Aftermarket 40's en 50's stalen horlogebanden

De stalen horlogeband is echt wel een uitvinding die pas in de jaren '40 tractie kreeg. Iets wat destijds vrij niche was en dus ook vrij zeldzaam. De “kleine” fabrikanten die destijds de banden hebben geproduceerd zijn langzaam uitgegroeid tot autoriteit en nu erg verzamelwaardig. Denk aan Gay Freres en de copycats uit Engeland zoals Clewco.

Het vinden van deze banden is dus extreem lastig en kostbaar. Dus ik ben ook op zoek naar aftermarket banden die wel volgens de traditie hun banden produceert. Denk aan Bonklips, Beads of Rice, Riveted etc.

Eisen waar een periode correcte band uit de 40’s en 50’s aan moet voldoen is:

• Folded links
  • Endlinks die rond zijn afgewerkt
  • Geen hidden, fold-over of button clasps.
  • Stevig
  • Licht van gewicht

Nu zijn er een paar producenten/leveranciers op de markt.
Curated Wrist: https://curatedwrist.com/
Lob Time: http://www.lobtime.com/strap---bracelet.html
Private Eyes: https://watchnet.co.jp/category/other-items/band/
Bulang and Sons: https://bulangandsons.com/products/beads-of-rice-straight-end-link-steel-watch-bracelet

Nu heb ik alleen de Curated Wrist band zelf aangeschaft voor €75. De clasp is een piece of cr*p. Een €1 horloge van eBay is beter van kwaliteit. De links zijn niet folded, gemaakt zonder ambacht en redelijk beperkt in het verstellen. Al met al een kansloze poging om een periode correcte band te fabriceren.

Hebben jullie ervaring met de andere producenten/leveranciers? Of mis ik nog iemand? Ik hoor graag jullie mening! En volgende keer gaan we ranten over fatsoenlijke leren banden XD

Ik vind rechte endlinks nooit een gezicht.

1 like

Laat 50’s kreeg je pas curved endlinks dus heb je geen andere keuze…

Liever leer dan… maar goed. Ik zit wat smaak ook in de 50s/60s.

2 likes

Ik vind ze absoluut geweldig. Rechte endlinks, veeel taper. Prachtig.

1 like

Bonklip type band is hier te koop, ze zijn niet zo zwaar als de echte maar de prijs is er ook naar.

1 like

Yes met deze ben ik bekend! Kwalitatief prima voor het bedrag maar veel scherpe randjes wat uiteindelijk toch gaat irriteren.

1 like

Dat moet ik zelf nog uit proberen, hij zit nog in de verpakking. :grin:
Hier nog Nivada banden, misschien is dat iets.

1 like

Hahahahaha. De Nivadas zijn al veel latere eind ‘70 banden. Geen match met een 50s Spillman :crazy_face:

1 like

Och nou ja, weer wat geleerd. :blush:

Een herkenbaar conflict… Wat leuk kan uitpakken is een middagje marktplaats afstruinen. Vaak kom je daar nog wel eens oude en vergeten horloges tegen met GF-bonklips. Is mij nu twee keer gebeurd :wink:

Wat betreft de moderne aftermarket banden, daar is mijn vertrouwen ook niet hoog in. Vroeger werd er gewoon echt mooi spul gemaakt…

1 like

Herkenbaar. Zelf ook al wel eens horloges gekocht puur omdat er een beads of rice of andere rammelband op zat :grimacing:

Ook op de laatste Rikketik bewust alle bakken afgestruind op zoek naar leuke banden. Geen hardcore jaren 50 spul, maar vintage genoeg voor mij. Het

1 like

Ik heb helemaal geen idee van stalen banden maar wel positieve berichten gelezen over Uncle Seiko en Watch Gecko.
Heb je die al eens bekeken?

1 like

Mij lijkt het tof om een rosé gouden bandje te scoren. Iemand een idee?

@Benjaminhaller Haha je bent niet de enige. Ik koop ook vaak horloges voor de band. Zit soms wel wat leuks tussen maar dan moet je toch echt wel mazzel hebben.

@Ferdinand die middelste is erg gaaf! Los van de endlink ziet die er erg solide uit. Maar dat was ook mijn Rikketik doel nummer 1 maar helaas echt niks gevonden.

@Maurits Thanks voor de tip, maar ik ben bekent met ze. Dat is helaas allemaal modern spul.

@Chillekasper Haha mission impossible! Goud is door kleurverschil heel erg lastig en dan vooral rosé goud. Ik heb wel is een armband laten vermaken met custom endlinks maar dan zit je wel op een bedrag rond de €800.

2 likes

En verguld/gold filled?

Voor een vergulde band gewoon goed op eBay zoeken… maar 40’s en 50’s blijft lastig vooral gold filled maar je kan het altijd opnieuw laten vergulden.

1 like

Ja zal vast in veel gevallen eraf gesleten zijn

Klopt en dan kan je wel voor de juiste kleur goud gaan…

1 like

Over Private Eyes zijn de meeste wel erg te spreken. Ik heb nu contact met ze en ze kunnen voor meerdere tegelijk een groepskorting geven.

Ik weet niet of dit de juiste plek is om een groupbuy op te zetten?

Maar het gaat om de volgende banden:

imageimageimageimageimage

Misschien kan een lijstje maken voor geïnteresseerden?