Hallo forumleden!
Regelmatig lees ik over afwijkingen van (automaat) horloges. Wat is hierbij eigenlijk acceptabel?
Het gaat vaak over dure gerenommerde merken. Ik dacht altijd dat een Rolex, Breitling of Omega gewoon geen afwijking hebben. Misschien een paar seconde per jaar. Maar ik lees regelmatig over meerdere seconden per dag (!).
Ik heb zelf een Edox diver quartz en die heeft geen afwijking dat ik weet. Ik hoef hem nooit bij te stellen. En dat is een horloge van 400 Euro.
Wat ik mij dan ook afvraag is: waarom zijn sommige horloges dan zo duur? Ik dacht echt dat dat te maken had met de kwaliteit en nauwkeurigheid van het uurwerk. Hoe duurder, hoe nauwkeuriger.
Wellicht kan iemand mij daarin duidelijkheid verschaffen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Ricardo74 Schreef:
Hallo forumleden!
Regelmatig lees ik over afwijkingen van (automaat)
horloges. Wat is hierbij eigenlijk acceptabel?
Dat hangt af van wie daar op let. Ikzelf vind 1 seconde achterlopen al een misser. Voor mag ie max 5 min per maand.
Maar het COSC hanteert weer andere regeltjes voor wat zij acceptabel vinden en een klokje Chronometer genoemd mag worden. Andere merken hanteren nog strengere regels.
Het gaat vaak over dure gerenommerde merken. Ik
dacht altijd dat een Rolex, Breitling of Omega
gewoon geen afwijking hebben. Misschien een paar
seconde per jaar. Maar ik lees regelmatig over
meerdere seconden per dag (!).
Enkele secondes per dag voor een mechanisch klokjes is best netjes.
Ik heb zelf een Edox diver quartz en die heeft
geen afwijking dat ik weet. Ik hoef hem nooit bij
te stellen. En dat is een horloge van 400 Euro.
Je zegt het zelf al… quartz 
Wat ik mij dan ook afvraag is: waarom zijn sommige
horloges dan zo duur? Ik dacht echt dat dat te
maken had met de kwaliteit en nauwkeurigheid van
het uurwerk. Hoe duurder, hoe nauwkeuriger.
Wellicht kan iemand mij daarin duidelijkheid
verschaffen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Er is natuurlijk verschil tussen een horloge waarvan de nauwkeurigheid afhangt van een balansje, een quartz kristal of het signaal van een atoomklok. Grof genomen heb je mechanische en electrische (tegenwoordig meestal quartz) uurwerkjes. Die zijn op dat gebied niet met elkaar te vergelijken.
En waarom ze sommige duur zijn? Merk, imago, mate van afwerking/kwaliteit, wat de gek er voor geeft…