Ik heb gisteren een super mooie khaki field automatic 38mm ontvangen van een forumlid. Het is een hartstikke mooi horloge en hij is weinig gedragen (maar tweemaal, aldus de vorige eigenaar), maar er zit een flinke afwijking in van + 15 tot 20 seconden per dag.
Nu ben ik dit niet gewend. Normaal lopen al mijn horloges ongeveer rond +5s per dag en dat vind ik dan ook acceptabel. Zelfs de “goedkopere” uurwerken lopen erg strak op tijd. Van Hamilton had ik niet verwacht dat ik zo’n afwijking op een nieuw horloge zou hebben.
Nu heb ik gelezen dat nieuwe horloges soms een tijdje moeten worden gedragen en dat het uurwerk moet lopen voordat je de echt de nauwkeurigheid kan meten. Anderen zeggen dat je het gewoon moet laten afstellen bij een horlogemaker.
Wat zeggen jullie? Afstellen of afwachten? Ik ben benieuwd.
Ik laat mij vertellen dat de H10 een toegestane spec zou hebben van + / - 15 seconden per dag, maar dat is moeilijk te vinden omdat Hamilton überhaupt geen accuratesse-cijfers publiceert. Dit komt dus uit forums.
Wie het uurwerk wil reguleren heeft pech. De Powermatic 80 uurwerken zijn in principe manke ETA uurwerken die modulair zijn opgebouwd. Er valt dus weinig aan onderdelen te vervangen, althans niet op de klassieke manier. Ook de balansbrug toont dat er inderdaad geen regulerings-mogelijkheid meer is. Het balanswiel heeft ook geen schroeven of iets dergelijks.
Ze worden af fabriek laser-gereguleerd (wat dat ook maar moge betekenen) en daarna is het een crap shoot.
Als jouw horloge buiten de spec loopt (moet je Hamilton vragen, ze publiceren 'm niet) dan zou ik 'm gewoon naar een AD brengen van Hamilton. Zij zullen het uurwerk dan weg flikkeren en er een nieuwe in lepelen. Onder garantie, uiteraard, als het zo’n jong gebruikt horloge is.
Verder moet me nog van het hart dat +20 seconden daily mij niet zou storen. Zo lang het niet in de min loopt en onder de halve minuut blijft vind ik alles best. Ik accepteer dat een mechanisch uurwerk anachronistische rommel is die niet fatsoenlijk loopt, en als ik echt wil weten hoe laat het is doe ik één van mijn high accuracy quartz horloges of desnoods mijn Spring Drive om.
Wat ik probeer te zeggen is dat ik niet weet of de kool het sop waard is. Ik zou me dood ergeren als ik een +20 uurwerk opstuurde en een -5 terug kreeg.
Ik zou het even een paar dagen geven, eigenlijk. Het ding is amper gedragen sinds dat het gemaakt is, blijkbaar. En jij hebt het nog geen 24 uur. Laten afstellen kan over 3 dagen ook wel
Mijn ervaring met 2 horloges voorzien van een FC-303 (SW200) en een STP1-11 (SW200) is dat ze na een aantal weken dragen van ca. +8 naar ca. +6 seconden per dag zijn gegaan en nu zo blijven lopen. Beiden heb ik op het HF gekocht maar waren ook heel weinig gedragen.
Bij een Hamilton met Powermatic 80 zou ik daar niet blij mee zijn, bij mijn Vostoks maal ik daar niet om maar dat is ook een andere prijsklasse.
Dat is pas irritant inderdaad.
Er zit nog wel wat verschil tussen b.v. een Vostok 24xx of een COSC kaliber…
HAQ is theoretisch nauwkeuriger dan Springdrive begreep ik.
Volgens mij lopen Powermatic uurwerken over het algemeen behoorlijk strak, dus een dergelijke afwijking is opvallend en ook ergerlijk.
Bedenk wel dat je bij een service door Hamilton het horloge een week of 8 moet missen.
Niet echt. In mijn hoofd is alles wat meer dan +/- 10 seconden per jaar doet eigenlijk rommel, waarbij de ne plus ultra een Citizen 0100 is. Die doen +/- 1 seconde per jaar.
Als een COSC accepteert betekent dat dat je -1460 / +2190 seconden per jaar accepteert, terwijl iedere kruitvat quartz van een tientje +/- 180 seconden per jaar doet.
Een Spring drive doet overigens +/- 15 seconden per maand, net als een gewone quartz, wat neer komt op +/- 0,5 seconde per dag of diezelfde 180 seconden per jaar. Spring Drive is namelijk ook niet temperature-controlled.
Ik moet daar nog bij zeggen dat de Grand Seiko en Citizen uurwerken die +/- 10, 5 of 1 seconden per jaar doen dat wel presteren met de disclaimer dat je 'm iedere dag moet dragen. Blijkbaar vinden ze lichaamstemperatuur het leukst.
Fabrikanten zeggen van niet maar op fora wordt er een hoop over geroeptoeterd. Mijn Yema Wristmaster micro-rotor was de eerste weken all over the place (na een dag dragen van -20 via -17, -9 naar stabiel +2 seconden dial up na een week of twee). Daarna is het uurwerk overigens dusdanig naar de gallemiezen gegaan dat ik het twee keer voor langere tijd kwijt was maar dat is bezijdens het punt.
Ik zou het de komende weken aankijken (en mezelf in de handen wrijven dat 'ie niet 15 of 20 seconden per etmaal achterloopt).
Ik wil het topic van TS niet kapen met pikmeten maar mijn GS quartzprul (zonder geel sterretje) doet dit ook. Niet volgens opgave (idd. ±10 seconden/jaar) maar wel in real life
Update: volgens Hamilton is dit inderdaad niet normaal. Ik moet het horloge opsturen naar een Atelier. Officieel zou ik het moeten opsturen, of naar een AD brengen maar ik heb daar net de meest arrogante bal ooit aan de telefoon gesproken, die mij daarvoor de hoofdprijs vroeg. Opsturen via Hamilton it is.
Leuk om te weten: je krijgt blijkbaar bij Hamilton een pakket thuis zodat je heel simpel je horloge kan versturen. Kost niks en de diagnostiek kost ook niks. Terugsturen als je niet met de offerte akkoord gaat is ook gratis.
Doet Nomos ook zo, is super. Ik denk dat dat eigenlijk een standaard ding zou moeten zijn voor elk merk wat een webshop heeft voor de verkoop van horloges.
Je zou verwachten dat temperatuurs-compensatie dat op zou moeten kunnen vangen. Maar zoals @HaveBlue al zei, gemiddeld genomen haalt een 9F GS de +/-3 seconden per jaar al niet, terwijl ze +/- 10 garanderen. Ik hou m’n hart vast voor de gemeten accuratesse van een 0100.
Ik zie hier toch echt een schroef/ excenter op de balans om het uurwerk mee af te stellen.
Daar heb je wel speciaal gereedschap voor nodig.
Elk gecertificeerd reparatie centrum heeft deze tools.
Hee, verhip. Ik was op zoek naar een schroef op het wiel of de brug, had daar vierkant overheen gekeken! Dank voor de toevoeging. Als dat werkt vraag ik me weer af waarom Swatch communiceerde dat af fabriek eenmaal ingesteld, de regulering vast stond. Hmmmm. Ben benieuwd naar het herstelrapport van Hamilton voor TS.