Mijn eerste volledige service (nouja, bijna dan) van een Gruen Semi Thin caliber 756 (17 jewels) uit 1924. Uiteraard in de mode kleur uit die tijd: green gold (filled).
Iemand (ik noem geen namen) wenste mij veel leerzame mislukkingen. Dus bij deze maar wat lessons learned.
Het glaasje past qua kleur mooi bij de kast, maar is verkleurd celluloid. En tijdens het verkleuren komen gassen vrij die roest veroorzaken. En jawel:
Hamerite is niet de oplossing, maar wijzers in Rodico vastleggen en krabbelen/wrijven met een pegwood (pennehout). De cannon pinion (minuutpijp) wordt mooi met een fiberglass borsteltje.
Glaasje vervangen kan ik niet zelf want van @vinwat mag ik niks lijmen. Mijn glazen grijper is te klein en heb geen glazenpers. Dus dit heb ik maar uitbesteed…
Opwinden en verzetten gaat niet goed. Kijkje onder de wijzerplaat:
De yoke zit op de verkeerde plek.
Tot nu toe gebruikte ik pegwood (gesneden in vorm van schroevendraaier) om bruggen op te wippen. Helaas, dit zakhorloge is degelijk. Overgestapt op een schroevendraaier. Soepeltjes terugduwen was er ook niet bij (stemmetje in mijn hoofd van andere clinic volgers… denk om de tapjes), dus maar beetje vet gesmeerd.
Alles gedemonteerd en geordend op de foto gezet als reminder, want het gaat mijn Elma robot wasmachine in en dan ben ik mijn ordening kwijt.
In de barrel bridge (veerton brug) zitten vaak schroefjes van verschillende lengte. Ik heb het idee dat hoe korter de schroef, hoe dichter deze bij de opwindstift moet zitten. Vanwege het opwindsysteem aan de andere kant…
De barrel (veerton) vind ik leuk en verschrikkelijk tegelijk. Het fijne openklikken op een aambeeltje en therapeutisch uitwikkelen. Arbor eerst er uit, bril op en ALLES altijd goed vasthouden. Die dingen vliegen anders weg… overigens bij dit uurwerk zit de veer best gek (vaker gezien).
Mijn vintage tooltje voor het opwinden is fantastisch, maar dus te klein voor een zakhorloge. Dus… met de hand. En dit is best te doen maar draag dan wel fingercots (vingercondooms?). Ik heb uiteraard roze… die je na 1 keer kunt wegmikken omdat de veer ze sloopt en er olie op zit. Zorg dus voor een voorraadje want in een soppie werkt niet (jawel, geprobeerd).
Vervolgens heb ik 3 keer de brug (en setting mechanisme) opnieuw moeten monteren. Het haakje in de veerton bleek niet goed genoeg te pakken. Uiteindelijk het lipje van de veer maar om de arbor heen gebogen (zoals ik bij andere uurwerken gezien heb). En de werking buiten de brug getest door deze te gebruiken (pin vice):