Een aantal maanden geleden kocht ik een nieuwe Citizen Skymaster pro. Zo’n twee weken geleden, toen het een aantal dagen zo heet was, droeg ik mijn horloge, ondanks het zweten. Mijn polsen waren wat dik waardoor het horloge iets knelde en de afdruk van de sluiting in mijn pols zichtbaar was. Onder de lederen band zweette het ook op mijn huid. Toen ik het horloge afdeed, jeukte het heel erg en zag ik allemaal bultjes. De dag daarna was het erger en ontstond er een rode ‘band’ om mijn pols. Die begint nu, na twee weken, een beetje te minderen. Ik ben bang dat ik door t zweten een allergische reactie heb. Ik durf het horloge ook niet meer te dragen voorlopig.
Je hebt waarschijnlijk een reactie door de verfstoffen in het leer. Vooral leer uit goedkope loonlanden staat hier berucht om. Bekend zijn allergieën door schoenen uit landen als India.
Het is inderdaad een reactie op de stoffen die zijn toegevoegd aan het leer of op de micro-organismen die feesten op het zweet onder en in de band (vandaar ben ik niet zo’n fan van tweedehands lederen banden ).
Misschien dat het helpt om de band goed schoon te maken en zorgen dat hij goed zit, dus niet schuren of knellen.
Alle leersoorten die geverfd zijn kunnen problemen geven .Of het nou duur plantaardig gelooid leer is of India’s chroomleer,als het verf of olie/was bevat ,kan dat echt vervelend zijn. (95% is geverfd)
Er zijn mensen die allergisch zijn voor Tannine ,die mogen bijvoorbeeld geen rode wijn,maar ook geen leer dragen wat met deze stof gelooid is.
Dat probleem wat jij hebt met rubber ,ken ik.
Je moet mijn neef eens zien als hij een nachtje aan de boemel is geweest.
Nee…niet heel erg…totaal niet eigenlijk… in horloges en banden wordt doorgaans grade 2 of grade 5 gebruikt, en die zijn beide toegestaan voor medische implantaten.
Die zijn niet alleen hypo-allergeen, die zijn biocompatibel… geen mens ter wereld zal ooit allergisch reageren op dat materiaal.