Toen ik zo’n 20 jaar geleden mij begon te interesseren voor horloges, gaf ik helemaal niks om rubberen horlogebanden. Dat veranderde toen ik de OEM rubberen band van Omega op mijn Seamaster 300m zette. Wat een geweldige band en wat een perfecte aansluiting op de kast. Sindsdien is mijn zoektocht begonnen naar rubberen banden die perfect aansluiten op de kast. De zogenoemde curved rubber straps waar ik dan naar zoek.
Nou heb ik nogal wat horloges in mijn collectie waar geen OEM (curved) rubber banden voor verkrijgbaar zijn. Daarom ga ik opzoek naar after market banden. Zo heb je bijvoorbeeld voor een Rolex Explorer banden van Everest en voor de Santos de Cartier banden van Delugs. Vaak is het een gok of die goed (lees: voldoen aan mijn verwachting) zijn of niet. Daarom twijfel ik vaak over aanschaf.
Ondanks dat ik rubber banden dus erg kan waarderen, heb ik het nog niet vaak aangedurfd om ze aan te schaffen. Dit vanwege de angst voor een miskoop of omdat er teveel veel opties zijn. Het idee van dit topic is om ervaringen met rubber banden te delen die goed aansluiten op de kast van een horloge. Welke banden heb jij gekocht en bevallen die? Zo zoek ik al een tijdje naar een mooie band voor mijn Halios Seaforth en mijn Damasko DC80.
Passen zeker goed
Maar heb ook wel eens een FKM curved rubber op Ali gekocht en die paste ook prima voor maar 1 tiende van de prijs voor mijn Omega SMP.
Degene (ook die van Ali) die voor de Swatch x Omega bedoeld zijn, passen op vrijwel al mijn horloges (38-40mm x 20mm lugbreedte). Zijn wel allemaal duikers of tool/field watches.
Zelf vind ik rubber lelijk, maar ik zie aan mijn zoon’s reactie - die extra gevoelig is voor materiaal - hoe blij hij wordt van een fijn aanvoelende rubberen strap. Dus ik lees wel mee.
Ja dat vroeg ik mij wel gelijk af, waarom niet een OEM band van Oris?
Ik zoek zelf ook nog steeds een band voor kijn Sinn U50 terwijl ik de originele ongebruikt heb liggen. Kwaliteit daarvan is erg goed maar vind de merknaam erop niet mooi.
Voorbeeldje. Deze 39mm (Ali, Swatch x Omega) zit goed, erg soepel maar plakt ietsje (als in, blijft makkelijk hangen aan kleding met het uiteinde van de lange zijde - zou 'm eigenlijk moeten inkorten). Gebruik deze bij 't sporten.