Afwijkend regelbeeld met / zonder achterdeksel

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het verklaren van het volgende:

Ik heb een horloge op de timegrapher met het volgende beeld:

Weinig bijzonders, stabiel lijntje.

Vervolgens verwijder ik het achterdeksel om m wat af te regelen en ik zie het beeld veranderen naar:

Voor de duidelijkheid: ik heb het uurwerk nog niet aangeraakt, alleen het achterdeksel los gehaald.

Als ik het deksel terug plaats wordt het regelbeeld weer stabieler.

Ra, ra, hoe kan dit?

2 likes

Met deksel open heeft de balans te veel luchtweerstand :joy:

Vervelend dit soort zaken. Kan het zijn dat de deksel ergens tegen het uurwerk klemt waardoor hij anders loopt dan met een los deksel? Iets anders kan ik niet bedenken.

1 like

Magnetisme op deksel of andere delen? Gaar inderdaad.

3 likes

Klem je de kroon tegen de metalen houder van de opnemer? Denk dat het deksel namelijk het geluid beter geleid omdat er een relatief losse uurwerkring oid omheen zit. Als je de kroon contact laat maken met het metalen deel van de opnemen zou dit beter moet zijn (in mijn ervaring dan).

2 likes

Voordat ik antwoord… zit je met dat blote uurwerkje in een windtunnel? :slight_smile: Dat wil zeggen, zijn er externe factoren die een rol zouden kunnen spelen?

Zo niet, dan denk ik dat hij inderdaad aanloopt of zo. Misschien zit er wel iets verkeerd wat door het deksel op z’n plaats wordt gehouden. Zie je iets van sleep/slijp/draai sporen op de binnenkant van het deksel?

Of dat. Hahahahah… nooit aan gedacht, maar je hebt natuurlijk gelijk.

1 like

Ja, ik “luister” altijd via de kroon

1 like

Probeer eens met een penhoutje oid het uurwerkje wat beter tegen de kast aan te drukken, dat wil ook wel eens helpen… of helaas het uurwerk uit de kast nemen om af te stellen.

Het is geluidsarm hier.
Eerlijk gezegd was dat ook het eerste waar ik aan moest denken.
In het verleden wel eens gemeten, terwijl de ultrasoon stond te brommen twee meter verderop. Ook daar heb ik van geleerd :sweat_smile:.

Ik zie niets ongewoons aan de binnenkant deksel…

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de klemming van het uurwerk in de kast, mogelijk in combinatie met omgevingsgeluid of trillingen.

Nog wat geëxperimenteerd, een laptop in stand-by stand verwijderd uit de ruimte en wanneer ik het uurwerk aan de randen aandruk (bedankt @TKH !) dan zag ik soms, niet consequent, iets wijzigen in het regelbeeld.

Gecontroleerd op magnetisme (was er niet, bedankt voor de tip @LVA !)

Op een gegeven moment bleef het beeld stabiel zonder deksel en heb ik wat kunnen tunen:

Maar bij het wijzigen van de stand (bv wijzerplaat onder naar boven), keert na een poosje het oude fenomeen weer terug, waarschijnlijk omdat het uurwerk dan “los” hangt en minder klemming ervaart

Met het achterdeksel erop ziet het er een stuk stabieler uit.
Ik zal eens kijken hoe het blijft lopen aan de pols.

2 likes

En dan wel met de deksel erop :wink:

2 likes

Een kast (of klemring) die niet meer helemaal rond is. En daardoor op bepaalde punten druk uitoefent op het uurwerk. Door de deksel te plaatsen wordt de kast weer rond. En de druk gelijkmatig.

Of een brug die los zit…

2 likes

Bruggen zitten vast. Die heb ik gecontroleerd

1 like

De deksel houd hem mooi vlak. Zonder deksel loopt de sec wijzer tegen het glas?

1 like