Afwijking +15-20s Hamilton Khaki: afstellen of afwachten?

Omdat je een speciale steun nodig hebt om de balans te steunen anders breken de balans tappen en een sleutel met verdeeldschaal om te zien hoeveel je de schroef verzet er zijn twee excenters en die moeten precies evenveel worden verdraaid

3 likes

Dot is dus niet iets voor ā€œhandige jantjeā€ met een simpele timegrapher of een appje op de telefoon om zelf te doen. Dat is vragen om een ontregelde balans.
Ga even langs bij een goede horlogemaker die heeft deze speciale tooling staan.
Ik zal kijken of ik morgen een foto kan uploaden van dit tooltje.

1 like

De Hamilton van TS valt binnen de garantie toch?

Of ff omhoog scrollen naar de post van @Chlorophyl

Even uit nieuwsgierigheid, is dit systeem geweldig goed of een merkwaardige vorm van marktbescherming?

Toen ik dit zag waren Hamilton en Tissot een no go voor mij…

4 likes

De Powermatic 80 modellen dan…

idd. Heb nog een mooie prs516 met een klassieke eta.

Lang niet allemaal. Er zijn ook aangepaste versies met metalen onderdelen.

OK, ik geef het toe: ik heb verregaande OCD aangaande accuratesse van horloges. Ook van mechanische. Eigenlijk volgens het principe: een fatsoenlijk uurwerk kan best goed lopen, mits de fabrikant er een beetje moeite voor wil doen.

Toen ik mijn Sinn 556 kreeg die uit de doos plus 14 liep had ik de volgende dag al een mail verstuurd.
Ding looopt na afregeling nu plus 1.

En ja, liever plus 4 dan -1. Dat dan weer wel.

1 like

Zeer zorgelijk. Kalle’s pincet-hantering ook een beetje shaky trouwens. :sweat_smile: Maar hij legt wel de vinger op de zere plek. Powermatic komt er nu echt definitief nooit in hier; niet privĆ© en ook niet op de werkbank.

3 likes

O echt? Hoe weet je dat?

1 like

Heel simpel alleen al aan het aantal juwelen. De versies met kunststof palletanker hebben immers 2 juwelen minder…

Voor zover ik weet maken Certina, Hamilton en Mido enkel gebruik van de binnenwerken uit de Powermatic familie met een traditionele escapement met juwelen. Tissot gebruikt beide versies afhankelijk van het horloge in kwestie.

Ik heb over de plastic onderdelen in de goedkopere Powermatic binnenwerken overigens nog niets problematisch gelezen dus ik zou ze persoonlijk niet vermijden als de prijs juist zit.

2 likes

Lees de comments maar door onder het filmpje. Of gebruik Google.

1 like

Klopt, ook gedaan :wink:

En hoe zijn die te herkennen?

Het typenummer van het uurwerk? Al deze info is gewoon breed beschikbaar, het verbaast mij altijd hoeveel misvattingen er nog rondgestrooid worden over deze familie binnenwerken.

Op Watchbase bijvoorbeeld staat duidelijk aangegeven welke kalibernummers er gebruik maken van het kunststof escapement.

2 likes

Ah m’n Murph heeft dus gewoon een metalen escapement. :ok_hand:

Mooi, ze zijn eenvoudig te herkennen, dus geen probleem.

Die versies, die je zƩlf aangepast kunt hebben met aftermarket metalen parts, hehhe. :wink: