De vraag zal ongetwijfeld eerder gesteld en beantwoord zijn, maar waarom zijn de kleur en of index voor de minuten op een duikerslunette tussen de 0/pearl en de 15 minuten anders dan de rest? En waarom zijn ze bij sommige anders tot de 20?
Ik dacht dat dat iets te maken had met de standaard duiktijden, dus dat je na het gekleurde deel beter weer naar boven kunt gaan.
Correct me if I’m wrong!
Ben ook nog maar even gaan googlen, kwam onder andere dit tegen; https://www.allinwatches.com/dive-watches-red-and-blue/
Dat heeft te maken met de hoeveelheid duik tijd! Gewoon om het wat duidelijk te maken dan alleen getallen.
Daar zijn verschillende dingen over te vinden op het internet.
Vroeger kregen ze minder perslucht in een duikfles. Dus bij de standaard maat werdt het tijd om over te schakelen naar je 2e duikfles.
Decompressie stops duurden in de 50’s en 60’s ongeveer zolang als je naar een bepaalde standaard diepte dook. En wat die standaard diepte is. Geen idee. Staan ook verschillende dingen over op internet.
En zo zijn er nog meer voorbeelden.
Ik ben nogal van de geschiedenis van de duikhorloges. Maar na verschillende zoekpogingen heb ik ook nog geen uitsluitsel.
Er wordt ook nog gezegd dat die 15/20 minute mark uit historische overwegingen nog steeds zo op de duikbezel staan.
Er zijn tenslotte ook duikbezels die je ziet op een Squale/Blancpain Bund duiker. Die heeft weer geen enkele index behalve de pip/triangle op 12 uur omdat die door kikvorsmannen gebruikt werden die geen minuten maar uren onder water bleven. Waardoor minuten markers weer overbodig zijn.
Wat waar is?
Al sla je me dood.
We hebben een paar duikers op t forum. Wellicht kunnen die uitsluitsel geven.
Alles wat langer duurt dan 15/20 minuten is met duiken niet echt spannend om op de exacte minuut bij te houden. Het maakt niet gillend veel uit of je 32 of 36 minuten op diepte X hebt gezeten.
Wat wel belangrijk is is de snelheid waarmee je stijgt, nooit meer dan 10 meter per minuut, een “diepe stop” halverwege van zo’n 3-5 minuten en een “veiligheids stop” op 10 meter van zo’n 5-6 minuten. Dit gaat om korte intervallen die redelijk nauwgezet getimed moeten worden.
Een 60 minuten bezel kan onder water verwarrend zijn, de hele bezel ziet er het zelfde uit. Door 0-15/20 op een andere manier weer te geven krijg je meer duidelijkheid in een oogopslag.
Edit: net even het artikeltje gelezen, het kan ook te maken hebben met de maximale tijd onder water waarop je geen decompressie stops hoeft te hanteren, maar dat zou ik echt niet met zekerheid durven bevestigen/ontkrachten
Edit 2: skip mijn hele bovenstaande verhaal, dat is gewoon hoe ik op praktische wijze gebruik maak van een horloge bij het duiken, het gaat om de tijd die je onder water mag zijn zonder decompressie stops te maken. 15 minuten voor 33 meter, 20 minuten voor 30 meter. That’s all folks, ik ben maar gecertificeerd voor 18 meter dus op die manier had ik de bezel nog nooit gebruikt
Ik vraag me altijd af hoe dit zit. Op vakantie zie je wel eens bij duikscholen dat je een duikcertificaat kunt halen tot X aantal meter. 7 meter ofzo gok ik.
Maar wat is het nut van een certificaat uitgeven tot op een bepaalde diepte? Als je na 2 lessen zo overmoedig bent dat je gelijk naar 30 meter duikt komt dan de onderwaterpolitie achter je aan?
Is het iets verzekeringstechnisch? Als je op precies 7 meter iets overkomt zink je of verder naar beneden of drijf je naar boven dus achteraf kunnen ze dat niet vaststellen toch?
Zelf zou ik nooit verder gaan als dat ik op eigen adem weer terug kan zwemmen maar ik ben niet zo op m’n gemak onder water. Ben als kind een keer klem komen te zitten onder water en ben toen bijna verdronken. Snorkelen net onder het oppervlak is voor mij de max
Is verzekeringstechnisch, de verzekeringsmaatschappijen hebben besloten dat je als duikschool veilig mensen zonder brevet mee kunt nemen tot 7 meter. Het vest dat je draagt kun je opblazen waardoor je als een ballon naar de oppervlakte schiet, zinken gebeurt dus niet zo snel maar gescheurde longen vanwege de uitzettende lucht des te vaker Tot 7 meter kan er weinig echt mis gaan, ook als je in paniek het vest opblaast (al is het geen aanrader).
Wil je dieper dan zit je al snel aan een cursus van minimaal een week, weinig mensen hebben zin om hun hele vakantie er aan op te offeren.
Al jaren liefhebber v duikhorloges en wist t ook niet (meer)
Alleen iets met maximale duiktijd, maar dat werd voor zo ver ik me kon herinneren niet beperkt door de duikflessen.
Ok, duidelijk. Thanks voor de uitleg. Iedere vakantie vraag ik het me wel eens af
Decompressiebezel met tijd en diepte.
Was het niet ook zo dat bij een pepsi bezel het zo was dat wanneer het rood begon te vervagen dat je ongeveer de 20 meter bereikte? Staat me iets van bij.
Nu je het zegt. Ben benieuwd daar naar en lijkt me plausibel.
Schijnt wel vaker gewerkt te worden met kleuren in de (onder)watersport.
Zoals de duo lume combi v Omega. Blauwe lume voor de indexen en urenwijzer. Tegenover de groene minutenwijzer en de lumepip/pearl die zo belangrijk zijn voor duikers. Die groene tint schijnt t beste zichtbaar te zijn in t donker voor t menselijk oog.
En als ik me niet vergis was Doxa die als eerste oranje gebruikte in hun duikhorloges.
Oranje schijnt duidelijker te zijn doordat het aan de andere kant vh kleuren spectrum zit vh blauwe (groene) water.
En natuurlijk de opvallende reddingsboeien van de kustwacht.
Nee, niet die drijvers you pervert!
vanaf een bepaalde afstand vervaagd alles naar blauw inderdaad maar dan hebben we het over de afstand tussen jou en een object. Je.horloge blijft altijd op dezelfde afstand. Zo weet ik het maar ben benieuwd of iemand anders hier nog iets meer van weet.
Rood is zo goed als niet meer zichtbaar op 10 meter diepte.
Wat joker al zei, meen ik me ook te herinneren dat op bepaalde dieptes zonlicht niet meer doordringt, waardoor bepaalde kleuren niet meer zichtbaar zijn.
Vanaf een 40tal meter is alles blauw tot paarsblauw (bij helder water)
Wow, gaaf om te zien! Thx
Vroeger waren een duikhorloge en duiktabellen ononbeerlijk om te duiken. Sinds de komst van de duikcomputer is het horloge eerder een backup voor het geval je computer het zou begeven. En idd dat rood ga je echt niet lang zien bij het afdalen.
Ziet groene lume er zo diep dan ook veel uit of nog wel groen, omdat ie zelf straalt?