Afwijking Oris Aquis Date

Naar aanleiding van een ander topic over de nauwkeurigheid van je horloge, ben ik eens gaan bijhouden wat de afwijking is van mijn Oris Aquis.
Ik heb meerdere keren over verschillende dagen gemeten en de conclusie is dat hij redelijk stabiel loopt met een gemiddelde afwijking van 7 seconden per dag. (hij loopt voor)

Voor mij persoonlijk is dit acceptabel, maar ik ben wel benieuwd of dit binnen de marges is van wat je mag verwachten van een dergelijk horloge.

Ik hoor het graag

Dit bericht kan ook in datzelfde topic hè.

1 like

Als ik het horloge 's nachts ondersteboven leg, dan is de afwijking ongeveer +2 seconde per dag, anders +5. Lijkt me voor de Sellita niet slecht

Lijkt mij idd zeer acceptabel hoor.

via Imgflip Meme Maker

2 likes

Ok, zal dat eens proberen.
ik had zoiets al gelezen in amdere topics maar dacht altijd dat het een broodje aap verhaal was.
Heb je ook enig idee waar dat door wordt veroorzaakt?

Geen idee, zoiets als het verschil tussen gewoon lopen of onderste boven op je handen, gaat ook minder snel? :grinning:

Heeft veel te maken met de wrijving van de astappen van de balans-as, in de steenlagers. En het “doorhangen” van de spiraal (hoe minimaal ook). Kun je boeken over schrijven , en nog zal de praktijk lang niet altijd stroken met de theorie. :slight_smile:

Edit - plus 7 sec/24 is keurig netjes voor een niet-chronometer. COSC-norm is -4 t/m +6; en bijvoorbeeld IWC hanteert 0 tot +7 per dag. En bijvoorbeeld Patek heeft sinds kort, meen ik, weer een eigen variant.

Klinkt al aannemelijker …:smiley:

Klinkt idd logisch.
Maar kan het geen kwaad op lange termijn. “Doorhangen” klinkt niet echt bevordelijk.

Welnee man… :wink: Elke 5 tot 7 jaar een beurtje. That’s it. Verder gewoon dragen en niet teveel zorgen maken…

Mooi, ik ga het eens proberen.
Als een afwijking van 7 sec. acceptabel is, zou het alleen maar beter kunnen worden :grinning::+1:

Mijn Speedmaster Pro loopt inmiddels zo’n plus 12 sec/24. Heb 'm sinds kort met de wijzerplaat naar beneden 's nachts. Loopt nu plus 8 sec/24. :wink: