Algemeen Advies Powermatic 80

Beste horlogeliefhebbers,

Zelf ben ik al een paar jaar in het bezit van een Tissot PRX Powermatic 80. Super fijn horloge!

Nu wil ik een Mido big tv aanachaffen.

Ik heb begrepen van de dealer dat ze dezelfde uurwerk gebruiken als Tissot Powermatic 80.

Van een aantal mensen heb ik begrepen dat wanneer er in de toekomst iets mankeerd aan de uurwerk dat het hele uurwerk wordt vervangen omdat het niet loont om deze uurwerk te repareren.

Nu twijfel ik of dit wel een horloge zal zijn met een lange levensduur waarbij de kosten van een service bijna net zoveel gaat kosten als het horloge zelf.

Heeft iemand ervaring hiermee?? Of moet ik gewoon accepteren dat deze horloges met powermatic uurwerken uiteindelijk wegwerp horloges zijn?

Hoor graag advies van mensen die ervaring hebben met service van deze uurwerk die bijna door 10 tal merken word gebruikt.

Alvast vriendelijke bedankt voor jullie bijdrage!

1 like

waarom zou je het horloge weggooien als een nieuw uurwerkje goedkoper is dan een service aan het bestaande uurwerkje?

2 likes

Hallo @Swiss4all,

er zijn verschillende uitvoeringen van het Powermatic80 uurwerk. De “goedkoopste” heeft ergens binnenin een “plastic” onderdeeltje waar soms nogal laatdunkend over wordt gedaan. Maar zolang die goed loopt is dat geen enkel beletsel. Misschien zit die wel in jouw PRX.

In de duurdere uitvoeringen is dat onderdeeltje van metaal en zijn andere onderdelen soms ook van ander (beter) materiaal, bijv. een balansveer van silicium i.p.v. van “gewoon” metaal. Dat is dan het Powermatic 80 Silicium uurwerk.
Ik heb zelf een Mido Commander IcĂ´ne chronometer met dat Powermatic 80 Silicium caliber en daar ben ik zeer tevreden over.

Het is bekend dat het vervangen i.p.v. repareren van uurwerken steeds meer ingang vindt, zeker in de wat minder dure horloges. Horlogemakers worden schaarser en duurder, dus die ontwikkeling van repareren naar vervangen is wel verklaarbaar. Of dat met de Powermatic uurwerken ook al gebeurt is mij niet bekend; ik weet wel dat een ander uurwerk, de Tissot Swissmatic, daar juist speciaal voor ontworpen is.
Hopelijk stelt dit je enigszins gerust; ik zou die Mido Big TV er niet voor laten liggen :wink:.

2 likes

Nee, let wel op dat dit uurwerk een update heeft gekregen ivm problemen met de datumwisseling. Dus vraag met nadruk naar dit updated uurwerk!

4 likes

Zeker aangezien de meeste uurwerken inmiddels volledig automagisch worden gemaakt.

2 likes

Ik heb geen ervaring met Mido of Tissot want deze niet in mijn bezit…
Wel de Certina DS-2 Powermatic 80 en niet met het plastic onderdeeltje.
Heden ruim 2 jaar in bezit en ik kan je garanderen dat ik uiterst tevreden hiermee ben.
Nooit iets gemankeerd en loopt heel erg nauwkeurig…
De Mido big TV vind ik ook heel erg geslaagd en zou wel info naar de update van de datumwisseling/
Wat ik wel vernomen heb schijnt het uurwerk bijna niet af te regelen zijn omdat dit met computer gebeurd is bij productie.
Blijkbaar is dit goed gedaan want de mijne loopt tot op heden nog steeds zeer nauwkeurig met een afwijking van - 0,6 seconde per 24 uur…
Gelukkig ben ik geen horlogemaker dus bij mij niet van toepassing…
Succes met je weloverwogen besluit vorming… :+1:

2 likes

In mijn Certina DS-1 zit dus mogelijk ook nog zo’n uurwerk met een datum-probleem!
Mist nog wel eens ergens een dag. Dank voor de tip, binnenkort even bij de AD langs

3 likes

:man_mage:

6 likes

Inmiddels Mido tv big date aangeschaft bij Coster Diamanten Amsterdam. Was van plan 1 voor mij en 1 voor mijn zoon te kopen als verjaardagscadeau. Helaas was er maar 1 exemplaar beschikbaar en het merk Mido gaat bij hun uit. Leuke van laatste exemplaar is dat ik een korting kreeg van 30%
Zag ook een mooie Montblanc pen tevens met 30% korting dus die ook gelijk gehaald. In juni is mijn zoon jarig dus dan verras ik hem hiermee. Ik hou het datumprobleem in de gaten. De dames die daar werken hebben weinig inhoudelijke kennis over horloges dus was een snelle koop zonder al te veel vragen. Heb het versie gehaald met metalen band en zwarte wijzerplaat. Wil nog een rubber strap hiervoor aanschaffen.
Dank jullie allen voor de reacties.

4 likes

Dan is het wel fijn, om een Amsterdammer te zijn :musical_note: :musical_score:…

1 like

Nou van harte gefeliciteerd en heel veel plezier ermee enne laat ff foto zien :+1:

1 like

Dankjewel, dat was ik in eerste instantie zeker ook van plan maar hij is mooi ingepakt. Ik voeg na het verjaardag van mij zoon een aantal pictures toe hier aan het verhaal.

1 like

:+1:

Geen idee. Is het vervangen goedkoper dan een service beurt??

Benieuwd naar de Mido! Veel plezier met geven.

Ter info, mijn DS-1 vanmiddag ingeleverd bij de AD voor onderhoud.

1 like

Dankjewel. Te zijner tijd zal ik voor alle zekerheid de Mido ook opsturen.

Hoor graag van je als ze er iets aan hebben gedaan.

Komt goed.

uiteraard, scheelt zeker

2 likes