Afstellen Raketa

Deze zeer beginnende horlogeprutser wil zijn Raketa met 2628H uurwerkje een halve minuut per dag sneller laten lopen, dus opengemaakt :grinning:
Dan zie ik het volgende:

de + en de - zijn te zien, maar waar is het palletje???
Kortom hoe nu verder…

Het kompas, het onderdeel met de twee koperen puntjes, moet naar het bevestigingspunt (piton) toe om het langzamer te laten lopen en er vanaf om het sneller te laten lopen. De verstelling moet minimaal zijn. Dan weer vast stellen hoeveel het verlies dan nog is.
Of zoals je er nu bovenop kijkt. naar boven voor sneller of naar beneden voor langzamer.
Of het naar een horlogemaker sturen, die het uurwerk op de Timegrapher legt en kan aflezen hoe de stand van zaken is.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Hee, ik dacht dat de regulator pin altijd boven de beat error pin lag. (sorry, ik gebruik vaak horlogetermen van alle talen door elkaar…) Maar hier kennelijk niet dus aan de ligging kun je hem dus niet herkennen.

Kijk eens hier, daar zie je een voorbeeld.
Beide komen voor. Klik op de pijl naar rechts voor meer afbeeldingen.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Dank Inca, ga het heel voorzichtig proberen :innocent:
Had niet kunnen bedenken dat die twee puntjes de crux waren.
Op jouw foto s nr 2 en 4 is duidelijk een wijzertje te zien , en op zoiets had deze leek gerekend.

Dit geeft besparing van materiaal (hahaha).
Maar zou hier het wijzertje wel aanwezig zijn, dan moeten de min en plusteken omgedraaid worden.

Met vriendelijke groet,
Inca