Beste liefhebbers. Ik post hier een vraag voor een collega van mij. Zijn vader heeft een probleem met de caseback van zijn FC type Fc 316v5b9 slimline. Het glas is eruit geraakt en hij heeft het teruggestuurd naar de partij in de US waar het was gekocht. Lang verhaal kort… de caseback is (weet niet wiens schuld) kwijt geraakt en zijn vader krijgt een aanbieding van 2300 voor een nieuwe.
Het horloge kostte hem 1600 dus dat is meer dan het gekost heeft.
Mijn vraag, zijn jullie bekend met een aftermarkt voor casebacks. Zijn vader is niet zo’n purist als wij zijn en er zo klaar mee, dat een originele caseback geen eis meer is. Nu heeft hij alleen het horloge zonder caseback en wil het zeer graag weer dragen.
Noodoplossing zou een spanning plexiglas kunnen zijn dan kan het horloge in ieder geval gedragen worden is dan alleen niet meer waterdicht ( nu natuurlijk ook niet🙃)
Is dit een18K uitvoering? Dan zal er ook een gouden caseback in moeten en die zullen niet (makkelijk) los verkrijgbaar zijn.
Trouwens, is de uurwerkring beschadigd? (eerste foto, ter hoogte van de kroon)
Dat gaat niet zomaar lukken vrees ik. Wordt maatwerk…
…klikdeksel denk ik? Zelf wel eens een 18K FC van een nieuwe batterij voorzien, was ook “klik”. Dan zul je er een moeten laten draaien, uit een metaalsoort naar keuze, via een HEEL goede horlogemaker/goudsmid die al heel lang in het vak zit, en dit zelf kan.
Dus als ik het goed begrijp, zij raken tijdens het servicen de caseback kwijt en nu mag de vader van je vriend betalen? Lijkt me een beetje omgekeerde wereld toch?
Ik zie het ook nu. Het lijkt inderdaad of er slijtage of beschadiging is bij het uurwerk. Het komt mij ook vreemd over dat de caseback of het glas er zomaar uitvalt. Mogelijk is er meer aan de hand met dit horloge. Ik zal eens navragen of het een 18k case is
Garantie 2 jaar van verkoper was net aan verlopen toen dit gebeurde. Officiële garantie van Fc was niet mogelijk omdat de juwelier geen officiële dealer was. Ik krijg de indruk dat ze niet makkelijk vergoed krijgen…
Ja die indruk krijg ik ook. Samen met de beschadiging die lassale al had opgemerkt en de 1mm net niet goed passende band ben ik misschien bang dat er meer aan de hand was met de originaliteit en staat van dit verkochte horloge. Wat mogelijk de vervelende afhandeling zou kunnen verklaren…
Ik weet inmiddels dat het idd een gouden kast is. Dan is het met de huidige goudprijs logisch dat de vervangende caseback zo duur is.
Misschien is te achterhalen wie de fabrikant is van de kast en daar proberen om een deksel voor deze kast te kopen.
Andere optie is om een kast te vinden waar dit uurwerk in past.
Dan als laatste optie zou er misschien een horloge glas in geplaatst kunnen worden.
Optie stalen caseback zeker overwogen en niet te veel meer openen omdat het de borging van de zachtere gouden kast “lam” kan maken ivm de kliksluiting…
Yup inderdaad. Thnx voor uitzoeken. Deze hadden we nog niet gevonden . Dat komt onder de streep op dezelfde kosten als de replacement die ze aanbieden. Hier zie je echt het nadeel van een gouden horloge… wat een boeven