Algemene informatie ivm zakhorloges + gezocht

Toen ik klein had mijn grootvader een gouden zakhorloge, wat ik altijd fantastisch vond zo een uurwerk.
Enige tijd geleden stierf de tante van mijn vriendin en kreeg ik een zakuurwerkje dat gemaakt was in China, iets goedkoop, maar toch speciaal.

Omdat het uiteinde afgekraakt is, waar het kettingetje aan hing is afgekraakt heeft mijn vriendin belooft dat ik een nieuw uurwerkje zou krijgen voor mijn verjaardag.

In een tv-programma zag ik dat er vergulde zakuurwerkjes verkocht werden uit de 19de eeuw voor 80 euro.

Nu zou ik dus, als cadeau van mijn vriendin, een dergelijk uurwerk gaan kiezen…maar ik weet daar dus niets van.

Kan iemand me vertellen waar ik terecht kan in Belgie om een oud zakhorloge aan te schaffen (en betrouwbaar)?
Andere info is ook meer dan welkom. Het hoeft geen gouden uurwerkje te zijn, hoe goedkoper hoe beter natuurlijk, maar het zou wel een oud uurwerkje moeten zijn dat werkt.

Andere info is ook meer dan welkom.
Of als er iemand een uurwerkje van de hand wil doen…

Welkom op dit forum! De Belgen zullen zich wel melden en met goede ideeën komen.

dekimpe Schreef:

… hoe goedkoper hoe beter natuurlijk…

U lijkt wel een Hollander, net als ik;)

LOL :slight_smile:
bedankt voor het antwoord in ieder geval !

ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb. Veel andere sites of fora heb ik niet gevonden over het onderwerp terwijl het me toch zeer boeiend lijkt !

Hopelijk komt er wat reactie en zoals gezegd algemene info is ook welkom: zoals op wat moet ik letten etc of bepaalde prijzen

nog niet veel reacties gehad
misschien iets nauwkeuriger vragen
wat zijn leuke zakhorloges voor ca. 100 euro
waarschijnlijk is er nog boel keuze.
Heb je vergulde objecten voor die prijs? Of objecten voor 1920?

Weet iemand winkel in het Leuvense? Of streek Kortrijk of Antwerpen?
Of internetveiling uit Benelux?

Tja, het is allemaal mogelijk. Ik kan je niet helpen in Belgie maar Marktplaats(.nl) lijkt mij de beste mogelijkheid met het grootste aanbod. Vwb de betrouwbaarheid is het daar altijd maar weer afwachten dus voor een leek niet de beste plek iets te kopen.

Ik weet geen winkel of zo in Belgie,maar zie dat op ebay Belgie een ruim aanbod is aan zakhorloges.
De prijzen liggen rond de vijftig euro,maar met bieden kun je geluk hebben.
De meeste kans maak je aan de overkant, ebay GB.
Het aanbod aan oude zakhorloges is heel groot, soms ben je enigste bieder en betaal je amper vijftien euro voor een mooie.
Je vind zilveren en vergulde horloges genoeg daar, maar er zijn er ook een heleboel horloges waar wat aan mankeert.
Horloges die je moet opwinden met een sleuteltje aan de achterkant zijn de oudste.(van voor 1900 ongeveer)
Horloges die je aan de kroon moet opwinden zijn grofweg na 1870.
Hoe meer jewels er in een uurwerkje zitten hoe duurder.
Een goedkope heeft er er meestal zeven, duurdere hebben er vijftien of meer.
Meestal staat dit op het uurwerkje.
Op ebay Engeland hier http://jewellery-watches.shop.ebay.co.uk/items/Pocket-Watches__W0QQ_catrefZ1QQ_sacatZ3937QQ_trksidZp3907Q2em21
Op ebay belgie hier http://sieraden-horloges.listings.benl.ebay.be/Zakuurwerken_W0QQfromZR4QQsacatZ3937QQsocmdZListingItemList
Succes met het zoeken.
Groet Chris

ga gewoon naar de horlogebeurs in houten deze maand dan kom je vast wel een leuk zakhorloge tegen voor 80 tot 100 euro

Groet
Arie

beste Jordy en Diashock

bedankt voor het antwoord !
Beide antwoorden zijn zeer nuttig, als is Houten te ver voor me omdat ik niet over een auto beschik…

bestaan er sites met beurzen?

Kan je misschien iets meer uitleg geven over jewels, heb dit al paar keer teruggevonden neem aan dat het niet over edelstenen gaat …

Het aantal jewels betekend het aantal lagersteentjes, het zijn de rode steenjes die je in het uurwerkje ziet zitten.
Hier eentje met zeven jewels.
Je ziet er alleen een paar bij de balans zitten, dit is het koperen wiel wat heen en weer draaid als het horloge loopt,

Hieronder eentje met zeventien jewels, ook nog ingeschroeft in plaats van ingeperst.
Je ziet aan het uiterlijk al dat dit een topuurwerkje is.
Meestal betaal je er ook meer voor.

Dit zijn slechts simpele voorbeelden.
Trouwens,een goed adres voor gebruikte zakhorloges is op marktplaats.nl.
De verkoper is DH uit Vlaardingen, ik heb hier goede ervaringen mee.
Als het horloge niet goed is kun je hem terugsturen.
Groet. Chris

bedankt voor de nuttige reactie !!!
Ik neem straks eens contact op met DH, hij heeft in ieder geval een mooi aanbod !

Er staan een boel prachtige klokjes op marktplaats.nl en Ebay !

Dit lijken me wel mooie uurwerkje: kan iemand me zeggen of het aanbod overeenstemt met de werkelijkheid?

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//sieraden-tassen-uiterlijk.marktplaats.nl/horloges-antiek/198227943-antiek-zilveren-remontoir-zakhorloge-loopt-perfekt-c1890.html%3Freturn%3DeJwtjEEKwyAQRe8SSJaJJtCFQUp6E4m2ihoHR2lp6d070qz%2B4%2F0%2FowQXHyfYioJfuOjQqLzb1ZYCYpp8AnOMUWVfIChVcDzC9J%2BMYOH6CpIPGmVJ%2FbLxfrlpR0AZCuXbASHeNZ4tNMsIIhXbUaPJbm%2B%2Bnt4%2F25nyNuWQHoZMwvZxHgCqZAPIuVu%2FP3YIOJI%3D%26df%3D1%26fta%3DeNpNkkluwzAMRe%2BiRdYkNUvIFXqFwKjd1KgTCx7aoEHuXg1JpY1hPetTfiI7Z9x9jQ%2B2L9Ppu5tW5uMSHbtNRzz063GbHfp%2BdH7a3O8Y%2FPrRr5GEzYG%2FBHfdL8Myvvuwx%2FXXj%2Fvtvj7nZZrPg5%2FX0dEhhP0Ih3CkVFg4FrrzwHz8EpfcsbGPJ3aOg7uPscLqrGNojRBSWZX24T%2Fj1nJSr%2ByLoQSRGK%2FMaACdmKiMlDUmMfnPyIBWPDHVMtAyMV2ZJBB5n6mMtC3MNowD5DOwiqCxwuQfxGqCKrKcxqqCqI0s8eqCgJyXeJUBY6y1GcoGKilLzaoDGqXADKsPSA0SMjQNFBLzpWE1AiGf5gQNFBooQ2whlYOIGsiVKXHeQpSli42RIKVKXLYQS8%2BoMRIvI2qMBBiZL4QaIyJQuZXUGKEGHWs%2B4gzH6dvm0PXraRqu5%2B0zbU2aCI6978tyGq%2F9cHvRmL90t1Ma3zixfekxOdb9MP%2F2fP1Ooxwn%2BfH4AxEv12c%3D%26fta_ind%3D9%26fs%3D1

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=330276885726

uhhhhmm, persoonlijk zou ik voor dat geld zeker geen zakhorloge kopen met een cilinderuurwerkje (zoals in je marktplaatsaanbieding) of een stiftankeruurwerk (zoals in je Ebayaanbieding)
Beide zijn nogal “goedkope” en niet erg begerenswaardige klokjes (vind ik tenminste)

Ik zou een zakhorloge zoeken met een leuk anker-uurwerkje, minstens 15 jewels of zoiets (zie ook de aanbevelingen van Chris), op marktplaats staat nou dit zakhorloge:
http://link.marktplaats.nl/194969280

mooi anker-uurwerkje (zelfs met een “geschroefde chaton” op het middelste lagersteentje, altijd leuk detail), Breguet balansveertje, massief zilveren kast, onbeschadigde emaille wijzerplaat…
dat lijkt me eerlijk gezegd een veel betere koop; ik zou denken dat je je beter op dit soort horloges kan richten, voor 100 euro moet je toch zeker iets moois kunnen krijgen…

Succes,
Paul

Beste Paul,

Bedankt voor de reactie: je merkt het ik ben een leek.
Ik vind het fijn dat jullie me op weg willen helpen en me behoeden voor blunders !

Het uurwerk dat u me voorstelde is idd een mooi stuk.
Ik kijk nog even verder rond maar ik vind het zeker een goede suggestie !

Het zakhorloge die Paul gevonden heeft vind ik prachtig.
Ik had hem zelf nog niet eens gezien, lijkt wat op een Longines uurwerkje.
Met 50mm diameter ook mooi groot.
Groet. Chris

Longines uurwerkjes zagen er ook wel zo uit, maar die waren wel wat dunner; ik denk dat dit een Orion uurwerkje is, zij noemen deze uitvoeringen (dus met kroonrad en tonrad onder de brug) blijkbaar "systeem Patek"
het uiterlijk van de kalibers op onderstaande scan kloppen niet helemaal, maar het komt er wel erg dicht bij:

Vond het zelf ook een fraai horloge, het is dat ik al zoveel rotzooi heb, anders…

Groet,
Paul