Te koop: De Noorse microbrand Áigi doet dikwijls verwonderen met prachtig ontworpen en zeer mooi afgewerkte horloges die toch heel betaalbaar blijven. Deze KSAT volgt losjes het Nautilus-concept als integrated bracelet watch, maar de band is inwisselbaar en een merkeigen op maat gemaakte leren band (ongebruikt) wordt als bonus hier mede aangeboden. Zo heb jij de keus, hoewel de originele stalen band fraai is gemaakt en er al om ligt (nooit uit de wrappers gehaald en dus nooit op maat gemaakt). Eigenlijk is de Áigi KSAT in deze originele uitvoering echt een concepthorloge, geïnspireerd door de KSAT Global Ground Station Network een Noors bedrijf dat de connectiviteit met satellieten regelt d.m.v. een netwerk van 200 antennes over de hele wereld. De kroon van dit horloge is gemaakt van gerecycled staal afkomstig van een stuk van een oude antenne op de Zuidpool. Daarmee zijn ook de kleuren van de wijzerplaten bepaald op een Arctisch thema. Ik vond zelf het argument van een Arctisch ochtendgloren mooi passen bij de wijzerplaat. Daar blijft het niet bij: de kroon is in de vorm van een de ground station radome overkapping, en ook de textuur van de wijzerplaat is daarop geïnspireerd. Bovendien wordt het uiteinde van de secondewijzer gevormd door een licht geabstraheerde satelliet. Op de achterkant kan je door een ‘porthole’ venster het uurwerk bekijken. Er is allemaal goed over nagedacht en het vormt een coherent geheel. Bovendien heeft is het horloge stevig gebouwd met een WR rating van 200m (20 ATM) met inschroevende kroon en geeft de kast een gespierde afgeronde indruk benadrukt door de het dubbelgewelfde saffierglas. Het geheel wordt mooi afgemaakt door de vertical geborstelde platte ring en de toepassing van BGW9 lume op de indices en wijzers. Deze ‘polar peach’ wijzerplaat is bovendien nog eens de zeldzaamste. Slechts 103 exemplaren werden geproduceerd en is niet langer verkrijgbaar.
Toegegeven, nu ik dit allemaal opschrijf vraag ik me opnieuw af waarom ik het horloge niet alsnog een kans zou geven. Er zijn zeer goede redenen om door het horloge te worden overtuigd en in de prijsklasse is de afwerking gewoon erg mooi te noemen, waardoor het een volwaardig betaalbaar alternatief is in het integrated bracelet genre. Bij weinig interesse sluit ik dus ook niet uit dat ik ‘m toch nog (even) houd.
‘Waarom doe ik deze in principe dan van de hand?’, hoor ik je denken. Nu, ik was op voorhand vertwijfeld over de dikte van het horloge. Ik draag niet voor niets eigenlijk geen duikhorloges. Alles boven de 12mm totaal begin ik te voelen. Ik werd echt overtuigd door het concept en de uitvoering van het ontwerp. Vervolgens kwam het horloge aan in een ander land dan waar ik woonde, waardoor ik het horloge pas na lange tijd voor het eerst zag en toch ook alweer andere dingen aanschafte. Oftewel, ik bewandelde ondertussen verder op mijn verzamelpad. Was die Kleine satelliet op de secondewijzer niet een stap te ver? En eenmaal voorzichtig over de pols gedrapeerd voor het idee, tja, dit is voor mij toch geen klein of subtiel horloge. Zou ik het dan wel dragen? Ken uzelf, dacht ik.
Achtergrondinformatie:
SATELLITE GROUND STATION - POLAR PEACH
Originele prijs: 463,95EUR (ex BTW) (niet langer verkrijgbaar); 53,95EUR voor de bijpassende leren band.
Merk en model: Áigi Satellite Ground Station, Polar Peach
Diameter: 40.5 mm x 46 mm x 14 mm (11.95 mm zonder glas)
Leeftijd: 2023
Datum waarop het in mijn bezit is gekomen(maand/jaar): maart 2023
Factuur en/of certificaat: niet aanwezig (misschien op te zoeken indien gewenst, maar de tweejarige garantie is recent verlopen)
Originele doos en/of eventuele accessoires: volledig aanwezig
Verzendkosten of afgehaald: af te halen in Brussel (eventueel bij voldoende geduld omgeving Voorburg); verzendkosten afhankelijk van lokatie en wensen
Conditie (krassen, werking etc): nieuw, ongedragen (slechts op de pols gelegd en het plakkertje van het glas verwijderd om te inspecteren/foto’s en direct teruggeplaatst), niet op maat gemaakt, extra lederen band ongebruik, nog in protective wrapping
Soort uurwerk en kaliber: NH35 (Seiko), automatisch, datumaanduiding op 6.
Vraagprijs: 475€
Ik verklaar hierbij dat mijn vraagprijs niet hoger is dan hetgeen ik er zelf voor heb betaald danwel waar ik het voor heb ingeruild, als ik het horloge minder dan 6 maanden in bezit heb.
Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).
Na verkoop van het item wordt de advertentie gearchiveerd.