Ik heb al een heleboel Vostok uurwerkjes uit de 2400 serie onder handen gehad en vind ze erg goed en prettig om aan te werken. Vorige week heeft een forumlid mij gevraagd een oudere 2234 grondig aan te pakken, deze doet niks meer.
Het gaat om dit uurwerk (foto is een ander horloge als voorbeeld)
Deze zit heel anders in elkaar dan de 24… maar wel een ingenieus ontwerp waarbij de aandrijving van de minuten pijp via de wijzerplaat kant van het uurwerk loopt. (Ontwerp is natuurlijk geleend van Zenith)
Ik haal het uurwerk uit elkaar en heb direct zwarte vingers, zo veel olie en vet heb ik nog nooit aangetroffen. Het lijkt wel of dit horloge de laatste keer is gesmeerd door een fietsenmaker.
Die 2234 is een klasse uurwerk. Ik heb twee Vostoks met zo’n 2234 er in en ze lopen echt goed. Ze hebben ook een hacking functie en dat vind je alleen bij de duurdere andere merken.
Dat uurwerkje was inderdaad smerig, maar je hebt hem prima aan het lopen gekregen.
Vostok uurwerkjes worden tegenwoordig veel te koop aangeboden, laatst een paar gekocht voor een tientje.
Links boven drie uit de 24 serie en de rest uit de kleinere 22 serie.
Het 2234 uurwerk met secondenstop is links onder, herkenbaar aan het hapje uit de brug, ook is te zien dat de mooiere oude uurwerken een kleinere balans met schroefjes heeft en een vast punt voor de spiraal, de latere een grote gladde balans.
Deze verkoper is mij bekend, altijd de zelfde achtergrond voor zijn handel.
Handig als je donor onderdelen nodig hebt, alleen de verzendkosten zijn relatief hoog.
Hopelijk heb ik geen donor onderdelen nodig, alles zat goed in het vet.
Leuke post.
Moet zeggen dat we sommige Russen me wel bekoren. Misschien moet ik toch maar eens een Rus in huis halen. Mijn zoon van 19 heeft de site van chistopolcity ontdekt en is er helemaal wild van. Leuk, waar zo’n forum toe kan lijden.
Je hebt gelijk. Gewoon een taalfout, onbewust ingegeven door een horlogevirus dat nogal wat gevolgen heeft. Lid zijn van het forum maakt het alleen maar erger. Ik zie merken voorbij komen waar ik nog nooit van heb gehoord (en nu wel zou willen bezitten). Inmiddels heb ik wat gereedschap aangeschaft en met voorzichtige stapjes ben ik eenvoudige horloges uit elkaar aan het halen. Mijn jongens zijn zich inmiddels ook gaan interesseren voor horloges, terwijl mijn vrouw niet begrijpt waarom 2 doosjes met horloges beter is dan eentje…
Er is enigszins sprake van lijden