Aleph.. een bijzonder mysterie met een bijzonder uurwerk WWII

Beste forumleden,

Het is alweer een tijdje terig dat ik een blogpost geschreven heb. Maar nu heb ik denk ik wel een verhaal dat het vermelden de moeite waard is. Vintage horloge liefhebbers opgelet!

Toen mijn passie voor vintage horloges wakkergemaakt werd toen ik op mijn 18e verjaardag het horloge van mijn opa kreeg, ben ik snel op internet gaan kijken om een horloge te kopen. Vintage was uiteraard het streefpunt.
Na een paar dagen neuzen en oriënteren kwam ik een partij horloges tegen op internet met hele slechte foto’s, ze waren laaggeprijsd. Op de donkere foto’s waren zeker 30 horloges afgebeeld zonder beschrijving of andere details. Desalniettemin heb ik toen de verkoper een bericht gestuurd met het verzoek 2 horloges op te sturen. Een week later kreeg ik een pakketje binnen met 2 horloges erin verpakt, in dit topic gaat het over 1 van die 2 horloges, de Aleph uit +/- 1945:

Een paar keer draaien aan de kroon en het horloge liep als een zonnetje. Ik was toen desondanks het verslagen uiterlijk best tevreden met mijn aankoop!
Snel wilde ik het horloge openprikken om te kijken om wat voor uurwerk het zou gaan, zogezegd zo gedaan:

Omdat dit mijn eerste gekochte horloge betreft (en dus geen referentiekader had met andere uurwerken) had ik geen idee waarmee ik te maken had. Ook een bezoek aan mijn lokale horlogemaker en het internet rondgezocht te hebben op de naam ‘‘ALEPH’’ of cal. 410, maakte mij niks wijzer. Het ging hier dus om een waar mysterie! Althans voor mij… Ik heb het horloge een paar weken gehad en daarna weer verkocht. Echter wist ik toen nog niet dat ik daar later erg spijt van zou krijgen!
Maanden gingen voorbij en ik was nog steeds iedere dag aan het leren over de interessante en omvangrijke wereld van de vintage horlogerie. Op een dag ging ik mij verdiepen in de Dirty Dozen (WWW) uurwerken uit de 2e Wereld Oorlog.

Nadat ik bij de Buren variant kwam van dit bijzondere tal van horloges, kwam ik tot een bijzondere ontdekking: het uurwerk dat in het Buren horloge zat van de Dirty Dozen serie, leek verdacht veel op het uurwerk dat in mijn vintage ALEPH zat, merkwaardig!

Het idee dat het horloge dat ik een tijd geleden vermoeddeloos had verkocht op marktplaats als ‘eenvoudig handwindertje’ begon mij te knellen… Ook had ik inmiddels als veel handopwinders gezien, maar nooit met zo’n afgewerkt uurwerk (uitgezonderd het hoge segment). Dit verklaart misschien ook waarom de Aleph een gangreserve van bijna 48 uur had :wink:

Het uurwerk van de Aleph is exact hetzelfde als een Buren cal. 410, maar dan staar er nergens Buren op mijn Alpeh, maar overal ‘Aleph’. Ik begrijp niet hoe zoiets kan? Hoe is zoiets ontstaan?

De combinatie van bevindingen en mijn toenemende interesse voor militaire polshorloges maakte, dat ik graag mijn verkochte Aleph weer terug wilde. Maar nu moest ik degene die het destijds van mij gekocht heeft, eerst maar weer een vinden. Na wat zoekwerk heb ik de beste man gevonden en heb ik hem voorgesteld of ik het horloge van hem terug mocht kopen. Naar mijn grote verbazing antwoorde de man dat hij dat prima vond en het zsm op zou sturen. Echter kwam hij met het treurige bericht dat de kroon van het horloge wegens metaalmoeheid afgebroken was, dit vond ik niet meer zo erg omdat ik allang blij was dat ik het horloge weer in mijn handen kreeg!

Het horloge is vandaag binnengekomen en ben enorm blij dat het weer bij mij is. Maar nu moet ik natuurlijk opzoek naar een passende kroon! Mijn lokale horlogemaker/uurwerkbeunhaas zegt niks voor mij te kunnen betekenen.
Nou heb ik thuis al een aantal kronen geprobeerd te monteren, maar niks past. Hebben jullie misschien nog een passende kroon? Graag hoor ik het! Ik wil mijn stukje geschiedenis graag weer dagelijks dragen :smiley:

Vriendelijke groeten!

19 likes

hier nog de interessante genummerde caseback, met decennia oude markeringen van servicedata van de horlogemaker die het destijds onder handen genomen heeft.

2 likes

Buren leverde ook hun uurwerken aan derde partijen, maar dat was geen “common occurrence”.

1 like

Mijn beste,

“Oude liefde roest niet”!!
Fantastisch!! Wat een verhaal!!
Je inzet is beloond!!
Een schitterende vintage die om de juiste pols past!!
Ik wens je er dan ook een passionele tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

6 likes

Pfffffew een happy end, ik hoopte er al zo op tijdens het lezen, en die kroon dat komt wel goed.
Maar wat een supertof verhaal, dat je uiteindelijk ook de koper weer hebt gevonden en het horloge terug hebt.

Je oude terugnemen / kopen is met auto’s en vrouwen echt een “recipe for disaster” maar voor horloge’s zeker niet !
Heel veel plezier met je (zoals @Tissot62 het perfect verwoord heeft) oude liefde !

1 like

Prachtig.
In één woord prachtig.
Hetzelfde caliber wordt ook gebruikt in de Buren grand prix. Er is iemand op het forum, die er een heeft/had. Buren is in de jaren 60 overgenomen door Hamilton. Wellicht hebben die een archief online of info over een kroon.

1 like

Inderdaad een mooi uurwerkje zo’n Buren. Die 3 bruggen zijn in feite 1 grote brug, maar het zo gemaakt dat het lijkt of het 3 separate bruggen zijn (er mist overigens een schroefje, maar dat had je waarschijnlijk al wel gezien).
In mijn Buren Grand Prix zit hetzelfde uurwerk.

1 like

heel eenvoudig: voorschriften, kartellen, bemoeienis van de staat enz.

Tegenwoordig spreekt men over plakmerken. Maar vreemd genoeg alleen bij horloges. Bij auto’s bijvoorbeeld stoort het niemand, dat Nissan en Renault dezelfde motoren gebruiken of dat een of ander Smart model eigenlijk een Misubishi is.
Ook kraait er geen haan naar, dat er op de wereld veel en veel meer wasmachinemerken zijn dan echte wasmachinefabrikanten.
Vroeger was het volkomen normaal, dat Lecoultre werken voor Patek Philippe of Audemars Piguet maakte.
Of dat Tissot uurwerken leverde aan een groot aantal kleine horlogefabrieken. En er waren nog vele andere combinaties.
Het is een te lang verhaal om hier te publiceren, als je een beetje Duits begrijpt zou je kunnen zoeken naar het begrip Uhrenstatut. Veel leesplezier :wink:

2 likes

Wat een mooi verhaal. Bedankt voor het delen.

1 like

Deze dus en met de nr van de stem erbij :wink:
mooie horloge trouwens :ok_hand:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Buren_410

1 like

De opwindstift heeft de gangbare M0,9 draad. Daar moeten kronen genoeg voor te vinden zijn.

1 like

Van dit verhaal kan ik smullen. Bedankt!

1 like

Prachtig ! Vintage horlogerie pur sang !
Chapeau :+1:

1 like

Da’s een hele mooie, van buiten en van binnen. Veel plezier!

1 like

Leuk verhaal!

Het was (en is) heel gebruikelijk dat een fabrikant van uurwerken die levert aan verschillende horloge merken.

1 like

Aleph is de eerste letter van zowel het Arabische als het Hebreeuwse alfabet. Heeft verder niets met dit topic te maken. Maar ik moest het toch even kwijt. :wink:

2 likes

Ilja, leuk geschreven dit topic. Mooie queeste! Mooi uurwerk om te zien, succes met het vinden van de :crown:.