Air Blue Alpha

Geïnspireerd door de thread over fliegers besloot ik eens te kijken wat er zoal op de markt is en zo kwam ik dus op de uiterst betaalbare Air Blue horloges uit. Vooral de Air Blue Alpha series zien er aangenaam origineel uit. Maar de hamvraag… heeft Air Blue Alpba een hackable secondewijzer? Ik wil 'm namelijk graag o.a. gebruiken in de MG waarbij er regelmatig afstanden getimed moeten worden en dan is een chrono wel zo fijn…

die airblue a & b fliegers hebben allemaal een Seiko hacking en handwind automaat.
maar die wil je dus als chronograaf gebruiken ?
dan zou je toch beter een quartz chrono kunnen nemen.

edit : ik heb zelf de Airblue B 47mm en daar ben ik best tevreden over,
maar uitgerekend op het puntje secondenwijzer heb ik enige kritiek…
die secondewijzer is namelijk niet zo lang als klassieke fliegers en ook niet gelumed maar zilverkleurig.

ik meen dat de kleinere versie of een nieuwere versie wel een lange gelumede secondewijzer heeft… ik zou bij het bestellen van een airblue Alpha dus wel ff goed naar het plaatje kijken of er daar wel een bruikbare secondewijzer op zit.

1 like

Het gaat me niet alleen om de bruikbaarheid en precisie van de chrono, maar als het goed is is het ding ook nog eens ontspiegeld, goed afleesbaar* en, niet onbelangrijk, hij heeft de uitstraling die ik zoek.

*): Eigenlijk heb ik een leesbril nodig voor bijvoorbeeld de swatch die ik tot nu toe wel gebruikte. Dat werkt dus niet lekker in de auto, want dan zie ik alles op de weg onscherp (oops) :nerd:

tja… het zijn fijne horloges en zeker s nachts,
maar wil je exact afstanden meten dan zou ik een LCD nemen of nog beter een stopwatch.

er zijn notabene android telefoons met een digitale stopwatch waarbij je een onbeperkte serie rondetijden kunt vastleggen met 1 druk op de knop.

1 like

Klopt. Heb je alleen allemaal geen jota aan in een cabrio in de volle zon ;). Ik heb er een fietscomputer in zitten voor het lezen van afstanden en zelfs zo’n reflective display redt het niet in de volle zon. Een background lit display zoals in een smartphone sucks big time. Daarom gebruik ik ook de Moto 360 eigenlijk niet meer in de wagen, ding is niet af te lezen buiten. Mechanische uitlezing (en niet te vergeten de bediening!) is echt stukken beter.

Het gaat overigens niet om rondetijden; we rijden ritten met soms een sportief tintje (navigatiesport).

uiteraard kun je de functie rondetijden ook prima gebruiken om rechte stukken te timen he :grinning:

maar als je een airblue wilt kopen dan zou ik voor dit model “Charlie” gaan
vooral vanwege de duidelijke secondewijzer die bij andere modellen in chroom/ zilverkleur zijn en m.i. een beetje te kort.

Haha, ja, klopt, timing kan ook rechtdoor, touché! :smiley:

De witte wijzer is inderdaad een goed detail. Ik schrik in 't filmpje wel van de spiegelingen. Is de alpha net zo slecht ontspiegeld? Op wornandwound las ik wel dat er op alle modellen een anti-reflectie coating op het glas zit, maar in dat filmpje spiegelt het enorm.

Ik heb in RL geen last van die reflecties, maar hoe dat in een auto werkt ?

er is trouwens ook een albino versie met witte wijzerplaat en zwarte wijzers en cijfers… misschien werkt dat beter.