Algemene inleiding mechanisch horloge techniek?

Heeft iemand misschien een link naar een (of meerdere) goed(e) boek(en) of web-resource(s) waar ik me kan verdiepen in de algemene werking van mechanische / automatische horloges?

Ik snap de globale principes wel, maar ik zou graag meer willen leren over hoe en waarom calibers in elkaar zitten zoals ze zitten, zodat ik uiteindelijk ook meer inzicht krijg in de verschillen / vernieuwingen die er plaats vinden :slight_smile:

(en zodat ik uiteindelijk misschien ook mee kan praten met de mensen die hier met termen smijten die momenteel nog weinig voor mij betekenen ;-))

7 likes

Zelf gebruik ik de zoek functie op het forum als ik iets wilt weten.
Zo kan je veel informatie vinden, en als je het echt niet begrijpt dan stuur je de persoon gewoon een bericht :wink:

1 like

Naast het voorgaande advies, filmpjes op YouTube zoeken en lees tijdschrift “Watching”. Staan regelmatig interessante artikelen over dat onderwerp in.
O Ja, En horloge boeken in bijvoorbeeld webshop Bol zoeken.

1 like

Ik heb het bekende boek van Jendritzki; Vakboek voor de moderne horlogemaker. Daar staat heel erg veel in. Aanrader!:slightly_smiling_face:

4 likes

Van a tot z. Beter kan de werking van mechanische/automatische horloge niet uitgelegd worden!

10 likes

:ok_hand:t2:dank u wel

2 likes

Ik weet redelijk hoe eea werkt, maar dit is echt een toplink! Thnks!:ok_hand:t2:

1 like

Deze is ook leuk:

Verder hangt het vooral af van wat je specifiek zoekt? Meer richting de techniek, en hoe het werkt? Of meer richting de verschillende soorten horloges/geschiedenis/iconische modellen?

2 likes

Leuk topic met leuke links, dit. Er zijn natuurlijk veel boeken en filmpjes te vinden over het onderwerp. Nu had ik me al jaren bezig gehouden met de theorie, maar op een gegeven moment organiseerde @vinwat samen met @Climholland en companen een clinic. Twee avonden in Rotterdam met wat gereedschap en een Chinese kloon van een Unitas uurwerkje. Eén avond uit elkaar halen, één avond voor het in elkaar zetten.

Of nou ja, in veel gevallen was uit elkaar en weer in elkaar bijna gepiept in één avond, ik moest bijvoorbeeld alleen de balans en balansbrug terug plaatsen op het einde van de eerste sessie, wat ik toen thuis maar even deed.

Zeer verhelderend, en direct ook een soort van motor-geheugen er bij. Doen is toch anders dan lezen. En het zijn gezellige mannen, dus het was nog eens leuk ook.

Mocht je nu verder willen kijken dan de mechanische neus lang is, dan zijn er ook mooie verhandelingen over Spring Drive te vinden.

En nog een leuk verhaal over quartz:

Atoomklokken zijn een verhaal apart.

Het zijn anachronismen. De meest nauwkeurige mechanische horloges lopen minder strak dan een kruitvat quartz.

Het meten van tijd is een interessant gegeven. Tussen de constatering van Piëzo-electriciteit in de 19e eeuw en de eerste quartz klokken bij Bell Labs circa 1930, tot de release van de Seiko Astron in 1969 is heel erg veel gebeurd. Partijen als Patek, Omega, Rolex, Junghans en god jan en iedereen waren met quartz bezig, maar er waren ook super coole experimenten met stemvorken en zo, onder meer door Bulova, maar ook zoemers van ETA/Omega, en uiteraard electrische horloges van Hamilton zoals de Ventura.

Ik blijf een lans breken voor de horologie als discipline zonder je blind te staren op een balansveer.

4 likes

Tuurlijk, ik bedoel - als ik gewoon exact wil weten hoe laat het is kijk ik op mijn telefoon. Toch?

Voor mij gaan horloges in ieder geval niet om “de makkelijkste / snelste manier om even te checken hoe laat het is”.

Net zoals m’n interesse bij auto’s ook niet uit gaat naar degenen met de meeste CPU kracht aan boord.

“it ain’t what you do, it’s the way that you do it” enzo :slight_smile:

2 likes

Nee, als ik wil weten hoe laat het is kijk ik even op m’n horloge. Ten eerste weet ik vaak niet waar mijn telefoon is, ligt hij te laden of zit hij in de één of andere broek- of jaszak…

Nu zul je zeggen “exact hoe laat het is?”… Ja. Exact. Daar heb ik drie high accuracy quartz horloges voor die binnen de 5-10 seconden per jaar blijven lopen, waarvan twee met Solar uurwerken, twee met een onafhankelijk verstelbare uurwijzer, twee stuks met een perpetual calendar, en één met een mogelijkheid tot radio synchronisatie.

2 likes

Wow, dat zo’n vraag nu al tot zulke mooie bijdragen leidt. Heel gaaf.
Met het eerste filmpje zouden ze in Schoonhoven (opleiding tot horlogemaker) best vooraf al mogen beginnen. En bij de eerste les meteen een proefwerk​:grimacing::grin::innocent::sweat_smile:

Ik heb trouwens ooit een link-dump gedaan naar een forumlid toe die om wat informatie vroeg. Misschien heb jij er ook wat aan:

Serie in zeven delen waar je Roger Smith van a-z een horloge ziet bouwen, met name gericht op het maken van een kast.

https://www.vintagewatchstraps.com/waterproof.php

Een beknopte geschiedenis van het concept van waterdichte horloges.

Een kolderieke geschiedenis van het LED Horloge. Super cool om te lezen, wat daar allemaal gebeurde… Dat zou een mooie film zijn.

Geschiedenis van de race rond de eerste automatische chronograaf.

En de roterende bezel.

https://wornandwound.com/?s=chronography

A propos chronografen.

Belangrijker nog: De geschiedenis van de chronometrie.

En het piloten-horloge.

En mooie deconstructies van horloges. Prachtige site met veel foto’s.

Dat het je wel bekomen moge.

2 likes

Mooie set, waar ik graag deze aan toe zou willen voegen wat ingaat op de relatie tussen de frekwentie (frequentie?) van een horloge en de nauwkeurigheid. Nu eens niet alleen maar kwarts vs mechanisch, maar ook voorbeelden van supernauwkeurige low-frequency (1 Hz) horloges, frekwentie en de relatie tussen schokbestendigheid en mechanische horloges zonder balance wheel.
Geen snel oppervlakkig stukje (hoewel er ongetwijfeld veel meer over te zeggen valt), veel links naar gerelateerde artikelen, kortom favorite-worthy.

1 like