Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

In plaats van een föhn kun je ook een voedseldroger gebruiken (kost rond de 30 euro). Daar zitten dan een stuk of 4 tot 6 bakken bij waarvan je er maar eentje nodig hebt. Van een overgebleven bak maak je een stoffilter door er een vel HEPA in te leggen en die je onder het apparaat zet zodat je met gefilterde en stofvrije lucht droogt. Omdat de kast van het apparaat symmetrisch is past een voedselbak er perfect onder.

Ik deed het vroeger ook met een föhn en daarna met zo’n droogapparaat van Elma o.i.d. Die dingen blazen de mooie schone spullen weer vol met stof helaas, dus overgegaan op dit zelfbouw ding.

De mijne komt van Amazon.nl

5 likes

Op welke temperatuur stel jij deze in?

55 graden en de timer op 20 minuten.

Die wasbenzine en IPA in de ultrasone doe je dat zonder deksel?

Ja. Is daar iets mis mee?

Voor mij niet. Ik was alleen benieuwd of die IPA niet snel zou vervliegen icm de trillingen. Was een vraag uit interesse,

Om eerlijk……. Ik vind het reuze meevallen. Ik moet eerder verschonen dan dat ik moet bijvullen. Na gebruik altijd de deksel erop. Tot nu toe gaat dat goed.

1 like

Heb eventueel ook zo iets voor je wat je voor €20 zou kunnen overnemen

2 likes

Ik doe het voorlopig zo. Stap dan liever in een keer over naar een elma of soortgelijk :wink:

Dat is inderdaad een optie. Hed er nog een staan en dacht misschien is het wat voor hobbyisten onder ons :wink:

1 like

Ik vind zelf wasbenzine in de ultrasoon erg snel vervliegen of beter gezegd, jezus wat een stank.

Heb dit uit nood ooit op mn werk moeten doen, maar was niet voor herhaling vatbaar.

1 like

Ik doe alles nu met het handje, omdat ik verschillende meningen lees over in de ultrasoon met wasbenzine of soortgelijke stoffen. Door de trillingen zouden veel meer dampen vrij komen en omdat het toch een elektrisch apparaat is zou een vonk een ontploffing / steekvlam kunnen veroorzaken. Eerder op dit forum ben ik ook berichten tegen gekomen waar mensen het afrafen. Ben ik overdreven voorzichtig of is dit iets waar jullie iets op bedacht hebben of het wel mee vinden vallen?

In een schoonmaakmachine zijn de potten volgens mij altijd afgesloten waardoor de dampen afgesloten zijn van de plaatsen waar er een vonk bij zou kunnen komen, maar misschien heb ik dat mis.

Ik wil mijn proces graag versnellen maar ben wel zo’n type die wil weten dat het allemaal veilig is :joy:

Zie bijvoorbeeld hier: Alternatieve Elma vloeistoffen - 50 van Freddy

In een ultrasoon reiniger kan je toch ook een pot met deksel zetten?

Ik doe vloeistof en onderdeel altijd in een zip lock bag in de utrasoon. Geen energieverlies door glas en mocht de vloeistof uitzetten door warmte of trillingen dan knalt de deksel niet van de pot af. Zip Lock bag hang ik met een wasknijper in de ultrasoon.

image

4 likes

Leuke oplossing, ga ik ook eens uitproberen.

Verschillende brillen die van pas kunnen komen.

Mocht er iemand een willen overnemen voor een symbolisch bedrag stuur maar een pb

1 like

Voor je schroevendraaiers en pincetten gebruik ik een slijpsteen van India - Combi.
Ik dacht: misschien wel handig voor degene die nog een slijpsteen zoekt.
Slijpsteen India Combi

Ik kom hier niet echt een draadje tegen met laatste aankopen. Heb wel eens begrepen dat er ergens wel iets bestaat, maar dan moet je minimaal TL-2 zijn?

Ik had van de week op eBay Kleinanzeigen een Elma zie staan. Contact opgenomen met de verkoper en aangegeven dat ik vandaag langs wilde komen. Hij kon hem ook wel versturen zei hij. Maar…… dit soort zaken koop ik liever face to face. En zo geschiede……. Vanmorgen om 08:00 weggereden en 2,5 uur later en goed 200km verder reed ik Bielefeld binnen.

De beste man had gedurende de week al aan me gevraagd of ik meer gereedschap zocht. Hij niet alles online staan en kreeg wat foto’s toegestuurd. Hij zou alles uitzetten in de garage zodat we op ons gemak samen konden kijken……. toen werd ik al getriggerd op een positieve manier :sunglasses:

Toen ik het erf op kwam stond de garagedeur al open……. een echte garageverkoop dus :smile:

Als snel dwaalde mijn ogen alle kanten op, maar met name richting de zaken die mijn interesse hadden gewekt. Al kijkende een babbel gemaakt en bleek dat het een verkoop uit nalatenschap was. Heb verder niet naar de details gevraagd (gaat me niet aan).

Een heel aantal gereedschappen verzameld waar ik naast de Elma ook belangstelling voor had en uiteindelijk een leuke prijs afgesproken. Ik twijfelde nog over de hoogte, maar heb inmiddels uit betrouwbare bron vernomen dat ik een KOOPJE heb gedaan……. zo niet een steal…… en ik maar twijfelen of het niet te veel was wat de man vroeg :smile:

De Elma. Hij draait, maar kan een drupje olie gebruiken. Zit een piepje in. Drie potten waarvan twee met deksel. Een deksel mist helaas en konden hem nergens vinden. Hij wist ook niet of ze alle drie erbij waren. Een deksel heeft een nieuwe kurken pakking, de andere heeft een nieuwe nodig. Twee setjes mandjes erbij en een derde set, maar is slecht qua kwaliteit.

Een Triebniet van Boley met uitbreiding set.

Een kastdeksel opener met allerhande bijbehorende spullen. Tevens een klein aambeeldje meegenomen.

Twee glazengrijpers, wat hamers, een zak vol vijlen en ban die stokje om te voorkomen dat je spullen plat slaat ……… duh kan niet op het woord komen :smile: Verder een set om plexiglas glaasjes terug te zetten in de kast. Had vernomen dat die heel fijn zijn in het gebruik. Gebruikte nu de glasgrijper ook om terug te zetten, maar dan loop je toch een klein risico op beschadiging. En nog een extra slijpsteen voor de schroevendraaiers.

De man had nog een bak voor met bandjes liggen. Normaal gesproken zou ik interesse hebben, maar de maten en de kleuren……… leek wel carnaval in die bak :smile: Had gehoopt op glazen, maar die had hij helaas niet. Er lag nog veeeeeeel meer, maar er zijn ook grenzen en vond dit al een aardig aanslag op de portemonnee (ondanks “het koopje”).

De hobby begint zo langzamerhand serieuzere vormen aan te nemen :sunglasses:

20 likes

Mooie aankopen Betula, ik wens je er veel plezier mee.