Ik ben niet zo bekend met de wereld van leren bandjes, maar begin ze steeds meer te waarderen.
Ik heb nu een nieuw aligator bandje welke meer scheurtjes aan het vertonen is. Vooral op de stukjes tussen de schubben. Ik snap dat dit soort van de scharnierpuntjes zijn, maar het ziet er naar mijn mening niet goed/normaal uit.
Daarom wil ik vragen of dit wel normaal is, en of er iets aan te doen valt.
Hoe zeker ben je dat het echt aligator is?
Het fenomeen dat je beschrijft is nml typisch voor rundleder wat in een alligator mal is geperst.
Om de grillige alligator structuur te krijgen wordt het rundleer zover gerekt dat het na verloop van tijd begint te scheuren.
Ik heb een portemonnee van 2 jaar oud met dezelfde verschijnselen mijn laarzen van 4 jaar oud ( wel echt) zijn nog in perfecte staat
Hi Marnix,
het kan te maken hebben met de hardheid van de schubben en de spannig die op het leer komt te staan! Je kunt daar niet veel aan doen! Wellicht even goed invetten waardoor hij wat soepeler “kan” worden.
Wanneer het een gladde alligator band is, is het leer wellicht uitgedroogd!
Een foto helpt veel. Verder zijn leren bandjes gevoelig voor het om- en afdoen via een gesp. Een vouwsluiting zorgt voor een langere levensduur van je bandjes.
Het ene type leer scheurt wat wanneer ik hem 5 keer om en af doe maar andere bandjes blijven in een mooie conditie en schuren alleen een beetje waar de gesp langskomt.
Ik ben niet zo bekend met de wereld van leren
bandjes, maar begin ze steeds meer te waarderen.
Daarom wil ik vragen of dit wel normaal is, en of
er iets aan te doen valt.
Moet opbiechten dat ik in de laatste jaar of twintig een redelijk aantal (echte) croco-banden heb gehad, maar dit nog nooit ben tegengekomen. Ik weet niet wat je er achteraf aan kan doen, maar ik hem mijn bandjes nooit met enige vorm van leervet of zoiets behandeld. Dat is in mijn ervaring niet nodig. Zou het dan toch zo zijn dat het imitatie-croco is, waar de band scheurt op de de geperste nerf?
Bedankt allemaal voor de info. Ik ga me even beraden. Bandje is nog geen 2 maanden oud en als het goed is van een goed merk. Ik had dit er ook niet van verwacht.