Algemene vragen

Beste horlogefananten,

Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een Martin Braun horloge (foto’s reeds geplaatst in ander topic). Ik heb echter toch een aantal vragen van ‘huishoudelijke’ aard. Eén daarvan is bijvoorbeeld het schoonmaken van de kast. Heb bij aanschaf van het horloge een doekje gekregen van Martin Braun. Hiermee maak ik het horloge vrij van vieze vegen en andere afdrukken. Echter de ruimte tussen het horlogebandje en de kast zelf, hoe is deze het gemakkelijkst schoon te maken? Hebben jullie eventueel nuttige tips tav het schoonhouden van mijn trots?

2e vraag betreft het ‘onderhoud’. Mijn vorige horloge (ik was 13 toen ik hem kocht) heb ik enkel onderhouden met een nieuw batterijtje (als dit al gerekend kan worden tot onderhoud). Nooit problemen mee gehad. Is het verstandig periodiek een juwelier te bezoeken en moet ik hiervoor naar een ‘speciale’ juwelier of kan een Schaap Citroen oid hiervoor zorgen? Het horloge is immers niet zo bekend in Nederland vandaar dat als er iets mee gebeurt ik het door iemand wil laten doen die er verstand van heeft.

3e vraag: Welk horlogemagazine is het meest amuserend en informatief? Ik heb in de betere boekhandel enkele bladen zien liggen. Tevens varierend in prijs. Hebben jullie een voorkeur voor een bepaald blad?

Bij deze de vragen (tot dusverre). Hoop dat jullie op bovenstaande vragen een passend antwoord hebben.

Bij voorbaat dank!

Groetjes Jeroen

Qua bladen zou ik gewoon er een paar inkijken in een lokale zaak. Ik zelf heb Horloge, Watching en koop altijd 0024 of zoiets.

Qua schoonmaken zou ik een microvezeldoekje gebruiken en dan geen goedkope maar eentje van ongeveer een 16 euro. Gebruik ik zelf ook en tevens voor mijn bril (alhoewel ik daar nog betere voor heb). Let er wel op dat als je een dergelijk doekje wast, je geen wasverzachter gebruikt. Dit omdat wasverzachter de structuur van de vezels/buisjes kapot maakt. Heb 5 jaar in schoonmaakland gewerkt vandaar. Oh ja en verder geen schoonmaakmiddel gebruiken is helemaal niet nodig enkel die doek vochtig maken. Dit is meer dan voldoende om hem netjes te houden.

Voor je andere vraag zijn er komen hieronder nog veel goede antwoorden van de echte kenners :slight_smile:

1: Een oude elektrische tandenborstel en een sopje doen wonderen. Ook vuil haal je zo tussen de randjes uit. Kleine krasjes kun je verwijderen met een cape cod polishing cloth.
Voor tussen de kast en band gewoon met een wattenstaafje

2: Ik denk dat een beurtje ongeveer eens in de 5 jaar nodig is. ZOu hem niet naar S&C brengen aangezien je daar de hoofdprijs betaald. Gewoon zoeken naar een goede horlogemaker. Freddy op het forum is een erg goede, maar ook in Nederland zitten hele goede. Als ie wat minder nauwkeuring begint te worden is het tijd voor een beurtje. Ik neem aan dat je er niet mee gaat duiken, dus periodiek onderzoek lijkt me niet nodig.

3: Als je een beetje duits kunt zou ik de Chronos of de Armband Uhren kopen. Goede reviews en ook echt kritisch. Heeft niet te maken met die verkapte reclamefolders die zich Nederlandse horloge tijdschriften noemen. Ze letten ook op details waar alleen liefhebbers op letten, bijvoorbeeld hoeveel ruimte tussen kast en wijzerplaat zit.
Ook laten ze altijd het uurwerk zien, en krijgt het horloge altijd punten.
Dit is de site http://www.watchbizz.de

Ter aanvulling op de vorige posts: voor het schoonmaken van de ruimte tussen de band en de kast haal ik de band van het horloge. Zo blijft geen hoekje ongemoeid wanneer ik met alleen de kast onder het genot van een leuk televisieprogramma ofzo met het horloge en een zachte doek zit te ‘spelen’ (lees: schoonmaken).

Gerwin