Leuk topic met leuke links, dit. Er zijn natuurlijk veel boeken en filmpjes te vinden over het onderwerp. Nu had ik me al jaren bezig gehouden met de theorie, maar op een gegeven moment organiseerde @vinwat samen met @Climholland en companen een clinic. Twee avonden in Rotterdam met wat gereedschap en een Chinese kloon van een Unitas uurwerkje. Eén avond uit elkaar halen, één avond voor het in elkaar zetten.
Of nou ja, in veel gevallen was uit elkaar en weer in elkaar bijna gepiept in één avond, ik moest bijvoorbeeld alleen de balans en balansbrug terug plaatsen op het einde van de eerste sessie, wat ik toen thuis maar even deed.
Zeer verhelderend, en direct ook een soort van motor-geheugen er bij. Doen is toch anders dan lezen. En het zijn gezellige mannen, dus het was nog eens leuk ook.
Mocht je nu verder willen kijken dan de mechanische neus lang is, dan zijn er ook mooie verhandelingen over Spring Drive te vinden.
En nog een leuk verhaal over quartz:
Atoomklokken zijn een verhaal apart.
Het zijn anachronismen. De meest nauwkeurige mechanische horloges lopen minder strak dan een kruitvat quartz.
Het meten van tijd is een interessant gegeven. Tussen de constatering van Piëzo-electriciteit in de 19e eeuw en de eerste quartz klokken bij Bell Labs circa 1930, tot de release van de Seiko Astron in 1969 is heel erg veel gebeurd. Partijen als Patek, Omega, Rolex, Junghans en god jan en iedereen waren met quartz bezig, maar er waren ook super coole experimenten met stemvorken en zo, onder meer door Bulova, maar ook zoemers van ETA/Omega, en uiteraard electrische horloges van Hamilton zoals de Ventura.
Ik blijf een lans breken voor de horologie als discipline zonder je blind te staren op een balansveer.