Afregelapparaat voor meer dan hobbymatig gebruik

hallo,

Sinds een aantal jaar ben ik in de ban geraakt van mechanische horloges. Ongeveer 2 jaar geleden ben ik begonnen met het sleutelen aan horloges. Heeeeeel veel uurtjes oefenen, lezen, bezoekjes bij collega’s etc verder ben ik op een punt gekomen dat ik durf te zeggen dat ik toch wel wat verder ben gekomen dan de gemiddelde hobby sleutelaar.

Ik heb inmiddels al best aardig geinvesteerd in goed gereedschap(merken als Bergeon, Dumont, Seitz, Elma, etc) zoals goede schroevendraaiers, pincetten, sythetische horlgoe olie is alle varianten( volgensmij al een stuk of 8 a 10 soorten smeermiddelen, 9010, 9020, D5, 941, 9415, slipvet voor automaatveren, synthetisch vet, V105, V106, etc), werkmat, oliegevers, etc.

Ik ben dus echt serieus met de hobby aan de gang gegaan, een een half jaar geleden heb ben ik begonnen met het werken voor klanten, waaronder een forumlid, maar ook particulieren en liefhebbers/verzamelaars.

Ik wil nu erg graag een afregelapparaat aanschaffen, zodat ik horloges nog nauwkeuriger kan afregelen. Ik dacht zelf dat de TYMC mtg-1000 een goede keuze voor mij zou zijn. Ik heb liever geen chinees dingetje, want ik wil toch echt een degelijk apparaat hebben waar ik jaren mee voort kan.

Kunnen jullie vertellen wat jullie zelf gebruiken voor het afregelen van jullie horloges? Heeft iemand toevallig nog een soortgelijk apparaat liggen wat hij zou willen verkopen? Waar zou ik er het beste een kunnen aanschaffen.

Hebben jullie nog tips of adviezen?

Alvast bedankt!

groeten,
Koen

Beste Koen,

Voor afregelen is in de basis alleen een afregelstrook nodig om gangafwijkingen, voor/achterlopen en rechttikkendheid te beoordelen.
De rest van de moderne mogelijkheden - meettijden/heffingshoek instellen, amplitude en oscillogram bekijken, is mooi meegenomen, maar niet cruciaal.

Een (ouderwetse) papierstrook machine (Bandelin Tickoprint, Greiner Vibrograf) is soms rustiger dan een LCD scherm met lage resolutie.

Misschien niet echt voor de professional, maar binnenkort is er zelfs een app voor Android - zie www.tickoprint.com.

Met groet, Rob.

Hallo Rob,

dat er een app voor was wist ik al, maar dat kan ik nou geen serieuze oplossing noemen. Ik wil gewoon een apparaat met een degelijk mincrofoonstandaard waar ik het horloge op uurwerk in kan zetten de dan de prestaties in verschillende posities kan meten.

Zelf vind ik afwijking, rechttikkendheid en amplitude alle drie belangrijk. Amplitude vind ik toch redelijk belangrijk, omdat dat meestal een goede indicatie is voor het functioneren van een horloge.

Ik vrees toch dat ik voor een iets moderner apparaat ga, want ik ben die oudere ook wel eens tegengekomen, maar die kosten meestal al dik in de 200 euro.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Groeten,
Koen

Koen,

Dat Chinese dingetje hangt alleen maar tussen de beentjes van de Chineesjes,
Het afregelapparaat de MFT 1000 is toch echt een goed ding hoor voor onder de 200 euries.
Het heeft alles wat je nodig hebt om mechanische horloges te regelen.
Tuurlijk is het een basis uitvoering, maar voldoet aan de wensen
als je geen machine met strook wilt.
De 5000 is alleen gebruiksvriendelijker maar wel 3 x zo duur.
Let wel ik heb er nooit mee gewerkt maar zoal RvG al zegt de
resolutie zal wel niet optimaal zijn.
Dat zal ook wel voor de TYMC MTG 1000, 4000 gelden.
Werk zelf voor de mechanische horloges met de Witschi watch expert
al een jaartje of 13 nu, zeer gebruiksvriendelijk en alles wat je nodig hebt zit erop.
Helaas wel ca. 2500,- euries.
De 2de handse zijn zeer gewild en gaan ruim voor meer dan de helft.
Daarvoor had ik de
Tickoprint compact TC 47A van Bandelin waar ik 20 jaar mee gewerkt heb,
deze had ook een functie voor stemvorkhorloges en een 10x vergroting hiervoor.

Groetjes,
André.

Hallo koen.

Ik hen nog er nog een uit de jaren 70. Verder 60-80 mechanische horloges en aardig wat gereedschap. omdat ik weinig meer werk en ook niet zo vaak in Nederland ben doe ik alles voor een redelijke prijs weg. Ik woon in Rotterdam , als je een interesse hebt mail me even voor een vrijblijvende afspraak.
Groet Peter

Tickoprint bandelin pro

voor 350 € mag je deze afstel machine hebben ook voor quarts
mail mij voor meer info
leo.berkenvelder@gmail.com

Zal hij er nog een nodig hebben na 2 jaar?