaande paden in bv een prachtige Cenote (net terug) is het slim dit ff goed in orde te hebben…

1 like

MSD 2000+ hier… de meesten met mijn trouwe Citizen, maar al jaren met een D9…

2 likes

Kijk hier hebben we een kenner.

1 like

Ik ben verre van een horlogemaker, maar heb altijd begrepen dat middels afpersen gecontroleerd wordt of een horloge nog voldoende (water)dicht is.

In mijn beleving gaat ‘ie dan in een afgesloten ruimte waar overdruk op wordt gezet en dan gedurende enige tijd wordt gecheckt in hoeverre die druk constant blijft. Zakt de druk, is er sprake van een niet goed gesloten horloge.

Ik lees hierboven dat dit ook met water gebeurt. Dat lijkt me niet handig. Als er sprake is van lekkage, zit het gelijk in je horloge.

1 like

Mark laat het even zien. Met de forumlieveling ook nog. Geschikte gozer toch!

2 likes

Ik vind deze discussie bar verwarrend.

1 like

Valt wel mee.
Daarom zie ik ook de WR op een horloge graag in ATM en niet
in meters.