Afpersen

Nee niet in de zin van iemand onder dwang iets trachten afhandig te maken, maar het ‘afpersen’ van horloges. Een met regelmaat gebruikte term maar wat gebeurd er dan eigenlijk met het horloge? Ik lees hier ook vaak ‘…maak zelf je horloge even open…’ maar wat doet dit met de waterdichtheid als je hem dan simpelweg weer zelf dichtschroefd?
Of staat afpersen en waterdichtheid wellicht verder van elkaar af dan ik zelf denk?

1 like

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit het woord afpersen bij horloges gehoord… Kan ook aan mij liggen omdat ik alle Engelse benamingen hanteer. Misschien is de context het persen van een saffier glas op het kast waarmee je het (deels) waterdicht maakt. Of misschien de case back (achterkant) erop persen. Dicht schroeven zou het ook ‘waterdicht’ maken mits je pakkingen nog goed zijn.

Alleen dichtschroeven maakt het spatwaterdicht, je kunt hem dan niet onderdompelen.

Ik mag aannemen dat de term afpersen stamt uit de tijd dat horloges een klik-deksel hadden.
Deze moet je echt goed aandrukken om hem weer waterdicht te krijgen.

Begrijp die term zelf ook niet. Misschien wel het grootste fabeltje in de horlogewereld.

ja.

Oh?

Ik ken het van de waterleiding maar ook gasleiding. Deze moeten worden getest om te kijken of ze water- of gasdicht zijn. Dat wordt onder druk gedaan. Ze worden dus afgeperst (meestal met water).

Onder voorbehoud. Ben geen installateur.

1 like

Ah, dat zou betekenen dat afpersen een ander woord is voor waterdicht maken is. En is mijn theorie volledig gebaseerd op louter vermoedens.

1 like

Nee, dat is pertinent niet juist.
Als de pakkingen goed zijn en de kastbodem wordt vastgedraaid, dan zet je druk op de pakking, waardoor je een goede afdichting krijgt.

Er komt geen pers aan te pas. Dat is een indianenverhaal.

Bij een klikbodem wordt natuurlijk wel overgegaan tot het goed dichtklikken van de bodem meestal met een handpers daarvoor.

3 likes

Bij het testen van de waterdichtheid komt er wel druk aan te pas. Vandaar afpersen denk ik.

1 like

Daar zijn ook enkele methodes voor meen ik, maar inderdaad: steeds met druk.

Er zijn bij mijn weten 2 soorten testers, droog vacuüm en nat met water overdruk. Bij de tweede soort zet je waterdruk op het horloge.
Bijv. 10 barg = 100 meter, dus daar kun je zeker van afpersen spreken.

1 like

Volgens mij gaat de discussie hierboven over afpersen als manier van waterdicht maken en dat is onzin. Druk is alleen gebruikt ter controle.

Yep … beetje onduidelijke vraagstelling. Ik lees het open maken van t horloge, (repareren of batterij vervangen) vervolgens weer dicht maken en dan testen of ie nog waterdicht is… en in die contekst kan je afpersen gebruiken.

@Grutten

Afpersen doet men idd met druk.
En wel met druk boven een watertank waar in het te testen
horloge zich bevindt.
Bijvoorbeeld met dit apparaat:

Zijn ook wel youtube filmpjes over te vinden.

Bedankt allemaal, ik ben weer wat wijzer geworden :smiley::ok_hand:t2:

Die snapte ik ook niet. Dichtschroeven en vervolgens in een latex bad dompelen om 'm vier coatings te geven zodat ie echt helemaal dicht is kan nooit de bedoeling zijn. :slight_smile:

Wel even zorgen dat je 'm aandraait op het juiste moment. Bij motoren staat er altijd in de service manual hoeveel moment iedere schroef moet hebben, hoe doen horlogemakers dat eigenlijk?

1 like

Al je momentsleutel losschiet, er een kras op het deksel zit en het bloed uit je hand gutst, heb je iets teveel kracht gezet.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Kom dit tegen maar niks over een specifiek moment.
https://blog.esslinger.com/how-to-close-a-watch-case-back-with-screws/
https://forums.watchuseek.com/f6/how-tight-close-screw-case-back-405649.html

Maar @HanDavinci heeft toch eens een 300+ mtr SKX gemaakt. Han, verlicht ons!

Ik heb andere pakkingen gebruikt en een triple seal kroon van Crystal Times, dat was voldoende om 320m WR te halen.

1 like

Maar hoe bepaal je hoe strak je de achterkant er weer opdraait?

Ik heb zelf de batterij bij een G-Shock vernieuwd maar dat gaat met 4 schroeven. Die draai je net zo aan als de bouten van een wiel, kruislings dus. En dan vast (tja, wat is vast?) + nog een draai. Die G-Shock durft nu niet meer in het water!