Vervelend euvel.
Des zomers geen lederen bandjes dragen.
Dat wordt altijd een smeerboel en gaat nog stinken ook.
Alleen in de winter ammo straps, die zijn gemaakt van oud tassenleer
waar alle chemicaliën wel zo’n beetje uit zijn.
In te vetten met leder vet van 'T Jagertje, op petroleum basis.
Misschien is een nato strap een optie, deze zijn van nylon en wasbaar
en kosten maar een euro of 15
Update leer allergie: Toch maar even naar de huisarts geweest. Allergieplek op mijn pols werd alsmaar groter en begon na twee weken alsnog te jeuken. Nu smeer ik al een paar dagen met corticosteroïden en verhip de plek wordt minder. Ondertussen verkocht ik mijn (nagenoeg) nieuwe Citizen 4020-44b en kocht ik een nieuwe Citizen BY0011-50e van super titanium. (Voorlopig aan mijn rechterpols) Ik ben er erg blij mee! Bedankt voor alle reacties!
Je huid reageert waarschijnlijk allergisch op één component van die leren band. Kan bv chroom zijn, of kobalt, maar ook wat anders natuurlijk. Als jij gewoon met leren sandalen zonder sokken kunt dragen bv (ja er zijn veel mannen die nooit in sandalen zonder sokken lopen ) loont het misschien de moeite om te zoeken naar de oorzaak van de allergie. Of domweg andere bandjes uitproberen, om te beginnen van plantaardig gelooid leer. Je kunt ook iets laten maken door een van de bandenmakers op dit forum.
Als je tegen rubber kunt zijn er daarnaast leren banden met rubbercoating aan de onderzijde. (op de foto deels met ontbloot stukje leer weliswaar…)
Dankjewel. Dat type horloge vond ik mooi omwille de kast/band/kleurcombinatie. Een andere band vond ik niet mooi. Daarbij was de maat 23mm, blijkbaar geen gangbare. Eigenlijk wilde ik sowieso een Citizen die zich over de hele wereld zelf corrigeerde. Toen ik ook nog allergisch bleek te zijn was de keuze snel gemaakt. Daarvoor had ik overigens kunstof. Nooit last van gehad.
Ik ben blij met mijn aanschaf. Was voor mij geen goedkope. Maar 't voelt superlicht en ik ben er blij mee.