Aftermarket onderdelen: verbetering of afbreuk aan het originele horloge?
Ik ben benieuwd hoe hier op het forum wordt gekeken naar aftermarket onderdelen voor horloges. Denk bijvoorbeeld aan een andere strap, bracelet, clasp, bezel, bezel insert, end links etc.
Persoonlijk vind ik het interessant dat je met relatief eenvoudige aanpassingen het karakter van een horloge behoorlijk kunt veranderen, of meer naar je eigen voorkeuren kunt maken. Een andere bracelet kan een horloge bijvoorbeeld veel sportiever maken, terwijl een leren strap het juist klassieker maakt.
Tegelijkertijd vraag ik me af hoe andere horloge liefhebbers hier tegenaan kijken.
Blijven jullie het liefst zo dicht mogelijk bij het originele ontwerp en gebruiken jullie uitsluitend OEM-onderdelen? (OEM: Original Equipment Manufacturer).
Of vinden jullie het juist leuk om een horloge naar je eigen smaak aan te passen met aftermarket onderdelen? En waar ligt voor jullie de grens?
Draag je horloges uitsluitend met OEM straps/bracelets?
Vind je een aftermarket onderdeel een verbetering of juist een afbreuk aan het originele ontwerp?
Zijn er onderdelen die je wél aftermarket zou kopen en andere absoluut niet?
Ben benieuwd hoe verschillend daar hier over wordt gedacht.
Ik heb alleen maar aftermarket spul op mijn horloges hangen. Vind het heerlijk om te variëren en ben iver het algemeen ook geen bracelet drager. Degene die ik wel erop draag, zit, je raadt het al, op een aftermarket bracelet.
Kan beiden. Mijn Aquaracer kocht ik met een aftermarket stalen band, die ik weer heb vervangen door een originele. En een Seiko heb ik juist op een aftermarket Jubilee gezet
Voor mij moet het allemaal origineel zijn. Anders werkt het voor mijn brein niet.
Horloge van bv 10K, ik koop alle horloges altijd op staal.
Originele band van tussen de 200 (nato), 600 (Rubber/Leer)
Dat heb ik er dan voor over.
Stalen banden: horloge altijd op staal kopen, al heb ik de stalen banden van de Sea- en Speedmaster Trilogy nog in de stickers in de doos liggen en gebruik ik 'n beter taperende US flatlink erop.
Ik zie niet helemaal hoe. Maar indien het niet duidelijk overkomt. Ik ben van mening dat Uncle betere bracelets maakt dan wat er op de gemiddelde Seiko 5 of Hamilton Khaki staat. Betere articulatie, hoogwaardiger afgewerkt.