Alle ins en outs van de nieuwe Zenith Defy Lab Ref. 27.9000.342/78.R582

Ik heb het bekeken en gelezen, en wat me tegenvalt aan het artikel is dat ze heel veel vertellen over waar de industrie naartoe gaat, maar bijster weinig ingaan op de techniek en het ontwerp van die siliconen-oscillator.

Dit zou voor @Arie_Kabaalstra een interessant artikel zijn omdat Biver in de materialen bij wil schnabbelen met de over-capaciteit van z’n productie-lijn. Laat dat nu precies zijn wat Van der Gang doet, en waar @Arie_Kabaalstra naar kijkt.

Maar goed. Het horloge. Erg cool. Ook het materiaal van de kast is, hoe langer ik hier over nadenk, gewoon passend. Ergens werkt dit voor mij. Eindelijk een Mechanisch horloge uit Zwitserland wat weer eens ouderwets Seiko van de troon stoot (en ja, Spring Drive is mechanisch).

Twee totaal verschillende engineering approaches om dezelfde accuratesse te bereiken. Prachtig.

1 like

Leuk…indrukwekkend…maar wel heel erg druk met die complete wijzerplaat movement…ik zou er tureluurs van worden :nerd:

1 like

Wat ze hier dus hebben gedaan, is een minimum-amplitude escapement gemaakt… 't ankerrad en anker werken nog globaal op de “gewone” manier, maar 't anker is één deel met de balans, die dus net zo groot is als het uurwerk zelf, qua diameter…
Door het gebruik van “flexures” omzeilen ze het “probleem” van lagering en smering…

Deels vergelijkbaar met het Genequand Escapement, maar een iets andere werking… Interessant to say the least…
Echter, zullen ze het voor horloges met een wijzerplaat wel op de achterkant moeten gaan bouwen… da’s ook wel te doen…

Mooi om te zien dat er sleuven in de balans zitten, die om pennetjes in de platine vallen, als “shock protection”… één van de techneuten beweerde dat er geen shock protection nodig is, maar dat is er dus wel, maar dat is niet zo duidelijk zichtbaar als bij een gangbaar escapement, de platine, de bovenplaat en de pennetjes zijn de shock protection, net zo effectief, maar niet zo complex als een Incabloc dus…

Waar je overigens wel mee zit… vanwege het 5 keer hogere tikgetal moet het ankerrad dus ook zo’n 5 keer harder draaien… en die overbrenging vreet energie… dus… tot het ankerrad moet je de boel echt wel vreselijk goed lageren en smeren… bedenk immers wel dat het ankerrad 5 keer zoveel omwentelingen maakt als een gangbaar horloge…

Kortom… interessant maar ik moet het nog zien… een “eenvoudige” Coaxial heeft een vergelijkbaar tikgetal met een conventioneel echappement, dus de overbrenging is vergelijkbaar…

2 likes

Filmpieeee!!!


:smile:

1 like

THE DEFY LAB WINS THE GPHG 2017 INNOVATION WATCH PRIZE

On November 8th 2017 in Geneva, in front of an audience composed of leading personalities and representatives of the Swiss watch industry, the 2017 Grand Prix d’Horlogerie de Genève unveiled its prize list, including the Innovation Watch Prize awarded to Zenith for its Defy Lab. A fitting reward for the world’s most accurate watch, with which Zenith is writing its future as well as that of the entire Swiss watch industry.

“I congratulate the Zenith teams as well as the R&D Institute of the LVMH Watches Division. Through this synergy of competencies devoted to serving Zenith, they have demonstrated and confirmed that Zenith now represents the future of the traditional watchmaking art.”declared Jean-Claude Biver, President of LVMH Watch Division.

“We are truly proud to receive this prize, which we see as the most important of them all. Here at Zenith, we are determined to instil a genuine start-up spirit and to reconnect the brand with innovation, the driving force for growth since our founding 152 years ago. It is a real reward and a token of recognition for the work accomplished by our entire staff! Once again, a big thank you to the jury of the Grand Prix d’Horlogerie de Genève and to all my teams.”Julien Tornare, CEO Zenith.