Afzetmarkten

Wordt een beetje een semantische discussie tussen jullie over een morbide onderwerp.
Verbannen betekent "(iemand) voor altijd wegsturen uit een land of plaats (Woorden Nederlandse Taal) of “in ballingschap zenden” (Etymologiebank).
Als dat gebeurd was, zouden ze niet vermoord zijn. Ergo, zou het dus kunnen zijn dat het woord verbannen in de aangehaalde tekst ambivalent gebruikt is? IMHO wel.

Of je het nu links om of rechtsom draait,hij moest zijn pandje verlaten en overgebracht naar een nieuwe woning en daar was het gedaan met de tsaren…wat uiteraard een zeer pijnlijk stuk uit de russische geschiedenis is.

Waar een promotiefilm van een juweliershuis al niet toe kan leiden… :wink:

Is Cartier niet eigenlijk een modemerk nu?
Michael Kors maar dan heel duur.

Ik heb mij laten vertellen dat er een soort Mac DONALD INDEX bestaat, waarbij de prijs van een Mc hamburger representatief is voor de prijs-index: in China kost een Mc burger enkele centen, geldt dat dan niet voor de duurdere klokjes?

Je veg

Je vergelijkt appels met peren om de prijs van citroenen te bepalen.
Er bestaat inderdaad de Economist Big Mac Index (zie onder) als een hele simpele methode om de koopkrachtpariteit tussen verschillende landen te bepalen. In geld, kost een Big Mac in China zo’n $3, geen paar cent.
Maar voor luxe artikelen wordt extra belasting geheven, daar zit hem de issue.

De Big Mac-index - een schepping van het Britse weekblad The Economist in 1986 - is een informele berekeningswijze van koopkrachtpariteit gebaseerd op de prijs van een Big Mac (een hamburger van de mondiale restaurantketen McDonald’s) in een bepaald land. De index maakt een vergelijking tussen de verschillende valuta’s ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Door de koopkracht van de dollar te vergelijken met die van een andere munt, kan men zien hoeveel dollars die munt ‘eigenlijk’ waard is en of de wisselkoers
te hoog of te laag is. De koopkrachtvergelijking doet men in dit geval
heel eenvoudig, door te kijken naar de prijs van een Big Mac, die overal
ter wereld wordt gefabriceerd en verkocht. Zo kan men een beoordeling
maken van de geldende wisselkoersen

1 like

kijk, dát is nog eens gedegen info, thx!
Ik ben iets te snel met mijn conclusies,
vergelijking van appels en peren met citroenen gebeurt
hier op het forum qua horloges echter regelmatig, hahaha.