Wij, groepje Sleutelaars, zijn om 11 uur in het grote restaurant. Wees welkom!
Ja top bedankt.
Ik ben er ooit mee begonnen heb ook alles gehad. Vanwege mijn perfectionisme en concentratieproblemen door Adhd werd ik er helemaal gek van. Komende winter ga ik het weer oppakken. Het gereedschap wat ik nog had heb ik bijna allemaal uitgezocht. Paar dingen weggedaan en een paar dingen wil ik nog kopen.
Ik ga een eind komen alleen welke olie waar te gebruiken, Daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken of een duidelijk overzicht welke waar te gebruiken en welke te bestellen.
Ook welkom op de Rikketik!
Ik ga er proberen te zijn. Tot dan!
En wij maar moeilijk doen. Misschien dat ik het op die manier wel een keer ga proberen.
Nou, bij Timexen en dergelijke is het zelfs de enige manier!
Klopt heb zelf ook wel eens een penankertje zo opgekalefaterde.
Ik heb laatst een Kelton penanker uit elkaar gehaald. Met een hoop gevloek zal ik hem wel weer in elkaar krijgen maar krijg de moed maar niet verzameld. Ik ervaar er persoonlijk dat niet zo veel plezier aan…
Ik doneer mijn penankers meestal aan anderen
Draag ze ook niet graag om dat ik ze simpelweg niet vertrouw… zal wel onterecht zijn, maargoed.
vind ze wel lekker klinken. Ik vind het wel leuk als een horloge een kabaal aan geluid maakt.
De meeste penankers zijn niet zo moeilijk, maar een Timex/Kelton ga ik niet meer uit elkaar halen. En toch zijn er mensen die er 3 op een dag uit elkaar halen, schoonmaken en weer monteren. Maar die kennen waarschijnlijk een truc die ik niet ken.
Wat voor vloeistoffen gebruikt iedereen voor de schoonmaak machine? Ik wil wat gaan halen bij vdgevel binnenkort.
Ik heb van alles geprobeerd maar blijft toch bij verschrikkelijk dure L&R
Pas op geen Dasty daarin zitten alcoholen die je shellak oplossen. Behalve dit probleem was het wel een geslaagd experiment. Mooi schoon resultaat.
Hetzelfde spul wat Max hier laat zien? 130 euro voor een beetje schoonmaak middel is inderdaad niet misselijk. Zon kleine 4 liter per fles doe je ook niet heel lang mee als je dat geregeld moet wisselen denk ik?
Ligt aan het aantal spoelingen, maar ik schat in dat je toch ruim 10 spoelingen kunt doen en dan verversen, reken maar uit, hoeveel gaat er in een pot, ik denk toch dat je makkelijk over de tweehonderd spoelingen gaat doen met zo’n vier liter.
Volgens mij iets van 20 uurwerken voordat je de vloeistoffen moet wisselen.
En de reinigingsvloeistof van pot 3 kan naar pot 2.
Edit: pot 2 en 3 hebben spoelmiddel, geen reinigingsvloeistof, dat is alleen pot 1. Excuses.
Het scheelt als je eerst even met de hand (kwastje/wasbenzine) poetst en de olie met pennehout los maakt/weghaalt.
Marshall restores another vintage watch, this time it’s a Lucien Piccard watch with one of his favorite complications: a power reserve! The only problem is that he got it off of eBay for $150.00 and it’s not working… at all.
Er zijn hier wat mensen die zich afvroegen hoe ik mijn horloges schoonmaak.
Ik zou wel een Elma willen hebben, maar vind de prijzen behoorlijk hoog en vind ik niet helemaal in verhouding staan met wat ik met mijn hobby doe. Ik “knutsel” dus zelf maar wat in het rond en tot nu toe gaat dat prima. Kan het makkelijk of beter? Zeker weten, maar ben tot nu toe tevreden met het resultaat.
Ik gebruik voor de eerste twee schoonmaakrondes wasbenzine. De derde is IPA. Voor de kast en banden gebruik ik Dasty (verdund). Eventuele roest verwijder ik met een glasvezelpen en in combinatie met fosforzuur (als dat heel erg verroest is).
Bij de Xenos heb ik kruidenmandjes of buideltjes gekocht. Zeg maar een groot thee-ei . Bij de action komen de glazen potten vandaan waar ik mijn
Ik
IDe grote delen gaan lis in het grote ei, de kleine en kwetsbare onderdelen in fijnmazige kleine bakjes. Die komen van oa Amazon en ome Ali.
Ik gebruik een ultrasoon machine. Die vul ik met water waar ik dan mijn potten met vloeistof inzet. Ik weet het: de profs doen het anders en kun je over discussiëren maar ik doe het zo. Misschien in de nabije toekomst dat ik voor een acceptabele prijs een elma weet te kopen.
Ik verwarm het bad tot 49 graden en dan zijn mijn schoonmaakrondes 3x zeven minuten.
Na de tweede schoonmaakronde met wasbenzine en de laatste ronde IPA blaas ik alles droog en warm met een oude föhn. Hang mijn grote thee-ei in een “afval pot” om de druppels op te vangen.
Het schoonmaken van de incablocs doe ik met IPA. Het schoonmaken van de balans en het anker doe ik met 100% hexaan. Ik gebruik daar van die mini potjes chocoladepasta voor. Van die kleine jampotjes kan ook. Onderdelen zijn klein en op deze manier kun je ook weinig vloeistoffen gebruiken.
Daarna zet ik het horloge weer in elkaar en geef ik het olie. Dit is hoe ik het op dit moment doe. Wellicht dus in de toekomst op een andere efficiëntere wijze en wat minder tijdrovend. Gelukkig hoef ik dan ook geen drie horloges per dag te servicen