Alles heeft met horloges te maken

Het is 30 jaar geleden dat de Falklandoorlog tussen Argentinië en het Verenigd Koninkrijk uitgevochten werd. Tijd om daar eens wat aandacht aan te besteden, ook omdat er een horloge-haakje aan het verhaal zit.

Na de tweede wereldoorlog was het Verenigd Koninkrijk in een weinig benijdenswaardige positie. Ze hadden de oorlog wel gewonnen, maar de bevolking was oorlogsmoe en de koloniën gingen voor hun onafhankelijkheid. De economie was volledig gericht op productie van wapens en dat zou een enorme omschakeling vergen. Tijdens de oorlog werd het land geleid door een regering van eenheid, maar nu staken de tegenstellingen in deze standenmaatschappij weer de kop op.

Churchill voerde een klassieke verkiezingscampagne, maar daar zat de bevolking niet op te wachten. De arbeidersklasse leefde in armoedige en ongezonde omstandigheden en na de overwinning wilden ze dat daar snel iets aangedaan werd.

Strategisch ging het ook al niet voor de wind. De koloniën roerden zich. Het Rode Leger stond op een steenworp van de Britse eenheden en leek “not amused”.
Het VK had het eerste onderzoek naar atoomwapens, het McMahon Act
http://en.wikipedia.org/wiki/Tube_Alloys]Tube Alloys
project, dat uiteindelijk zou opgaan in het Manhatten Project, een samenwerking tussen de USA, VK en Canada. De Britten waren dan ook geschokt toen de USA na de oorlog de [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_Energy_Act_of_1946[/url] bekend maakten en bleek dat de Britten geen toegang kregen tot de resultaten van het onderzoek.

Ondertussen dreigde de koude oorlog en Britse wetenschappers werden teruggeroepen uit de US om een eigen atoombom te ontwikkelen voor het moederland. Dat leidde tot de Red Beard
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Hurricane]Hurricane
, eerder een testopstelling dan een wapen. Dit werd verder ontwikkeld tot de Blue Danube, het eerste Britse nucleaire wapen en uiteindelijk tot [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Beard_(nuclear_weapon)[/url], het eerste tactische nucleaire wapen dat echt inzetbaar zou zijn.

Allemaal goed en wel, maar je kan een atoombom natuurlijk moeilijk met de post opsturen.
De Britten gebruikten tijdens de oorlog viermotorige (zuigermotoren) strategische bommenwerpers en op het einde was de Avro Lancaster de standaard bommenwerper. Een verdere ontwikkeling, de Avro Lincoln kwam niet meer in actie. Reeds op het einde van WWII waren de eerste straaljagers verschenen en het leek dus onwaarschijnlijk dat dit type bommenwerper in staat zou zijn een nucleair wapen af te leveren.

De Britten starten het V bomber program op: de Handley Page Victor
http://en.wikipedia.org/wiki/Vickers_Valiant]Vickers Valiant
, de Avro Vulcan en de [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_Victor[/url] werden voorgesteld. De Vulcan en de Victor waren revolutionair en beide bedrijven kregen toestemming hun voorstel te ontwikkelen als garantie tegen het falen van het andere ontwerp. Vickers mocht zijn voorstel verder ontwikkelen omdat het veel conventioneler was en dus veel eerder klaar zou zijn.

De bedoeling was dat deze bommenwerpers snel en op grote hoogte naar hun doel zouden vliegen om daar hun nucleair wapen af te leveren. Daarvoor moest het vliegtuig tijdens de vlucht kunnen bijtanken, en van elk toestel werd dan ook een tankervariant ontworpen.

Toen in 1960 bleek dat de USSR in staat was dit type vliegtuigen neer te halen


moesten deze bommenwerpers onder de radar doorvliegen om boven het doel “op te duiken” om de bom af te werpen. Dit veroorzaakte metaalmoeheid in de vleugel van de Valiant en die werd uit dienst genomen.

Geeuw, zal u denken. En wat heeft dit te maken met de Falklandoorlog? En wanneer zie ik eens foto’s van horloges?
Mijn antwoord: dat komt in deel II en III, aandachtig publiek.

Klasse dit, spannend ook (tu)

Hmmm, nou wil ik niet ongeduldig lijken, maaruh…wanneer volgen deel 2 en 3 :D?

Dan ga ik nu op mijn gemak de linkjes doorkijken…

Spannend en goed met feiten onderbouwd.
Ik wacht nu in spanning op de volgende delen.X(
Overigens is die Vulcan ook gebruikt in een James Bondfilm. Ik dacht Thunderbolt. Prachtig toestel.

Gr,

L.R.

Spannend!

Wat een suspense!

Let me guess… Smiths?

Geweldig verhaal! (tu) Ben zeer benieuwd naar de volgende delen:)

Even een verantwoording.

Wat heeft dit te maken met horloges, vraagt u zich misschien af? Wel, net zoals een nauwkeurige tijdmeeting belangrijk was voor navigatie op zee, is dat ook voor het navigeren in het vijandige luchtruim. We spreken hier over het pre-gps tijdperk, je kan je radar niet opzetten omdat je daarmee een gemakkelijk doelwit wordt. Je kan niet navigeren op radiobakens want die zal de vijand wel afzetten of storen. Dat betekend dus, navigeren op gegist bestek en als je dan dicht tegen de geluidsnelheid aanzit maken een paar seconden al een groot verschil. Daarom is een nauwkeurige chronograaf onontbeerlijk voor een navigator van een strategische bommenwerper.
Gelukkig mag een atoombom een paar meter naast het doel terecht komen.
Si non è vero è ben trovato :smiley:

Precista G10 Watch 1982 ISSUE??

Deel II
Maar terug naar onze V Bombers. Die waren ontworpen om snel en op grote hoogte, onbereikbaar voor de MIG-19
http://en.wikipedia.org/wiki/Mig_15]MIG-15
, MIG-17 en [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Mig_19[/url] hun doel te bereiken.

De RAF had zijn zaakjes goed voor elkaar: de nucleaire afschrikkingsmacht van het VK werd enkel gevormd door de V bombers. Maar ondertussen zaten de vijanden, de Sovjet Unie en de Royal Navy (hopelijk in die volgorde) niet stil.
Op 1 mei 1960 werd Gary Powers werd met zijn U-2 op grote hoogte boven de USSR neergeschoten


door een grond-lucht raket. Dat kwam als een donderslag bij heldere hemel: de V Bomber was kwetsbaar en plannen moesten gewijzigd worden. Een V bomber moest laag, de Britten vermelden een hoogte van ca. 100 yard en onder de radar vliegen. Dat had vervelende gevolgen voor de lange rechte vleugel van de Valiant en de pijlvleugel van de Victor. Door de lage vlucht en het ontwijken van obstakels werden deze vleugels meer belast en werd metaalmoeheid vastgesteld. De Vulcan met zijn stevige deltavleugel had daar geen last van.

Op hun hoogtepunt juni 1964 bestond de Britse V Bomber force uit 50 Valiants, 70 Vulcans en 39 Victors en werden ze geacht 8 million Sovjet burgers te doden en evenveel te verwonden vooraleer de Amerikaanse nucleaire bommenwerpers op het terrein verschenen. Want dan was er weinig eer meer te behalen. De overlevingskans van een V bomber werd laag ingeschat hoewel men hoopte de eerste week 3 aanvalsgolven de kunnen lanceren. Dat was al optimistisch, want dan zou er waarschijnlijk geen V Bomber force meer bestaan.

Omdat de Sovjet SAMs (surface to air missiles) steeds efficiënter werden, wilden de Britten hun V bombers uitrusten met raketten met een atoomkop, zodat ze niet, of minder diep, in het Sovjet luchtruim moesten doordringen om hun dodelijke lading af te leveren. Verschillende plannen werden geschrapt.

Tenslotte werd de Britse nucleaire afschrikkingsmacht op duikboten gestationeerd. April 1963 kochten de Britten de Amerikaanse Polaris raket, ze zouden zelf de duikboten en de atoomkoppen bouwen. Tot dan vormde de V Bomber de ruggegraat van de Britse nucleaire afschrikking, nu zou hij worden ingezet voor het leveren van taktische kernwapens op het slagveld.

Begin jaren zeventig werd hij ook uit die rol verdrongen door de Panavia Tornado.
http://en.wikipedia.org/wiki/SEPECAT_Jaguar]SEPECAT Jaguar
en wat later door de [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Panavia_Tornado[/url]. Vanaf dan zou de eens zo trotse V bomber enkel nog als conventionele bommenwerper worden ingezet. Budgetten werden teruggeschroefd.

De V bomber werd dus nooit ingezet om een nucleair wapen af te leveren al gooide de Valiant wel een paar testexamplaren af.

De Valiant werd eind 1956 wel als conventionele bommenwerper ingezet vanaf Malta tijdens de Suez Crisis. Egyptische vliegvelden werden gebombardeerd, maar leden weinig schade. Vanaf 1958 werd de Valiant als tanker ingezet, eind 1964 werd hij teruggetrokken uit actieve dienst wegens metaalmoeheid in de vleugels.


De Valiant met zijn rechte vleugel.

De Handley Page Victor werd nooit als bommenwerper ingezet, omgebouwd tot lange afstandsverkenner en tanker (begin 1965 als vervanger voor de Valiant) en tenslotte teruggetrokken in oktober 1993, de laatste overlevende van het V Bomber tijdperk.


De pijlvleugel van de Victor

Aandacht voor de Avro Vulcan dan. Dit was het meest interessante model vanwege het revolutionaire ontwerp en er werden verschillende prototypes op schaal gebouwd om ervaring op te doen met de delta vleugel. Die kwam nog van pas bij het ontwerp van de Concorde.


De deltavleugel van de Vulcan.

De elegante Avro Vulcan gooide steeds hoge ogen op allerlei vliegtuigmeetings maar was nooit actief ingezet toen beslist werd dat het toestel in maart 1984 teruggetrokken zou worden uit actieve dienst. De bemanningen bereiden zich voor op hun overplaatsing.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=EBEpTAYZjCA[/video]

En dan, met zijn pensionering in zicht, werd beroep gedaan op de oude krijger.

Volgende keer: de Falklandoorlog.

Tot nu toe alleen een horloge van lone ryder gezien. Z’n avatar… :wink:

Bedankt voor het delen. Waan me even op een ander forum. :slight_smile:

Begin 1982, aan de andere kant van de wereld had de Argentijnse dictatuur zich in problemen gewerkt. Na een machtsgreep in 1976 wakkerden ze het nationalisme aan via een conflictje met Chili (Beagle conflict 1978) en de wereldkampioenschappen voetbal in hetzelfde jaar. Dat effect was ondertussen uitgewerkt en het regime werd steeds minder populair. Er waren massale anti-junta demonstraties. Tijd voor een nieuwe dosis nationalisme en in april 1982 werden de Falkland eilanden geannexeerd. De Britten werden geacht dit gewoon te accepteren en anders zouden ze wel in toom gehouden worden door hun Amerikaanse vrienden. Het Argentijnse regime genoot immers veel steun in Washington.

In het VK echter had Margeret Tatcher een gelijkaardig probleem. Door de economische recessie en hoge werkloosheid was haar populariteit flink getaand, dus een robbertje knokken zou ook haar populariteit opkrikken. Een diplomatieke oplossing werd niet bereikt en Tatcher deed beroep op haar goede persoonlijke relatie met Reagan om de steun van de USA te krijgen. De Britse vloot voer uit om de eilandjes te heroveren.

Iedereen wreef zich in de handen voor een klassiek nationalistisch oorlogje frish und froh, enkel de Royal Air Force stond er een beetje beduusd op te kijken. Zij mochten immers niet meespelen, de zandbak lag buiten hun bereik. Ze vreesden dan ook alleen de gevolgen te moeten dragen van nieuwe besparingen die er vanwege de economische depressie zaten aan te komen. Kost wat kost moest de RAF zijn bijdrage leveren, hoe bescheiden ook.

De strategen rommelden eens in hun toolbox maar al het nieuwe dure speelgoed bleek onbruikbaar. En zo kwam de ouwe Avro Vulcan dus toch weer in beeld.

Volgende keer: operatie Black Buck.

Dat wordt een onzichtbare strategie, in tegenstelling tot de Tornado’s die reeds van verre zichtbaar waren door hun rookpluim aan de staart.
Net een feather, zo duidelijk.

Leuk topic, schrijf RUSTIG door :wink:

Vooral doorgaan. Heel onderhoudend.

Erg interessant en boeiend geschreven, zie uit naar het volgende deel

Wederom top, volgens mij droegen de grondtroepen CWC W10 en/of G10’s.

Zo… bijgelezen :slight_smile:
Leuk topic, ben benieuwd met wat voor een horloge je uiteindelijk gaat komen.