Afwijking in nauwkeurigheid en geografische locatie

In een advertentie van F.P. Journe wordt een horloge getoond (Chronometre Souverain). In de tekst wordt gesproken over het feit dat de geografische locatie van de drager een ‘Gangabweichung’ van enkele seconden kan veroorzaken. Bij dit horloge stelt men daarom voor aflevering het uurwerk af op de geografische locatie van de drager. In de tekst spreekt men verder over de invloed van de gravitatie (dus positie op de aarde) op de ‘Unruhzapfen’.

Is dit echt zo van invloed dat hierdoor dergelijke (seconden) afwijkingen ontstaan?
Maarten

Hoeveel seconden het scheelt weet ik niet maar dat de zwaartekrachtversnelling varieert klopt wel. Deze varieert van ongeveer 9,79 tot 9,83 m/s/s . In Nederland 9,81. Dat het echt wat uitmaakt lijkt mij sterk want een persoon beweegt zelf ook en die versnelling is veel meer 1* g. Afstellen kan natuurlijk wel, op een wijze die overeenstemt met deze g. Vgl. lopen op de maan, gaat duidelijk veel langzamer vanwege lagere g. Als je zelf nogal beweeglijk bent verschilt het marginaal, zit je stil, dan kan het denk ik wel iets schelen.

mvg

9,81 is de gangbare afschatting voor het rekenen ermee in Nederland. Hij verschilt dus idd per plek op aarde, zo weeg je dus op verschillende plekken op aarde verschillende kilo’s op een weegschaal. Het zou dan ook beter zijn als we ons gewicht in Newton’s weer zouden geven, met als noot erbij de gravitaty versnelling.

Veel mensen drukken hun gewicht ook uit in kilo’s = fout:

Massa in (kilo)grammen
Gewicht in Newton

Weegschalen meten Newtons en rekenen deze voor de gebruiker om in kilo’s.

Het klopt toch ook dat je massa op aarde gelijk is aan je massa op de maan ? Alleen de zwaartekrachtversnelling is veel minder natuurlijk, dus je gewicht neemt af ?

(off-topic, maar wel interessant)

groet