Algemeen gebruik automaat

Onlanks heb ik mijn eerste automaat aangeschaft, bestaande uit een gemodificeerde ETA 2824-2. Even een paar vraagjes over het algemeen gebruik…

Is het nodig om de gangsreserve af en toe compleet te laten uitputten zodat de veer niet ‘lui’ wordt?
In de winkel werd mij verteld dat dat heel af en toe weleens nodig is. Bij lang niet gedragen te hebben moest je zogenaamd ook 20 maal met open kroon ronddraaien. Klopt dit?

Wat is de verstandigste manier om het horloge 's nachts neer te leggen?

Alvast bedankt!

Rogier

Oops, per ongeluk in de verkeerde rubriek gezet.

Als je hem meteen te koop zet geeft het niet :slight_smile:

Beste Rogier,

De ETA 2824-2 is een modern caliber met een al even moderne veer. Deze veren zijn, wanneer ze deskundig worden geplaatst en behandeld, uiterst belastbaar en behouden ook na vele jaren hun oorspronkelijke vorm. De term “luie veren” stamt dan ook uit de tijd van de textuurstalen veren, die naar verloop van tijd hun kracht verloren en uiteindelijk de geest gaven. Voor dat soort veren was het verstandig ze zo nu en dan geheel te laten aflopen, al was het alleen maar om “verkleving” van het toen toegepaste vet te voorkomen.

Europese en Japanse automaten verschillen nogal en dat is wijten aan het ontwerp van het mechaniek en de filosofie daarachter: gaat het om het (snelle) opwinden alleen of is het de bedoeling dat de aandrijfkracht over de dag en daarmee de nauwkeurigheid van de tijdmeting gelijk moet worden gehouden. De Europese fabrikanten kozen eensgezind voor het laatste en dat betekent dat vrijwel alle niet-Japanse uurwerken zogenoemde langzaamwinders zijn. Er is daarbij rekening gehouden met het afdoen van het horloge 's nachts en er is, in tegenstelling tot veel Japanse uurwerken (bij Seiko bijvoorbeeld moest er geschud worden), gezorgd voor een mogelijkheid het horloge via de kroon op te winden. Een achttal slagen is vrijwel altijd voldoende.

Leg het horloge 's nachts gewoon op een niet al te harde ondergrond en zolang het iedere dag gedragen wordt is extra opwinden volstrekt overbodig: de in de nacht slapper geworden veer zal weer snel naar het door de ontwerper bepaalde niveau worden opgewonden, waarna de weerstand van de veer zorgt voor het behoud van dat niveau.

Hartelijke groeten en natuurlijk…veel plezier met het horloge!
Robbert

Robbert,

Bedankt voor dit interessante antwoord!

Rogier

Eergisteren heb ik mijn horloge maar hooguit 2 uur gedragen. Daarna afgedaan omdat ik m’n kamer ging schoonmaken. Dat was om circa 15:00
Volgende dag wil ik mijn horloge aandoen, maar zie ik dat hij compleet stilstaat. Een paar keer goed geschud, maar er gebeurde niets. De tijd stond op 05:30.

Daarna begon hij toch te tikken en hij loopt nu prima op tijd, maar mijn berekening zegt dat hij maar een gangsreserve van ongeveer 14,5 uur heeft uitgezeten.

Zou het kunnen dat de veer niet volledig was opgewonden? Of is er iets mis met de gangsreserve? (hoort volledig opgeladen 38 uur te zijn)

Bvd,

Rogier

volgens mij was de veer niet volledig opgeladen. Trouwens er hangt ook veel af van hoeveel je pols beweegt. Waar ik me wel telkens van verwonder is dat jullie “schudden” of rammelen of wat dan ook. Dat kan volgens mijn idee helemaal niet goed zijn voor de mecaniek. Opwinden met de kroon een 40 tal draaien en de veer staat gespannen. Tenzij je natuurlijk een seiko hebt waarmee wel een aantal minuten van links naar rechts moet worden bewogen. Maar ik heb daar ook al de meest rare toeren zien mee uithalen. Gelukkig is seiko best sterk.
probeer het eens op deze manier volgende keer een hou je uurwerk ook wat langer om je pols.

Beste Rogier,

Uitgaande van het gegeven dat je een gloednieuw horloge hebt gekocht vermoed ook ik dat het te weinig gedragen is.

Het wordt anders wanneer het uurwerk een revisie heeft ondergaan waarbij de veer werd verwijderd en vervolgens bij het terugplaatsen verkeerde smeermiddelen zijn gebruikt. Automaten bezitten een veer die bij het overschrijden van een bepaalde spanning gaat slippen langs de wand van de veerton; wanneer dat niet zo zou zijn dan zou het automaatmechaniek defect dan wel overbelast raken. Zo’n ton heeft dus geen haak, maar de veer bezit een speciaal gevormd, aangelast uiteinde van een meestal grotere dikte. Dit wordt een slippende of glijdende bride genoemd. Door het gebruik van een verkeerd vet kan de veer vroegtijdig gaan slippen, wat resulteert in een kleinere gangreserve en dus een kortere looptijd.

Wanneer het een nieuw uurwerk is, dan kan het bovenstaande probleem natuurlijk niet van toepassing zijn en heeft het klokje dus gewoon te weinig beweging gehad.

Hartelijke groeten,
Robbert

Heren,

Uitermate dank voor jullie reacties. (altijd fijn dat mensen hier zo behulpzaam zijn)
Het horloge was ook gewoon te weinig gedragen die dag (hooguit 2 uur), dus het lucht op dat ik er van uit kan gaan dat er niets mankeert met het uurwerk, want toen ik dat even dacht, schrok ik daar nogal van.

Rogier