Akrivia

Al enige tijd volg ik het horlogemerk Akrivia. Een jong horlogemerk van 2 broers. Zitten wel in de erg hoge prijsklasse. Veel handwerk en naar mijn mening prachtige uurwerken.

Nu hebben ze bekend gemaakt te gaan samenwerken met oude rot in het vak( en een van de beste case makers van de afgelopen decennia) Jean Pierre Hagmann. Hij heeft een aardige staat van dienst (oa. Audemars Piguet, Blancpain, Patek Philippe).
Ik vind 't toch mooi en apart dat iemand op z’n 76e nog zo’n carrière switch maakt.

Denken jullie dat akrivia hiermee tot de absolute top gaat behoren?
Of zal het meer voor de naamsbekendheid zijn…

Aantal voorbeelden van hun assortiment

images (2)

14 likes

Zag het ook voorbij komen. Met name horloge afgebeeld op foto 2 en 3 kan mij wel bekoren. Prijs is voor mij dan nog wel een dingetje! Maar dat hij bij het team komt, is natuurlijk mooi nieuws voor het merk!

Ik ben een groot fan van die chronometre, wat een schoonheid in rosé goud. Volgens mij is de oudere broer opgeleid bij pp. Naar mijn idee mag je ze wel rekenen tot de grote der aarde. Wat betreft die ‘ouwe rot’, geen idee wat hij gemaakt heeft.

Schitterende horloges. Echt geweldig. En dat uurwerk! Prachtig. Ik snap helemaal waarom ze in de hogere prijsklasse zitten.

Rexhepi Rexhep is een kunstenaar eerste klas. Zal zich scharen bij het exclusieve groepje waaronder Voutilainen, G&B, MB&F etc ook vallen. Helaas maar voor weinig weggelegd. Maar wat een vakmanschap!!:heart_eyes:

2 likes

Die volgt mijn werk op Instagram, hoe gaaf is dat! :grin:

Wat hun maken is echt vakwerk! Een streven om hun niveau te halen kwa afwerking.

8 likes

Stuur ze gewoon een berichtje om eens af te spreken zou ik zeggen.

1 like

Ja, @stefanketelaars, en dan samen een horloge maken. Supertoffe collab zou dat zijn :ok_hand:

Die hammered dials zijn echt prachtig om te zien. En ook die achterkant is een lust om naar te kijken. Mooi streven om je daar aan te gaan meten!

1 like

Akrivia is opgezet door Rexhep, en zijn broer werkt voor hem. Om dus te zeggen dat ze het samen doen, not quite! Dat is met name óók een reden achter de Rexhep Rexhepi Chronomètre Contemporain, naast het eren en tentoonstellen van traditioneel vakmanschap in de horlogerie.

Ik ken beide heren inmiddels persoonlijk, en spreek ik ze in ieder geval tijdens Baselworld maar ook zo tussen de bedrijven door af en toe. Mooi verhaal hoor, hoe dat tot stand kwam. Ik werd op een gegeven moment benaderd door iemand die Rexhep hielp met de communicatie richting pers. Daar kwam al vrij snel een afspraak uit, tijdens Baselworld. Hij had nog geen stand oid, en was een beetje aan het worstelen met het lanceren van zijn merk en het vinden van de juiste platforms.

Inclusief de dame die hem dus hielp, heb ik met hem zitten lunchen buiten de beurshallen, in het zonnetje. En natuurlijk lagen er binnen no-time horloges op tafel! Driemaal zijn 1e creatie, de Tourbillon Monopusher Chronograph. Lag er dus even een slordige half miljoen op tafel! Sindsdien elk jaar een afspraak met ze en vorig jaar tijdens onze zomervakantie in de Franse Alpen een 4-daags uitstapje naar Geneve gemaakt. Dat kwam in de aanloop daarnaartoe ter sprake en we zijn uiteindelijk met zijn allen uitgebreid gaan lunchen. In diezelfde trip ook nog even bij de MB&F M.A.D. Gallery binnen gestapt, en een bezoekje aan Romain Jerome gebracht, want ook daar is het contact altijd erg goed en prettig geweest.

Rexhep wordt overigens door sommige bestempeld als de volgende Philip Dufour, en die snap ik ergens wel, hoewel vergelijkingen maken natuurlijk lang niet altijd objectief gebeurt. Er gaat héél veel handwerk in een Akrivia en hoewel niet letterlijk ALLE onderdelen in-house gemaakt worden, wordt het gehele uurwerk en de kast wel in eigen huis ontworpen, ontwikkeld en geassembleerd. Na een ongelofelijke bak handfinishing trouwens! Black polishing, anglage, Cotes de Geneve, het hameren van wijzerplaten, het blauwen van wijzers, schroeven, etc… you name it, dat gebeurt allemaal met de hand!!

Op zijn 14e is hij begonnen met werken bij PP via een internship. Daar heeft hij gewerkt aan de meest gecompliceerde uurwerken binnen PP zoals tourbillon-uurwerken en minute repeaters. Hij heeft vervolgens bij BNB concepts gewerkt, wat uurwerken heeft ontwikkeld voor o.a. Hublot en later gedeeltelijk door hen is overgenomen. Daarna is hij met een partner Akrivia gestrat, maar die partner stapte er vrij snel alweer uit. Sindsdien is het dus zijn eigen merk.

Als je het mij vraagt verdient hij met zijn talent zeker waardering, en ik ben dan ook echt fan van zijn uurwerken. Zijn eerste creatie, de Tourbillon Monopusher Chrono dus, had een wat scherpe, niet superverfijnde kast. Inmiddels is daar absoluut geen sprake meer van en dragen ze werkelijk waar super comfortabel! Zijn Rexhep Rexhepi Chronomètre Contempoirain is werkelijk prachtig, met name de zwarte emaille versie in een rosé gouden kast. Vorig jaar won hij daarmee de Men’s Category bij de GPHG, de Oscars voor horlogemerken. Hij heeft dit jaar een speciale versie daarvan voor OnlyWatch gepresenteerd met een hand-hamered EMAILLE wijzerplaat. Heel bijzonder, maar oh zo mooi!!

6 likes

Je zou eens moeten vragen of hij eens naar nl wil komen en wat vertellen over zijn werk, en vooral wat modellen mee nemen. Exclusief voor Hf leden :grimacing:

1 like

Zou zomaar een optie kunnen zijn :stuck_out_tongue:

1 like

Waar kan ik mij inschrijven😬

1 like

De nieuwe RR CC II.

2 likes

Lekker hè. Dat is nu een horloge. Geen fashion statement.

Jph stempel :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:wat een kast

Weken geleden al de proto even omgehad om te passen. Ik ga iig voor de RG met witte wijzerplaat.

3 likes

Wie heeft daar dan ook wijzers bij nodig? Super man. Wanneer komt hij binnen?

Met een beetje geluk in januari…

1 like