Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Is dat wat ? Die geigeteller ?
Voor weinig enzo.

2 likes

Mij is in het begin afgeraden om dit type ultrasoonreiniger voor uurwerkonderdelen te gebruiken, alleen voor kasten en banden.
Dit omdat er teveel schade toegebracht kan worden aan de onderdelen.

3 likes

Is mij ook verteld. Maar bij gebrek aan beter, en zolang je op oefenhorloges bezig bent… kan dit wel. Alleen is het wel gewoon handig de kleinere bakjes te hebben die je ook in de elma reinigingsmachines gebruikt. Die kun je volgens mij gewoon bij cousinsuk krijgen. En je moet de vloeistof wat vaker verwisselen waardoor je langer bezig bent met reinigen. Ik zou inderdaad de echt gevoelige onderdelen hier buiten laten en andere opties voor zoeken. One dip e.d.

Ik zou niet meteen de vintage omega van je oud collega ervoor gebruiken. Zoals met alles gebruik je hersenen.

Ik zat trouwens zelf ook te denken om mijn weishi 1000 te upgraden daar ik deze soms moet repareren. Dus ik ben benieuwd naar de 1900 zodra je deze in bezit hebt Macx

3 likes

Een Elma Superelite bedoel je, leuke apparaten, heb ik zelf ook:

6 likes

Tja, vandaag heb ik toevallig 2 oude Elma s en 1 fonkel nieuwe Elma, en 1 automatische Elma opgehaald. Soms stoppen oude horlogemakers en dan gaan ze hun werkgereedschap opruimen.

10 likes

Interessant topic hiervoor is

2 likes

Mooi filmpje wat Tim laat zien, zo ongeveer doe ik het ook, alleen vernieuw ik ook standaard de twee lagertjes van de motor. Het is heel leuk werk en iedereen kan zo zijn Elma mooi maken, en een prachtig resultaat

3 likes

Of overlijden. De mijne gekocht van de - overigens zeer montere, de stemming was goed - nabestaanden. Een heel goede schoonmaakbeurt en een verse set kurk-pakkingen was alles wat deze SE nodig had. Bij elkaar 150 euro. Niet veel later nog een bijna complete, niet-werkende donor-SE gekocht voor 50. Maar da’s allemaal wel al enkele jaren terug…

5 likes

Nou je zet wel gelijk vol in. Geigerteller en timegrapher zijn wel stapje verder dan wat onderhoud. Ultrasoon is zeker prettig

3 likes

Is voor kasten en bandjes best praktisch. Je verwijderd veel DNA ermee. Het water/sop is na een paar minuten helemaal zwart.

3 likes

zijn er ook nuttige filmpjes van oliën en manier hoe je dat t beste kan doen?

2 likes

Ik heb mijn machine een paar maanden geleden op Marktplaats gekocht voor €175,- dus gewoon goed het internet in de gaten houden en dan hoeft het geen financiële aderlating te zijn.

Maargoed ik heb mijn eerste 20-30 horloges gewoon handmatig in wasbenzine/IPA schoongemaakt, kan ook kost alleen wat meer tijd.

7 likes

Lekker bezig! Ik moet die van mij eigenlijk ook een keer preventief onderhoud geven :see_no_evil:
Iets met tijd en prioriteit…

3 likes

Tegenwoordig betaal je er makkelijk 500 voor

5 likes

Ik ben zeker dat de volgende eigenaar van deze toestellen jaren verder kan nadat jij ze even onder handen hebt genomen. Ze zullen snel verkocht zijn! Of is het om te verzamelen? :wink:

Dat was toen de dieren nog konden spreken… :wink:

Toen kocht je ook nog voor 20 euro een volledig horloge donor binnenwerkje, nu vragen ze voor een schroefje van dat binnenwerk 5 euro en voor een rad 20 euro. :wink:

3 likes

Bent daar maar zeker van, dat moet hier top zijn.

Nee nee niet verzamelen, dan zit het hier weer tot het plafond vol, en we hebben sinds kort geen heftruck meer, dus zijn we ook gestopt met verzamelen

3 likes

Gisteren, heb ik een nieuwe opgehaald, die was echt nooit gebruikt. Die stond te koop op marktplaats voor 560 euro bij een weinig actief forumlid. in Houten. dus niet bij de deur. tja, dan wist ik er nog een paar te koop staan dus het was gisteren een Elma dag

4 likes

Er zit nog veel horlogemakers gereedschap hier en daar opgeslagen bij oude horlogemakers of nabestaande waar ze niks mee doen. Ze willen het wel verkopen, maar vertrouwen de mensen niet meer, en willen ook niet dat vreemde bij hun binnen komen Daar is wel eens het een en ander gebeurt, en de horlogemakers dat is en was een gesloten kringetje Als je vertrouwen hebt opgebouwd hoef je niet te zoeken, dan zoeken ze jou. Eerlijk zijn, loont zich echt wel.

3 likes

Nee,niet in je hoofd maar op een fotoshoot(voor de jongere generaties onder ons).
Foto’s vergeten niet en hebben een ingebouwde timeline.Kan je later exact reconstrueren
waar je in de fout ging en de ellende begon :rofl:

2 likes

Deze beste man doet ook soms livestreams via twitch en youtube. Hele fijne kerel ook om te spreken.

1 like