Airman

Na best wel een poos zoeken heb ik hem gevonden en vandaag is íe komen binnenvliegen: mijn eerste Glycine Airman.
Niet het mechanische type 1, niet de SST of een van de vele latere modellen, maar een Airman 2, met een quartzuurwerk. Dit model werd door Glycine gemaakt in de jaren 1978 - 1988. Later werd een variant gemaakt door Falcon in de USA, eerst nog onder de naam Glycine, later onder de naam Falcon.
Dit is echter nog een exemplaar van Glycine zelf. Waarom nu deze gekocht? Waarom een “quartzklok”? Simpel: de eerste mechanische zijn best wel redelijk makkelijk te vinden, maar juist deze zie je veel minder vaak opduiken. Dus toen deze voorbij kwam: “hebbes”! Ik weet dat er op dit forum veel leden zijn die niet direct een warm gevoel krijgen bij “quartz”, dat neemt niet weg dat ik met deze behoorlijk in mijn nopjes ben.

De foto is gemaakt door de verkoper, ik ga nu eens kijken of ik er in kan slagen om zelf een foto te maken van mijn klokjes.

Vraag: op de achterkant van het klokje staat de nummers 823.111 (het type) en het nummer 1783. Weet iemand waar dat laatste nummer op betrekking heeft?

Mijn beste,

Proficiat met deze Glycine.
Het horloge welke voor jou een bijzondere waarde vertegenwoordigd.

Immers dat maak ik op uit je uitvoerige tekstuele bijdrage.
En dat maakt het voor ons als ‘horlogepassionisten’ nou zo voornaam. Nét dat ene horloge op de kop tikken welke onze bekoring krijgt, waar het hart sneller van gaat kloppen.

Ik wens je dan ook bijzonder veel draaggenot met dit fraaie horloge. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Quarts of geen quarts, je achterliggende gedacht spreekt mij wel aan. Gefeliciteerd met de klok!
Jur
Ps
Bij het zien van het kroontje moet ik ineens weer aan Dreski denken. Hoe was het nou afgelopen met dát kroontje?

De Airman is inderdaad een bijzondere klok. Ik heb ook een tijdje overwogen er eentje aan te schaffen (geen quartz overigens), maar om allerlei redenen is dat er niet van gekomen.
Je motivatie om deze klok te kopen staat als een huis! Leuk! (tu)

Het schijnt dat dat kroontje in verschillende uitvoeringen op verschillende horloges heeft gestaan. Omdat ik me echter niet lekker voelde bij het horloge mocht ik hem zonder problemen omruilen.

Mooi verhaal en een zeldzaam horloge. Ik had deze in quartz uitvoering in ieder geval nog niet eerder gezien. Dat maakt onze hobby nu juist zo leuk. Net zo lang zoeken tot je dat ene horloge tegenkomt…

De Glycine Airman is een icoon binnen de 24-uurs horloges.

Heel veel draagplezier

Het is in de Airman-telling een Airman-3 (en niet een Airman-2).

Hier een paar fotoos:

de stalen band was wat gehavend, die ik voorlopig vervangen door iets anders:

en hier de kroon op de kroon:

Mooi horloge, kwarts horloges uit die tijd worden toch schaars daarom een goede keus.