Afwerking Grand Seiko

Sinds GS weer helemaal hot topic is ben ik ook om. Wat een vakmanschap.

Mijn Omega Aqua Terra is in mijn ogen tot in de puntjes afgewerkt. Ik ben dagelijks bezig met QC en zie bijna alles. De kleinste imperfectie verpest het dan ook voor mij waardoor ik maar een zeer selecte collectie heb.

Is Grand Seiko echt zoveel beter afgewerkt dan bijvoorbeeld Omega? Zo ja, is dit met het blote oog ook waar te nemen?

3 likes

Ik zou zeggen, ga even op de koffie bij één van de 20 Grand Seiko eigenaren hier op HF. :wink:

@tompj heeft de AT en de GS allebei gehad, dus die kan er ook vast wel wat over roepen.

4 likes

Ja.
Omega afwerking is niet kinderachtig, maar het gaat niet alleen om potentiële imperfecties. Een van de selling point van een GS is met name dat elk detail prachtig is gepolijst en de wijzerplaten bijzonder mooi zijn gemaakt met een beetje tekstuur of juist een enorm gladde afwerking. Elke marker is waanzinnig gepolijst, wijzers, datumvenster, alles. En dat zie je inderdaad met het blote oog.
GS blue snowflakeimage

Voor alle duidelijkheid: dit is geen diskwalificatie van Omega of andere merken. Die hebben hun eigen merites.

35 likes

Deze macroshots zeggen in mijn optiek genoeg, vergelijk de wijzers van een Rolex, Omega en een Grand Seiko uit dezelfde prijsklasse eens en wees verbaasd!

96 likes

Toffe foto’s Twan.

1 like

Ik hou me zo vaak als mogelijk buiten de GS discussies, maar het antwoord is IMHO een duidelijk ja. Dat zie je met het blote oog. :+1:

De opmerking die @decraew maakt in zijn advertentie voor een SARX033 vat prima samen hoe het NIET is

You wish :grin:

3 likes

Kijk bijvoorbeeld bij de 12 marker op de onderste foto. De g en s logo’s zijn in een spiraal aangebracht. Echter bij de 12 en de 6 komen ze perfect haaks uit. Dat vind ik bijvoorbeeld een enorm oog voor detail.

4 likes

Dat is gewoon eng.

1 like

Ik geloof dat best, het verschil moet ergens inzitten eh ? Maar … vanaf een bepaald punt interesseert een betere afwerking me maar matig. Voor mij zijn die presages al best ok. Sorry !! (not :wink: )

2 likes

Dat is toch meer dan prima! Ieder beleeft het op zijn eigen manier. Ik kan erg genieten van net die kleine puntjes.

4 likes

Voor sommigen is Senseo ook al best ok. :wink:

13 likes

Senseo is gewoon geen koffie, een Sarx toch echt wel een horloge :wink:

5 likes

Dit zijn horloges die je rustig met een loupe kunt bekijken en je vervolgens verbazen over de wereld die dan tevoorschijn komt.:ok_hand:

5 likes

Daar zit wellicht een relatie, ik kocht mijn GS van @jehebtWATgekocht en ik kreeg bij mijn vorige ontmoeting van hem eigen gebrande koffiebonen, heerlijk (wel al bijna op, lees je mee, Maarten😂)

3 likes

Zal je me nooit horen beweren.
Ik moet nu tijdelijk senseo drinken omdat m’n espresso toestel binnen is voor reparatie. Zwaar afzien.

Maar een Presage dragen is toch niet zo zwaar afzien, eerlijk gezegd.

2 likes

Doe jezelf een lol en koop even een Bialetti potje en haal wat gemalen koffie bij de speciaalzaak. :wink:

Was een gebbetje, ik heb zelf de SARX035 gehad. Supermooi horloge.

2 likes

ik heb net verse groene braziliaanse binnen gekregen, altijd welkom hier!

2 likes

Ik heb nog ergens (?) een Bialetti potje liggen, en ik gebruik een Mahlkonig.

Ik herinner me enkel van lang geleden, dat die koffie uit een Bialetti me zeer zwaar op de maag lag. Maar die gebruikte ik met commercieel gemalen koffies, misschien moet ik daar idd nog eens mee experimenteren.

Hm. Yes, will do that !

Is de maalgraad voor een Bialetti dezelfde als voor een modern espresso toestel ?

1 like

De maalgraad voor Bialetti is grover dan voor snelfilterkoffie en veel grover dan espressomaling. Dus dat die bittere bende (want dat krijg je als je snelfilter- of espressomaling in je Bialetti kiepert) je zwaar op de maag lag, dat snap ik. :wink:

Ik denk dat je de maalgraad voor de Bialetti op jouw Mahlkonig wel gemakkelijk kan vinden op Google.

Oh ja. Grand Seiko. Prachtig.

Iets met on-topic.

5 likes

Ik gebruik een burr maler, Fijn voor het espressomachine en grover voor de bialetti.