ALEURE by PIAGET ?

Aleure horloge aangeschaft heeft mooie lijnen en bij mikrolisk staat maker PIAGET wat denken jullie ervan ik vind weinig terug behalve een advertentie van de jaren 40 ,misschien kan @Maurits iets uit zijn dik boek vertellen over dit “vergeten” merk



2 likes

Interessant, maar ik denk dat je er pas echt iets zinvols over kunt zeggen als je het uurwerk ziet.

1 like

ETA 900 zo te zien


zoals deze Piaget die ik gevonden heb

2 likes

Wortmarke Bildmarke Hersteller Firmensitz und Details
Aleure Piaget SA / Ancienne Fabrique Georges Piaget & Cie.

Geregistreerd in 1942

Ik ben even in Italië en daar vind ik alleen dit op de bekende Duitse site
En het woordspel hoef ik geloof ik niet uit te leggen aan Pierre.

2 likes

Na wat graafwerk ben ik te weten gekomen dat PIAGET enkele vergulde en stalen kasten geproduceerd heeft aan het eind van de jaren 40 tot 1950 en dit onder de naam van de dochteronderneming ALEURE .De privécollectie van PIAGET bevat voorbeelden van enkele van deze horloges (ik geraak er niet binnen om ze te bekijken) met de naam ALEURE , ze spreken hier wel over herenhorloges . Ook interessant is dat Piaget ook al maakten ze movementen sinds 1874 voor andere merken ze pas in 1942 hun eigen naam gaan gebruiken op de wijzerplaat als het merk Piaget zoals we dat nu kennen.Ze gebruikten ook basisbewegingen van ETA waar ze hun eigen aanpassingen aan deden en hun naam erop markeerden zoals op het ETA 900 van deze horloge en wel met de vermelding ‘15 rubis’ en niet 15 jewels zoals gebruikelijk . Ook op de wijzerplaat staat onderaan FAB.SUISSE .
IK heb tot nu nog maar één ander type gevonden met deze merknaam op het Watchuseek forum. Heeft @HorloG ondertussen al iets gevonden?
Ik ben nieuwsgierig wat @Maurits weet over dit ‘vergeten’ merk :thinking:

1 like

Helemaal niets, helaas.
Ik vind alleen maar een vermelding in de lijst van fabrieksmerken in de Annuaire de l’Horlogerie Suisse 1957
In de Guide des acheteurs (1968) vind ik het merk niet en in de Indicateur Général de l’Horlogerie Suisse (1959) vind ik het ook niet.

1 like

Fab. Suisse suggereert dat dit horloge was bedoeld voor de Franse markt, aangezien daar een tijd lang in het Frans op moest staan waar een product vandaan kwam.

Je zou nog kunnen overwegen om Piaget aan te schrijven, veel merken hebben medewerkers die belast zijn met het archief en heritage.

1 like

Ik weet niet of dit horloge interessant genoeg is om Piaget daarmee lastig te vallen :smirk: ,ik ga eerst zelf eens proberen die modellenlijn te vinden dat zou me toch moeten lukken (hoop ik), bedankt voor de moeite .

Bedankt voor het zoeken Maurits


De gelijkenis qua kastvorm met de mijne is er wel alleszins.

2 likes

Met alle respect maar dit horloge heeft qua looks geen enkele overeenkomst met het horloge uit de OP.

1 like

Op het tweede (maar eigenlijk ook op het eerste) zicht heb je helemaal gelijk. :zipper_mouth_face:

2 likes

Wel een fraai horloge trouwens.

2 likes

Op het NAWCC forum is een mooie discussie geweest in 2016 met jouw horloge in de hoofdrol
eens leuk om te lezen :smirk: heb er de mijne eens bijgezet ,een lijntje uitsmijten is altijd interessant :ok_hand:
NAWCC : " found à Piaget watcht today "

1 like

Bedankt voor de tip. Werd al ongerust. Erfstuk van overgrootvader die hem na WOII heeft gekregen van mensen die hij onder de oorlog heeft helpen onderduiken. Dit is wat mijn grootvader (zijn zoon en ondertussen al 93) mij heeft verteld.
Binnenkant ziet er gelukkig in orde uit. :blush:

4 likes

Watchuseek een tread ALEURE uit 2012 gevonden met eentje als de mijne ook met nog wat links erbij ,heb er ook een lijntje gelegd in de hoop een visje te vangen :thinking: er is echt weinig bekend over de vergulde en of stalen horloges die Piaget gemaakt heeft in de periode 1940 tot 1950 zoals @Maurits en @HorloG al wisten te vertellen maar ze zijn er nu eenmaal hoeveel geen idee misschien toch eens Piaget aanschrijven wie weet lossen ze wel wat info, al betwijfel ik dit wel (wat denkt dat vlaams boerken wel dat we niks anders te doen hebben :joy: )

Veel merken besteden echt serieuze aandacht aan hun heritage en als de informatie er is (sommige merken zijn helaas niet meer dan een merknaam) dan leveren ze deze ook.

Bij sommige merken krijg je een archive extract alleen na betaling, maar daar komt je snel genoeg achter.

OKE we zullen eens proberen
grts.

Ik heb op een ander forum nog gevraagd aan de persoon met het grote archief of hij iets kon vertellen, maar zijn antwoord was, dat hij al meerdere duizend verschillende horloges in handen heeft gehad maar nog nooit één van het merk Aleure. En tussen zijn vele paperassen heeft hij niets over het merk.
Ik ben benieuwd wat Piaget te melden heeft.

1 like

Ik ook maar eerst moet ik ze wel nog aanschrijven :innocent: ,wat ik eerstdaags ook ga doen .